• Fri 11 Dec 2020 19:40
    1071 visningar
    23 svar
    23
    1071

    Hjälp oss i vårt föräldrarskap

    Vi behöver hjälp med att hantera vårt barns alla känslor. Hon är 2,5 år gammal och har alltid haft en enormt stark vilja. Våra släktingar har vid flera tillfällen skämtat om att de är rädda för henne då man aldrig vet när ett utbrott kommer osv... Hon är även den roligaste och smartaste lilla barnet jag någonsin mött. Hon pratar oerhört bra för sin ålder.

    Med storebror hade vi vanliga "trotsbeteenden", men med lillasyster upplever vi något annat. Vi är så oroliga för att det är ett tecken på att hon inte mår bra och jag gråter nästan varje kväll när barnen sover för jag är så orolig för hennes skull...

    Exempel på saker som oroar oss:

    Vi kan leka oavbrutet en lång stund och har det bra, och helt plötsligt går hon och slänger ner allt på fönsterbrädan. Vi säger givetvis till henne men hon fortsätter tills vi fysiskt tar bort henne från platsen.

    Vi kan kramas och plötsligt börjar hon sparka på en. Hon slutar inte förrens vi tar bort henne från oss och går därifrån.

    Hon kan från ingenstans spotta ut vattnet ur munnen och sedan hälla resten av vattnet över sig själv när vi äter middag. Eller börja kasta mat. Detta trots att hon är hungrig och detvär hennes favoritmat.

    Hon gör saker som hon vet att hon inte får, tex som att försöka välta tvn, kasta prydnadssaker, riva ner tavlor osv.

    Hon lyssnar aldrig på oss. Verkligen aldrig! Allt är en kamp och det uppstår bråk nästan hela tiden. Vi är så oerhört ledsna och jag börjar känna mig uppgiven och avskyr känslan av att vara arg på mitt barn hela tiden.

    Vad vi gör i dessa situationer:

    Vi säger till henne att man inte får kasta saker/sparkas osv. Vi brukar få flytta henne fysiskt från platsen hon är på annars slutar hon aldrig (vi har testat att bara prata med henne men det funkar inte). När hon kastar mat eller häller ut vatten/mjölk så säger vi att det är tack för maten och går och tvättar henne. Hon brukar antingen bli nöjd över det eller så blir hon arg.

    Vi leker mycket med henne och försöker ge henne så mycket tid, kärlek och uppmärksamhet som vi kan.

    Vi bråkar i övrigt inte mycket i vår familj. Jag och min man har det bra, skrattar mycket tillsammans och älskar varandra. Lillasyster och storebror bråkar inte så mycket med varandra heller och vi har bara "normala" konflikter med storebror.

    Det är inte bara mot oss som hon beter sig såhär, det är även mot hennes farmor, mormor och moster - helt enkelt de hon känner sig trygga med. På förskolan känner de inte igen detta beteende!

    Vi ska ta hjälp från bvc och kanske få prata med någon? Jag vet inte vad bvc kan erbjuda för hjälp, men jag tänker att det är en början i alla fall.

    Med detta inlägg önskar jag stöttning och att ta del av andras erfarenheter! Det kanske finns någon som har något supertips eller bara tips på hur vi kan tänka tex.

  • Svar på tråden Hjälp oss i vårt föräldrarskap
  • Gameof­throne­s
    Fri 11 Dec 2020 20:35
    #1

    Leker ni med rädsla? Nervösitet? Känner att det börja gick a neråt för ett utbrott? Sånt känner barn. Detta är första trotsen dem börjar förstå vad man säger språket utvecklas. Har ni provat ha övergångar. Att man förbereder sig ett slut o h gör nästa. Gör det på ett bra sätt bestämt. Var konsekventa båda två om en viker då är det kört.

    Gör bilder, bilderböcker är bra. Just för stunden och situationen jag älskar Martin Forester, barnpsykolog är med tv 4 ibland han har egen hemsida och har väldigt bra pedagogiska böcker lättlästa för att alla ska förstå för kunna ta in kunskap. Så jag uppfattar det. Just om beskrivning i böckerna

  • Gameof­throne­s
    Fri 11 Dec 2020 20:36
    #2

    Han har egen klinik med Martin F. =)

  • Gameof­throne­s
    Fri 11 Dec 2020 20:51
    #3

    Min dotter va så men hon var inte fysisk på nått sätt. Utan allmänt kaxig. Det gick över, som tur va. Hon har en stark vilja, hon vet vad hon vill hon har gett sig fan på svaret eller göra då måste man blanda sig i och ge mer alternativ för man inte ska försöka ha tunnelseende.

    Jag tycker att ni låter konsekventa. Låt inte hon köra över och känna att hon tar över er. Det är ni som ska bestämma.

  • Anonym (Mamma­)
    Fri 11 Dec 2020 20:53
    #4

    Oj vilken svår situation! Jag har ett par tankar. Jag funderar på om hon blir överstimulerad. Lekstunderna kanske inte ska vara så långa? Kramarna också.

