• Mammatillentjej18

    Integritet

    Hej! Jag har lärt mitt barn att barnet aldrig behöver kramas/pussas (få eller ge) om barnet inte vill. Man får sätta upp handen och säga stopp. Men trots att barnet inte vill så är det andra i släkten som ?tar kramar?, hon vill ju inte. Så jag påpekade att vi lärt barnet att säga stopp för barnets skull. Varför bryr sig inte folk? Detta har hänt flera gånger med samma person och jag börjar känna att någon gång får det väl ändå räcka! Hur skulle den personen känna om hen inte ville ha närhet men blev påtvingad?!

    På förskolan väljer barnet vem som får en kram eller inte. Som förälder får vi alltid kramar och pussar utan att barnet tvekar men utanför oss vill hen inte behöva ge, vilket jag förstår. Att ge en kram till barnet när barnet sagt nej/stopp är ju att inte lyssna på barnet!

  • Svar på tråden Integritet
  • erikaABC

    Ja, det är respektlöst
    Gå emellan kroppsligen varje gång personen gör så och säg : nu sa Lisa nej edyl. Varje gång , Hamra in budskapet.

  • Knepochknåp

    Jag upplever att det är äldre i släkten, dvs farmor och mormor som gör så som du beskriver med mitt barn. Det är tydligt att de ser på barn på ett annat sätt, barn är en egendom som dom har rätt till på olika sätt. Vilket i förlängningen blir att dom heller inte finns till för barnet.

    Jag har haft "tur" och mitt barn visar själv tydligt att hen inte vill. Sen har jag sagt högt "om du vill" när någon sagt "kom och ge mig en kram".

  • Themis

    Äh, gå fram och kläm dom i skrevet några gånger då så fattar dom väl?


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Integritet