• Anonym (Ellm)

Ska jag sälja min ägodel för jag behöver pengar nu?

Är utan jobb och a-kassa tagit slut. Har inga pengar över förutom min dyra väska (värde över 21,000) med kvitto. En tjej vill köpa den för 15,000 så jag funderar om det kan hjälpa mig. Den är ny och aldrig använd, köptes några månader sen. Men jag går back med den med nästan 7000 kr. Skulle ni kunna göra det? Jag behöver pengarna men är rädd att jag kommer sakna väskan eller att den såldes för lågt.

• Svar på tråden Ska jag sälja min ägodel för jag behöver pengar nu?
  • Anonym (...)

Självklart ska du sälja det du behöver för att kunna betala dina räkningar? Vad är alternativet tänker du? 

• Anonym (H)

Jag kan absolut förstå viljan att hålla kvar vid föremål men du har aldrig använt den säger du. Tycker du då speciellt mycket om den egentligen eller är det bara så att du mår dåligt och projicerar dina känslor på väskan?

Sälj väskan, men om det är en oanvänd märkesväska ska du inte behöva gå back 30% av priset, hitta en annan köpare.

• Anonym (T)

Fast allvarligt TS, det är en väska, inte arvegods eller ett husdjur. Sälj den för guds skull men se till att få ett mycket bättre pris om den är i nyskick. När du får ett nytt jobb kan du köpa en ny likadan väska.

• Fiona M

Hur ska du annars få pengar?
    Har du andra saker att sälja så gör det, men även att sälja väskan är ju bättre än snabba lån.

• Fossil

Det var ju synd att du inte tänkte till då när du köpte väskan så hade du sluppit denna förlust. Hade du verkligen ingen aning om vad som väntade?

Som svar på ts, jag du bör sälja väskan.

• Södermannen

Lirka lite, du får se hur högt hon är villig att gå i pris innan hon säger tvärnej. Var smart, sälj inte för billigt om hon är beredd att betala mer. Var det en vän? Då kan jag tänka mig själv att jag skulle hålla fast vid 15, ta pengarna och ångra ingenting. Hur fäst du är vid väskan vet ju inte jag men jag skulle göra så utan att ångra även.

• Dexter dot com
    Anonym (Ellm) skrev 2020-12-12 11:05:15 följande:

Är utan jobb och a-kassa tagit slut. Har inga pengar över förutom min dyra väska (värde över 21,000) med kvitto. En tjej vill köpa den för 15,000 så jag funderar om det kan hjälpa mig. Den är ny och aldrig använd, köptes några månader sen. Men jag går back med den med nästan 7000 kr. Skulle ni kunna göra det? Jag behöver pengarna men är rädd att jag kommer sakna väskan eller att den såldes för lågt.

Av nyfikenhet måste jag fråga hur du tänkte när du köpte en väska för 21000kr när du går på A-kassa som snart är slut och du inte har en buffert?
    Men svaret på din fråga är ju att du självklart säljer väskan !!
  • Anonym (Mufasa)

Lägg ut den på tradera, du kan nog få bättre pris där.

• nnnnnnnn

Om du köpte den nyss, har kvitto och den är  oanvänd så borde ditt första försök vara att gå till affären och be om återköp. Det är inte säkert att det går, men kanske har de julkänsla och om du spelar lite på att du inte har råd att köpa mat till dina barn (om du har några) så kanske de kan göra ett undantag.
    Då får du tillbaka hela summan.

Sen bör du tänka över ditt köpbeteende. Att köpa en väska för 21 000 kr när du inte har 100% fast jobb + en rejäl buffert på minst 25 000 (gärna ännu mer tex alla dina utgifter för 6 månader) kr är ju helt oansvarigt.

Hade du haft dina 21 000 kr i bufferten, så hade du överlevt ett bra tag till... En väska... Suck...

• Anonym (Åskar)
    nnnnnnnn skrev 2020-12-12 11:48:12 följande:

Om du köpte den nyss, har kvitto och den är  oanvänd så borde ditt första försök vara att gå till affären och be om återköp. Det är inte säkert att det går, men kanske har de julkänsla och om du spelar lite på att du inte har råd att köpa mat till dina barn (om du har några) så kanske de kan göra ett undantag.

Då får du tillbaka hela summan.

Sen bör du tänka över ditt köpbeteende. Att köpa en väska för 21 000 kr när du inte har 100% fast jobb + en rejäl buffert på minst 25 000 (gärna ännu mer tex alla dina utgifter för 6 månader) kr är ju helt oansvarigt.

Hade du haft dina 21 000 kr i bufferten, så hade du överlevt ett bra tag till... En väska... Suck...

Exakt.
Svar på tråden Ska jag sälja min ägodel för jag behöver pengar nu?