• Anonym (Mamma)

7årings skola ska ha distansundervisning, får jag ta vab eller vad får man för ersättning?

Skolan ska gå över till distansundervisning för lärarna har fått covid.

De ska prata ihop sig på skolan imorron så då är barnen lediga, men hur har de tänkt att min 7-åring ska kunna vara hemma hela dagen och sköta distansundervisning själv?

Jag kan inte ta semester en vecka, ekonomin kraschar nästan ändå...

Är det någon som vet HUR det kommer gå till och om man får någon ersättning för att vara hemma med barnet?

• Svar på tråden 7årings skola ska ha distansundervisning, får jag ta vab eller vad får man för ersättning?
  • Anonym (Tufft)

Jag vet förstås inte vad som gäller för er skola men generellt brukar skolorna ha öppet för barn som behöver omsorg. Själv skulle jag ringa i morgon bitti och se om de hsrctslat insett meddelande. Och dessutom kolla på deras webbsida för föräldrar. Om du inte får någon info den vägen kanske du helt enkelt ska gå iväg till fritids och se efter.

• Anonym (Hemma)

Vi bor utomlands och här har skolorna varit stänga sen i Maj. