• Sun 13 Dec 2020 09:39
    606 visningar
    6 svar
    6
    606

    Föräldrapenning som visstidsanställd

    Hej, jag jobbar som visstidsanställd och studerar även vid sidan om. Jag jobbar heltid och har gjort i flera år. Tillsvidareanställning är väldigt svårt att få.

    Men hur blir det sen med barn? Får jag ändå rätt till föräldrapenning och baseras det då på vad jag haft i inkomst?

    Vad är negativa med att bara vara visstidsanställd när man väntar barn?

    Kan någon komma med svar vore jag så tacksam.

  • Svar på tråden Föräldrapenning som visstidsanställd
  • Anonym (Ja)
    Sun 13 Dec 2020 10:12
    #1

    Ja du får föräldrapenning baserat på din lön. Däremot blir jag osäker på vad som händer när du studerar och pluggar vid sidan av. Så länge du inte har glapp mellan studier och arbete så är din sgi skyddad om pluggar minst halvtid, men jag vet inye vad som händer när du arbetat deltid under studierna. Hade du haft en tillsvidareanställning i grunden så hade jag rakt av kunnat svara att föräldrapenning blir enligt lönen du hade innan. Men blir osäker på om den räknas om till den omfattning du arbetat när du studerat när du inte är tillsvidareanställd. Jag tror inte det, men kan vara värt att dubbelkolla med fk.

    För föräldrapenning finns även 240-dagarsvilljoret. Det innebär att du måste ha arbetat de sista 240-dagarna före bf, alternativt sista 240 dagarna 240 dagar sex månader före bf. För att få föräldrapenning baserad på sgi de första 180 dagarna. Uppfyller du inte detta villkor så blir ersättningen de första 180 dagarna 250 kr per dag före skatt.

    Jag TROR att du får tillgodoräkna dog tiden före studierna när det kommer till detta, men jag kan inte säga säkert. Så du bör kolla även detta med Fk.