• Olivia92

    Dom får inte gå på aktiviteter vv

    Har två barn som bor varannan vecka. Problemet är att varannan vecka hos pappan så får de knappt leka med kompisar. De får aldrig sova över. Barnen säger att de får göra det när dom är hos mig för pappa vill umgås med oss och det vill inte du, då du lämnar bort oss till kompisar jämt.

    Träningarna är väldigt få de får gå på och nu med Corona får de inte gå på någon träning alls för att pappa är rädd.

    Jag har förklarat för barnen att jag låter de vara med kompisar och liknande för att deras intressen kommer före mina och det förstår dom. Men vad gör man? De är ledsna och väldigt nere för att de inte har de umgänge och aktiviteter som de faktiskt önskar de hade. Påminner jag om träning eller kalas så får jag utskällning att jag inte har med hans vecka att göra medans barnen bet mig att påminna pappa. Någon dom har några tips på vad man kan göra?

  • Svar på tråden Dom får inte gå på aktiviteter vv
  • Kusinen

    Det du kan göra är att be om ett samtal hos familjerätten för att se om ni med stöd kan hitta ett upplägg som funkar för båda föräldrar - och för barnen. Ochförstås prata med honom själv, men det låyer inte som en lösning i ert fall av din beskrivning. Ytterligare en sak om du upplever att barnen drabbas väldigt negativt av detta är väl att prata med någon närstående till pappan och se om denne kan få pappan att tänka om - men det tycker jag bara attdu ska göra om du verkligen ser att barnen hemskt gärna vill ha sina aktiviteter på pappans vecka så att det är väldigt viktigt för barnen.

    Rent generellt får du väl tänka om det är värt att dra i detta, om en konflikt er vuxna emellan kan bli sämre för barnen. Så det beror väl på dels hur viktigt du tror det är för barnen och dels hur stor sannolikhet du tror det är att du och pappan ska kunna komma till en lösning (så att det inte bara blir en påeldad konflikt som resultat).

    Annars kan nog inte jag komma på så mycket annat. Pappan har ju rätt i att han är ansvarig på sin vecka. Det är så det funkar med v/v.

    Det är inte helt ovanligt att det är så heller. Mitt barn har varit med i flera föreningar där det funnits barn i gruppen som bara varit med v/v eftersom bara ena föräldern ansett aktiviteten viktig. Jag känner också föräldrar som valt bort aktivitet varannan vecka, för att de ansett det bättre för barnen.

    Om det är på en nivå som gör att du anser att barnen far ill bör du förstås göra en ororsanmälan, men jag ku det inte utläsa det av trådstarten.

  • GGN

    Det där att du lämnar bort dem och inte vill umgås med dem låter som något pappan tutat i barnen.

  • Lexikon

    Samtal på socialtjänsten och/eller familjerätten. Låter som att pappan kunde behöva lite stöttning...

Svar på tråden Dom får inte gå på aktiviteter vv