• Sun 13 Dec 2020 09:39
    606 visningar
    6 svar
    6
    606

    Föräldrapenning som visstidsanställd

    Hej, jag jobbar som visstidsanställd och studerar även vid sidan om. Jag jobbar heltid och har gjort i flera år. Tillsvidareanställning är väldigt svårt att få.

    Men hur blir det sen med barn? Får jag ändå rätt till föräldrapenning och baseras det då på vad jag haft i inkomst?

    Vad är negativa med att bara vara visstidsanställd när man väntar barn?

    Kan någon komma med svar vore jag så tacksam.

  • Svar på tråden Föräldrapenning som visstidsanställd
  • Anonym (Ja)
    Sun 13 Dec 2020 10:12
    #1

    Ja du får föräldrapenning baserat på din lön. Däremot blir jag osäker på vad som händer när du studerar och pluggar vid sidan av. Så länge du inte har glapp mellan studier och arbete så är din sgi skyddad om pluggar minst halvtid, men jag vet inye vad som händer när du arbetat deltid under studierna. Hade du haft en tillsvidareanställning i grunden så hade jag rakt av kunnat svara att föräldrapenning blir enligt lönen du hade innan. Men blir osäker på om den räknas om till den omfattning du arbetat när du studerat när du inte är tillsvidareanställd. Jag tror inte det, men kan vara värt att dubbelkolla med fk.

    För föräldrapenning finns även 240-dagarsvilljoret. Det innebär att du måste ha arbetat de sista 240-dagarna före bf, alternativt sista 240 dagarna 240 dagar sex månader före bf. För att få föräldrapenning baserad på sgi de första 180 dagarna. Uppfyller du inte detta villkor så blir ersättningen de första 180 dagarna 250 kr per dag före skatt.

    Jag TROR att du får tillgodoräkna dog tiden före studierna när det kommer till detta, men jag kan inte säga säkert. Så du bör kolla även detta med Fk.

    Och anledningen till att du kan ha arbetat 240-dagar före 6 månader före bf handlar om att sgi sex månader före bf är skyddad. Observera att sgi-skydd för 6 månader före bf endast gäller om du ARBETSt de senaste 6 månaderna. Har du studerat och har 6 månader till bf så måste du antingen arbeta eller skydda din sgi på annat sätt, tex sjukskriven eller anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. En person som arbetat 12 månader före bf och alltså hunnit arbeta 6 månader före 6 månader före bf kan alltså lägga sig på soffan och göra ingenting de sista sex månaderna utan att sgi ändras.

    Så. Skillnaden för dig som arbetar visstid. Fk kommer om du arbetar på timmar räkna vad du haft i lön de senaste 6 månaderna bakåt när de räknar ut din sgi. Går du på vik som garanterar jobb minst 6 månader framåt kommer de räkna på din förväntade kommande inkomst.

    Det egentligen värsta som kan hända för sig är att du under graviditeten inte får mer jobb, skriver in dig som arbetssökande och får ett nytt jobb med lägre lön än det förra, för då räknas din sgi om. Är du inskriven som arbetssökande är som sagt sgi skyddad. Så

    Du kommer få föräldrapenning baserat på din lön oavsett om du skulle stå utan jobb.

    I övrigt blir ju skillnaden att du inte har ett arbetet att återgå till efter föräldtledogjetsn. Det kan upplevas som en otrygghet. Men samtidigt kanske du är i en bransch där

    Du vet att det kommer finnas jobb oavsett

  • Sun 13 Dec 2020 10:36
    #2

    Tack för svar. Ja det är ju det om man sen står utan jobb. Men efter färdigutbildad så lär det inte vara så stort problem på mitt nuvarande jobb. Det är nämligen genom jobbet jag studerar för att de ska kunna ge mig fastanställning. Jobbar i vården.

  • Sun 13 Dec 2020 10:37
    #3

    Får hoppas det inte blir problem sen och man står utan inkomst

  • Anonym (Ja)
    Sun 13 Dec 2020 10:39
    #4
    missme85 skrev 2020-12-13 10:36:03 följande:

    Tack för svar. Ja det är ju det om man sen står utan jobb. Men efter färdigutbildad så lär det inte vara så stort problem på mitt nuvarande jobb. Det är nämligen genom jobbet jag studerar för att de ska kunna ge mig fastanställning. Jobbar i vården.


    Vill bara dubbelkolla. Du började studera efter augusti 2018? Om inte. Har du tagit fyllt studiemedel för studenterna innan det? För annars har tyvärr din sgi blivit nollad
  • Sun 13 Dec 2020 11:38
    #5
    Anonym (Ja) skrev 2020-12-13 10:39:53 följande:

    Vill bara dubbelkolla. Du började studera efter augusti 2018? Om inte. Har du tagit fyllt studiemedel för studenterna innan det? För annars har tyvärr din sgi blivit nollad


    Inga studiemedel. Inga lån.
  • Anonym (Ja)
    Sun 13 Dec 2020 11:49
    #6
    missme85 skrev 2020-12-13 11:38:20 följande:

    Inga studiemedel. Inga lån.


    Började du studera innan augusti 2018?

    Och du är inte avlönad när du studerar? Eftersom du uttrycker dig som att du gör det genom jobbet?
Svar på tråden Föräldrapenning som visstidsanställd