• Fri 11 Dec 2020 15:51
    324 visningar
    3 svar
    3
    324

    Är det okej att fråga om alt är okej i ett kärleksförhållande?

    Hej!

    Om man upplever eller oroar sig för att ena partnern skall finna att det börjar bli tråkigt i kärleksförhållande. Liksom, att man kan tillsammans sitta ned och prata vart man är på väg tillsammans. Behövs det krydda till eller behöver man bara ''slappna av'' ännu mer så man kan faktiskt våga säga exakt vad man tycker och tänker. Vad man har för intressen som man inte kunna vågat nämna förut eller vad som.

    Med ''krydda till'' och ''intressen'' så pratar jag inte om sex. Utan jag pratar om vad man kan göra tillsammans. Om man skulle råka tycka att ens stad inte har saker och ting att erbjuda, så kanske man får själv hitta korrekta ''ingredienserna'' och aktiviteterna för att det skall fortsätta vara kul. Det kan vara spännande i början med att bara sitta hemma med varandra och laga mat, baka och till och med bara sitta och prata i timmar med en tänd levande ljus. Men upprepar sådant i över halvår så torr jag att alla kan vara eniga om att det är tråkigt, även om sådant aktiviteter dyker upp i mellan, så vill man kanske ändå ha något annat så det inte är en enda stor fyrkant av alltihopa. Självklart kanske båda studerar och fokuserar på sin karriär. Men man kan väl göra någonting för att krydda till det hela, även om pengarna inte finns så mycket av.

    Så kan man väl få sitta ned tillsammans och våga nämna om att man upplever att aktiviteterna upprepar sig och det har börjat bli trist. Eller skulle det låta som om man säger: ''Du är tråkig''. Hur kan man i sådan fall säga på det viset att man inte förolämpar sin partner och ger en ordentligt förklaring om man vill göra roliga saker tillsammans så förhållandet inte dör. För att man bryr sig så mycket om personen.

    Har ni haft det snacket?

    Hur lägger man fram kortet på bästa sätt?

    Observera: Tips som lyder om att det är corona-tid och därför bör man ändå sitta hemma. Detta är en spontan tanke som jag fick och inget jag planerar på att dra en sådan här diskussion utanför Internet. Utan jag vill lägga upp denna fråga för eventuella framtiden, så man har verktygslåda redo, så att säga

  • Svar på tråden Är det okej att fråga om alt är okej i ett kärleksförhållande?
  • Fri 11 Dec 2020 16:03
    #1

    Klart det är ok att fråga! Det gör man i en sund relation lite nu och då, särskilt om man själv känner av att det kanske går lite slentrian.

  • Fri 11 Dec 2020 20:08
    #2

    Det är ju det som brukar kallas för kommunikation.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sat 12 Dec 2020 10:17
    #3

    Vi pratar väldigt mycket med varandra. Har alltid gjort. Om saker vi gjort, om saker vi vill göra, om saker vi vet aldrig kommer bli av. Vi är helt trygga med oss och vårt förhållande, men då och då "stämmer vi av" och kollar så att vi fortfarande har samma drömmar och mål. Att det fortfarande är "vi" som är i fokus. Känns skönt att få det uttalat liksom. Ibland bara konstaterar vi att vi är sjukt tråkiga när vi för femte dagen i rad bara hamnar i soffan framför en serie efter middagen och inte gör något vettigt. Firar snart 13 år tillsammans.

    Fick höra från ett ex att jag var sjukt jobbig som då och då ville kolla att vi fortfarande var okej och att vi fortfarande ville samma sak. Det visade sig att han hade en annan tjej bakom ryggen på mig, så självklart tyckte han att jag var dryg som påminde honom om vårt förhållande med jämna mellanrum. ;) 

Svar på tråden Är det okej att fråga om alt är okej i ett kärleksförhållande?