• Sun 13 Dec 2020 03:39
    1298 visningar
    5 svar
    5
    1298

    Ni som bor i en tvåa med barn, hur har ni gjort?

    Har ni gjort sovrummet till barnrum och själva sover i vardagsrummet?

    Eller någon annan lösning?

    Har barnen/barnet någon egen vrå på något vis?

  • Svar på tråden Ni som bor i en tvåa med barn, hur har ni gjort?
  • Sun 13 Dec 2020 07:11
    #1

    När vår äldsta son var 1,5 år flyttade vi från en etta till en tvåa. Vi har turen att ha en stor (66 kvm) och välplanerad tvåa med en klädkammare som har ett litet fönster. Den gjorde vi om till ett litet barnrum. Den är inte tillräckligt stor för att få plats med alla leksaker men han fick iaf ett litet sovrum och så fick han ett hörn i vardagsrummet att ha sina leksaker på. Vi resonerade som så att små barn ändå vill leka där föräldrarna är så leksakerna skulle spridas ut i lägenheten i vilket fall.

    När äldsta var 3 år föddes vår andra son. Han sov i sovrummet med mig och min man tills han var 1,5 år, sen gjorde vi om sovrummet till barnrum. Barnen fick en familjesäng (90 uppe och 120 nere) och vi flyttade in alla leksaker dit. Även om de gärna släpade ut leksakerna i resten av lägenheten var det iaf lättstädat och rätt skönt att få bort lekhörnet i vardagsrummet. Jag och min man flyttade ut vår 160-säng i vardagsrummet där vi har skärmat av med mörkläggningsgardiner. Vi hade även en rätt stor soffa, ett skåp och tv i vardagsrummet. Klädkammaren gjorde vi då om till kontor och flyttade in dator och bokhyllor dit från vardagsrummet.

    När barnen var 3 och 6 år föddes vår tredje son. Vi köpte den minsta spjälsängen vi kunde hitta som fick plats perfekt i fotändan av vår säng i vardagsrummet tillsammans med en liten byrå med hans kläder och andra bebissaker. Tyvärr funkade det inte så bra för honom att komma till ro bakom gardinerna när han blev runt 6 månader. Bröderna ville se barnprogram och kunde inte vara tysta (inget konstigt med det) så vi kände att minstingen behövde ett eget rum vid nattningarna. Vi gjorde helt enkelt om klädkammaren till barnrum igen. Vi bytte plats på spjälsängen och byrån med bokhyllan/databordet så numera bor minstingen i klädkammaren och kontoret är i vår fotända på sängen bakom mörkläggningsgardinerna i vardagsrummet. De stora barnen har även en hylla i köket där de har en massa pyssel eftersom de måste sitta vid köksbordet om de ska hålla på med det.

    Nu är yngsta 1,5 år och han kommer snart få flytta in i stora barnens rum och dela på 120-sängen med 4,5-åringen. De vill båda väldigt gärna sova bredvid någon och vi har märkt att de sover bra tillsammans. I klädkammaren kommer vi platsbyggda ett långt skrivbord och fixa smart förvaring där de två äldsta kan ha sitt pyssel och äldsta kan göra läxor. Då har de en dörr så de kan stänga om sig och inte behöver oroa sig för att lillebror ska förstöra.

    Vi bor i en hyresrätt och har letat större i flera år men det är svårt eftersom vi helst vill bo kvar hyfsat nära där vi bor nu. Vi har dock en plan för framtiden om att återigen göra om klädkammaren till barnrum men då med en platsbyggd loftsäng. Två barn kan dela på vardagsrummet och sovrummet gör vi om till litet vardagsrum med en bäddsoffa där jag och min man kan sova. Så vi ser ändå att vi kan bo här i flera år till även om vi hoppas på att hitta en större lägenhet så snart som möjligt.

  • Sun 13 Dec 2020 08:09
    #2

    Mina barn har varsitt rum och jag sover i vardagsrummet. Funkar utmärkt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sun 13 Dec 2020 10:43
    #3
    Sisisisi skrev 2020-12-13 08:09:08 följande:

    Mina barn har varsitt rum och jag sover i vardagsrummet. Funkar utmärkt.


    Men om ni har två sovrum och ett vardagsrum har ni ju en trea. Eller är det ena barnets rum något annat rum än sovrum, typ klädkammare eller matrum som går att dela av från köket?
  • Sun 13 Dec 2020 12:29
    #4

    Än så länge sover jag och dryga 1 åringen i sovrummet i varsin säng och hon har 1/3 av vardagsrummet till lekyta med alla leksaker, tavlor, bokhylla mm. Lägenheten är 55 kvm men litet kök och pytteliten toa så båda rummen är stora.

    Tanken är att flytta ut min 160-säng till vardagsrummet och sätta upp tunna gardiner som skiljevägg (fönstren hamnar på sängsidan tyvärr) och göra sovrummet till barnrum, dock galet stort rum till litet barn, kanske lånar en del till förvaringsmöbler. Men tankarna snurrar lite när detta ska göras. Ibland somnar hon om på mornarna när hon har småpratar med mig och det är guld värt att få sova som ensamstående med jobbiga nätter till 1 år. Kanske blir svårare när hon blir äldre... magkänslan får avgöra när det sker. Tvättstället måste dock hamna i hennes rum. Mindre kul men i vardagsrummet får det inte plats.

  • Sun 13 Dec 2020 13:02
    #5

    Bodde i en 2a med min dotter tills hon var 3 år. Vi delade sovrum så hade hon lekhörna i vardagsrummet.

Svar på tråden Ni som bor i en tvåa med barn, hur har ni gjort?