• Anonym (Meh)

Mens på jobbet

Innan Corona drog in var jag egenföretagare, men nu när det går dåligt har jag varit tvungen att ta ett annat jobb, på en förskola.

Jag som är van vid att vara ensam och göra vad jag vill blir nu fundersam kring hur man gör när man har mens på jobbet. Vart ska jag lägga mensskydden, alltså oanvända?

Om jag har tamponger/bindor i min väska och går dit flera gånger per dag och sedan går direkt till toaletten kommer alla fatta att har mens. Att ha skydden i fickan kan funka bra men risken finns att de trillar ur eller att jag kanske inte har fickor på kläderna. Hur gör ni andra?

Är självklart medveten om att mens inte är något man behöver dölja, men jag känner mig inte bekväm med att alla andra kollegor ska veta när/om jag har mens. Tips tack!

• Svar på tråden Mens på jobbet
  • Anonym (Menskopp)

Du skaffar menskopp.

• Fiona M

Jag har svårt att se problemet, men hur gjorde du när du gick i skolan?

Samma situation där och du måste ju lyckats hitta ett sätt du var bekväm med, så kör på det.

• Anonym (menskopp2)

Förvara skydden på toaletten. Det lär väl finnas någon hylla eller liknande? Själv använder jag kopp så jag slipper det problemet.

• Anonym (Lila)

Menskopp är inte för alla.

Men det borde väl inte bli mer än ett par gånger som du behöver byta tampong/binda under arbetstid?

Du kan ju också ha mörka byxor, så att det inte syns om det i värsta fall skulle blöda igenom.

Jag jobbar på en väldigt stor tandvårdsklinik, och vi måste ha vita byxor på oss. Ca 50 anställda.

Dessutom är skåpen där vi förvarar värdesaker/handväskor långt ifrån toaletterna. Så det blir till att gå genom en lång korridor med väska/mensskydd för att komma till toaletten. Och ibland kommer man inte ifrån när man skulle behöva.

Jag byter under mina två raster, struntar i om någon skulle se att jag tar med mig handväskan in på toaletten.

Det jag oroar mig mer för är om det skulle läcka, eller om mensen skulle komma oväntat.

• Anonym (StopFakePockets)

Se till att ha kläder med bra fickor de dagarna.

• Fjäril kär

På en förskola springer man ju överallt hela tiden så vem skulle ens märka att du hämtar en tampong? Märker du själv av att nån kollega har mens?

Lägg två tamponger i en ficka så är det ju löst om du vill undvika spring. Du hänger ju inte i knävecken så varför skulle du tappa dom ur en ficka? Brukar du tappa saker?

Själv jobbar jag på en stor ridskola med hästar och jag kryper högt och lågt, ålar mig fram på backen ibland, jagar hästar, hoppar över staket och hoppar ur traktor osv, mina tamponger ligger tryggt kvar i mina fickor så jag har aldrig problem med sånt. Mitt problem är snarare att jag inte alltid har möjlighet att gå på toa när jag måste..

• Anonym (Maja)

Som förskollärare klär man sig givetvis utifrån hur man använder kläderna. De behöver vara praktiska. Vilket du kommer märka efter nån månad.

Jeans och skjorta med fickor är ett måste då jag har lypsyl i en ficka, nycklar i en ficka, avdelningens mobil i en annan ficka, lite snytpapper/torkpapper nånstans, en ficka där jag tillfälligt kan lägga tex glasögon eller en tappad socka etc etc och självklart i botten av dessa fickor skvalpar ett trosskydd eller tampong vid mens. Inga konstigheter.

Svar på tråden Mens på jobbet