Anonym (Sara) skrev 2020-12-14 05:50:50 följande:
FK skriver så här (uppdaterat 9 dec)
Kan jag få ersättning för vab om mitt barns förskola/skola stänger?
Ja, om regeringen, med anledning av covid-19, beslutar om att förskolor eller skolor ska stängas kan du få ersättning för vab om du behöver avstå från att jobba eller går miste om a-kassa.
Du kan även få ersättning för vab om huvudmannen beslutar om att ditt barns förskola/skola ska stängas. Det gäller
på smittskyddsläkares eller Folkhälsomyndighetens rekommendation ellernär verksamheten ligger i ett riskområde som Folkhälsomyndigheten har spärrat av ellernär verksamheten inte kan bedrivas på grund av att stora delar av personalen är sjuka i covid-19.
Detta gäller för barn
under 12 årsom fyllt 12 men inte 16 år och som har ett särskilt vård- eller tillsynsbehovsom fyllt 16 men inte 21 år (i vissa fall 23 år) och som omfattas av LSS
Om regeringen stänger skolorna eller om det är smittskyddsläkaren eller folkhälsomyndigheten som rekommenderat att stänga skolan. Det står ingenting i ts om att det är på rekommendation av smittskyddsläkare utan bara att lärarna har Covid. Alltså inte säkert att hon får vabba.
Jag rekommenderar att du ringer skolan och frågar så du inte skickar in om vab och stannar hemma och sen får avslag från fk.