Anonym (Lisa) skrev 2020-12-12 12:18:02 följande:
Tack för att du berättar om din son!
Vad gäller ljuden låter det här barnet genom att leka tåg (tufftufftuff) eller hund (voffvoff) etc. Hen är också social och pratglad. Men vad som ligger bakom det här barnets beteende vet jag så klart inte. När jag träffar barnet är det som att prata med ett normalstört barn (hoppas du är ok med uttrycket!) fast typ 3-4 år yngre.
Vad tråkigt att det inte skötts så bra av skolan hos er! Barnet hos oss har vad jag vet haft två resurspersoner under de här tre åren.
Måste bara flika in att hög omsättning på resurser inte måste betyda att skolan sköter något illa. Det är helt enkelt jättesvårt att hitta folk som VILL jobba som resurs någon längre tid, ofta är det unga personer som av naturliga skäl byter jobb, vill plugga vidare etc som man får tag på. De flesta som arbetar på fritidshem gör det för att man tilltalas av grupper, kollegor, dynamiken i aktiviteter etc. Många kan ställa upp någon termin som resurs, men längtar sedan tillbaka till det större sammanhanget och fler elever. Tvingas de kvar i resursrollen söker många istället ett annat jobb.
Vi har också alla gemensamt bestämt att det inte ska satsas mer på skolan, så även ett barn med jättestora svårigheter genererar INTE per automatik ekonomisk ersättning nog för en egen resurs. Vilket många tror. Får man bidrag för eleven kan det vara i storleken 1-2 månadslöner, kanske. All övrig kostnad ska plockas från övrig verksamhet, dvs från fritidspersonal och lärare för övriga elever.
Det är tragiskt när enskilda barn kommer i kläm (och t.ex. inte får en bra resursperson), det är tragiskt när hela klasser kommer i kläm (när deras fritidspedagog t.ex. försvinner och förvandlas till resurs) men jag förstår inte heller hur man ska kunna lösa problemet med befintliga medel...
Som svar på din TS är det ganska vanligt att barn med utvecklingsstörningar går början av grundskolan i vanlig klass. När barnen är små märks problemen mindre, alla andra leker också mer konkreta lekar, grupplekar och sånt. Många även utan svårigheter leker själva ibland, för många är ännu aktiviteten viktigare än kompisen. När de blir äldre och andra barns lekar och samtal blir mer abstrakta blir det ofta svårare med kompisar. Ofta hittar man andra skolformer till mellanstadiet.