• Anonym (orkar ej mer)

Ni som separerat och behållit bostad

Ni som separerat, hur har ni fått ihop det ekonomiskt?

Jag har velat separera i flera års tid nu, men jag "vågar" inte. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?
    Jag och min sambo har varit ett par i 14 år och vi bråkar Jämt, alltså om allt - hela tiden. Barnen på 9 och 10 år blir ju såklart lidande av vårat bråkande som sker från när vi stiger upp tills på lägger oss. Jag är olycklig och känner mig inte glad längre - jag orkar inte mer nu.

Vi har lån på ca. 1.8 miljoner på huset som är värderat till ca 6 miljoner. Lånet är ett bottenlån. Huset är ett släkthus från min sida. Hur kommer jag klara mig ekonomiskt vid en separation? Vi är inte gifta, men jag antar att jag måste köpa ut han?

Jag tjänar 31000 kr så jag har en ganska dålig lön, kommer jag klara mig? Hur har ni andra som bott kvar i gemensamma bostaden gjort?

• Svar på tråden Ni som separerat och behållit bostad
  • Aniiee

Frågan är ju vad du har för utgifter. Är huset enskild egendom eller kommer det bli del i bodelning? Vad är kostnaderna på lånet? Det är så litet i förhållande till värdet att jag tror att du inte måste amortera. Vad har du för bostadskostnader i överigt? El, värme, osv? Vad har du för nöjes-räknignar. Spotify, Netflix, tv-abbonnemang och sånt? 

Sätt dig och gör en budget. Här finns verktyg: www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/privatekonomi/budgetkalkylen/

För att laborera lite med vad lånekostnadena kan landa på, gå in på hemnet, leta upp några bostäder i värdet av ditt nuvvarande lån och hur mycket lån du skulle behöva för att köpa ut din sambo och kolla på bankernas kalkyler.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (H)

Ägde du huset och han flyttade in där? I så fall kan det bli att du inte behöver lösa ut honom. Ni kan också ha ett samboavtal som reglerar detta?

Mitt tips är att ta en timme med en familjejurist för att reda ut ovanstående.

Oavsett det, gör en budget för att bo i huset själv. Ska ni ha gemensam vårdnad med helt delat boende får du inget underhåll men barnbidragen kan ni dela på. Gör en budget och ta kontroll över läget. Behöver du inte köpa ut honom är 1,8 miljoner i lån inte tokmycket och vill du inte amortera till att börja med behöver du inte det. Var stark, gör dig oberoende och ta kontroll.

• Anonym (Boll)

Hoppas innerligt att det är din enskilda egendom??? Jag behöll huset och löste ut honom. Fick lov att låna upp på både huset och min gård som har enskild egendom för att slippa höga amorteringskrav. Har bolån på ca 3,3 miljoner på bostadshuset värt ca 6 miljoner. Går utmärkt, har boende kostnad på 12000-14000 ink amortering. Bor i Norrbotten så elen blir dyr på vintrarna. Visst hade jag kunnat vi billigare men har väldigt hög boendestandard pengen jag betalar.

• Anonym (orkar ej mer)

Tack alla för svar, uppskattas. 

Det är inte min enskilda egendom utan vi båda fick det som en gåva av min far.. 
    Ska sätta mig ner och kalkylera vad kostnaderna skulle bli.

Äger även en del mark (40 hektar) samt lite skog (10 hektar) så skulle kunna sälja av lite för att ha råd att bo här tänkte jag..

• Anonym (Tia)

Du kommer ha ett lån på 3 miljoner när du köpt ut honom. Det kostar ungefär 12 000 kr per månad. Har du ut ca 22 000 så har du då 10 000 kr kvar.

Får su underhåll eller varannan vecka? Skriv in dina utgifter i ett excel-ark. Se vad du kan göra avkall på (skippa utemat, kanske su kan klippa barnen, köp saker i andrahand etc.).

Exempel:

Lån och amortering: 12000 kr/mån

El (direktverkande el som uppvärmning): 2200 kr/mån

Mat (1 vuxen + 2 barn): 5000 kr/mån

Hygien (1 vuxen +2 barn): 1000 kr/mån

Försäkringar och a-kassa: 1000 kr/mån

Bil, underhåll, reparationer och bensin: 2500 kr/mån

Underhåll och reparationer av hus:

Kommunala avgifter:

Barnaktiviteter:

Kontakta din bank och hör dig för hur mycket lån de kan tänka sig låna ut till dig.

Det finns kalkylatorer på alla banksidor (men det är ett förhandlingssak): www.nordea.se/privat/produkter/bolan/bolanekalkyl.html

• Anonym (Frida)

Kolla upp allt med ekonomin noga! Du kommer nog inte har råd att ha ett lån på 4 miljoner själv, så du får vara beredd på att sälja mark/skog. Är den på samma fastighet som huset, så att sambon är delägare i den med? 

Jag var den som flyttade när vi separerade, men jag vet att exet fick pengar av sina föräldrar då för att inte behöva låna så mycket. 

• Anonym (B)
    Anonym (orkar ej mer) skrev 2020-12-12 18:19:52 följande:

Äger även en del mark (40 hektar) samt lite skog (10 hektar) så skulle kunna sälja av lite för att ha råd att bo här tänkte jag..

Vilken konstig far du har...

Tycker han illa om dig?
  • Anonym (H)
    Anonym (Tia) skrev 2020-12-12 21:55:29 följande:

Du kommer ha ett lån på 3 miljoner när du köpt ut honom. Det kostar ungefär 12 000 kr per månad. Har du ut ca 22 000 så har du då 10 000 kr kvar.

Får su underhåll eller varannan vecka? Skriv in dina utgifter i ett excel-ark. Se vad du kan göra avkall på (skippa utemat, kanske su kan klippa barnen, köp saker i andrahand etc.).

Exempel:

Lån och amortering: 12000 kr/mån

El (direktverkande el som uppvärmning): 2200 kr/mån

Mat (1 vuxen + 2 barn): 5000 kr/mån

Hygien (1 vuxen +2 barn): 1000 kr/mån

Försäkringar och a-kassa: 1000 kr/mån

Bil, underhåll, reparationer och bensin: 2500 kr/mån

Underhåll och reparationer av hus:

Kommunala avgifter:

Barnaktiviteter:

Kontakta din bank och hör dig för hur mycket lån de kan tänka sig låna ut till dig.

Det finns kalkylatorer på alla banksidor (men det är ett förhandlingssak): www.nordea.se/privat/produkter/bolan/bolanekalkyl.html

Hur kommer du fram till 12.000kr för lån och amortering? Belåningsgraden kommer vara 50% och amorteringskravet efter det.
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-12-13 02:13:38 följande:

Hur kommer du fram till 12.000kr för lån och amortering? Belåningsgraden kommer vara 50% och amorteringskravet efter det.

Hon måste ju köpa ut honom, det är inte gratis.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (orkar ej mer) skrev 2020-12-12 18:19:52 följande:

Men skämtar du? Varför satte din egen pappa dig i denna sits. Ja, för det första måste du ta hela lånet själv på nästan 2 mille. Sedan halva värdet av huset på 4 vilket blir 2 för att köpa ut honom.

Sälj huset och köp ett nytt istället för runt 3-4 mille istället. Du kommer aldrig att kunna ta över huset med den lönen.

Grattis, din egen far gav just bort 2 mille av dina pengar till ditt framtida ex.
Svar på tråden Ni som separerat och behållit bostad