    Med småbarn är det ju så att man måste flytta på allt man inte vill ha förstört. Allt. Ni kanske måste ta ner tavlorna. Ta undan prydnadssaker i en låda så länge.

    Det verkar som ni har bra åtgärder för henne men det räcker inte och om det här har pågått en längre tid, ni kanske har sett tendenser tidigare, så kan det vara läge att prata med en barnpsykolog. Det känns inte som vanligt trots att hon slänger mat, när det är hennes favoritmat. Mer som nån slags konstigt infall.

  • Anonym (Mamma­)
    Fri 11 Dec 2020 20:55
    #5

    Jag menar inte att hon måste ha en diagnos, det kan vara vanligt trots och att testa gränser! Men frågan är hur hon gör det, det kan bara ni avgöra. Om det verkar som att hon gör det med vilje eller om det bara händer ändå, t ex hälla vatten över sig.

  • Fri 11 Dec 2020 21:00
    #6
    Gameofthrones skrev 2020-12-11 20:51:18 följande:

    Min dotter va så men hon var inte fysisk på nått sätt. Utan allmänt kaxig. Det gick över, som tur va. Hon har en stark vilja, hon vet vad hon vill hon har gett sig fan på svaret eller göra då måste man blanda sig i och ge mer alternativ för man inte ska försöka ha tunnelseende.

    Jag tycker att ni låter konsekventa. Låt inte hon köra över och känna att hon tar över er. Det är ni som ska bestämma.


    Tack för dina svar!

    Vi försöker verkligen vara konsekventa och vi diskuterar mycket tillsammans hur vi ska bemöta henne så att vi gör det på samma sätt. Vad skönt att höra att det gick över för er tjej! Får jag fråga hur gammal hon var när det gick över? Och hur länge det pågick?

    Vi har försökt förstå när det är dessa utbrott kommer, men vi ser inget mönster.

    Ska kolla upp det där med bilder! Det kanske kan vara något för att få henne och förstå?
  • Gameof­throne­s
    Fri 11 Dec 2020 21:08
    #7

    Det kan vara övwrstimulans det stämmer nog. Där övergångar kommer med läsa en bok. Eller bara vara en stund. Som föregående inlägg =)

  • Fri 11 Dec 2020 21:09
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-11 20:53:23 följande:

    Oj vilken svår situation! Jag har ett par tankar. Jag funderar på om hon blir överstimulerad. Lekstunderna kanske inte ska vara så långa? Kramarna också.

    Med småbarn är det ju så att man måste flytta på allt man inte vill ha förstört. Allt. Ni kanske måste ta ner tavlorna. Ta undan prydnadssaker i en låda så länge.

    Det verkar som ni har bra åtgärder för henne men det räcker inte och om det här har pågått en längre tid, ni kanske har sett tendenser tidigare, så kan det vara läge att prata med en barnpsykolog. Det känns inte som vanligt trots att hon slänger mat, när det är hennes favoritmat. Mer som nån slags konstigt infall.


    Tack för dina svar!

    Ja hon kanske är överstimulerad! Det perspektivet ska vi utforska imorgon. Istället för att säga att hon vill göra annat så blir hon utåtagerande? Det var en intressant tanke!

    Hon gör utan tvekan allt med vilje! I situationen med vattnet så är det såklart möjligt att nyfikenheten helt enkelt tog över...
  • Anonym (Mamma­)
    Fri 11 Dec 2020 21:14
    #9
    Bäbävitalamm skrev 2020-12-11 21:09:08 följande:
    Tack för dina svar!

    Ja hon kanske är överstimulerad! Det perspektivet ska vi utforska imorgon. Istället för att säga att hon vill göra annat så blir hon utåtagerande? Det var en intressant tanke!

    Hon gör utan tvekan allt med vilje! I situationen med vattnet så är det såklart möjligt att nyfikenheten helt enkelt tog över...
    Ja, hon kanske blir lite rastlös helt enkelt. Se om ni kan läsa av hennes kroppsspråk: finns några signaler om att hon börjar få nog?

    Nyfikenhet är bra, så länge det inte går för långt ;) 
  • Gameof­throne­s
    Fri 11 Dec 2020 21:14
    #10
    Bäbävitalamm skrev 2020-12-11 21:00:15 följande:

    Tack för dina svar!

    Vi försöker verkligen vara konsekventa och vi diskuterar mycket tillsammans hur vi ska bemöta henne så att vi gör det på samma sätt. Vad skönt att höra att det gick över för er tjej! Får jag fråga hur gammal hon var när det gick över? Och hur länge det pågick?

    Vi har försökt förstå när det är dessa utbrott kommer, men vi ser inget mönster.

    Ska kolla upp det där med bilder! Det kanske kan vara något för att få henne och förstå?


    Det pågick 4-6 månader väldigt jobbig tid och höll på bli tokig.

    Det kommer bara dem utbrotten. Men jag tror det låter som överstimulans och trots. Har två pojkar dem hade bara kort temperament under kort period. Dem va mkt lättare och tas med. Än min lilla flicka. Hon är 6 år.
Svar på tråden Hjälp oss i vårt föräldrarskap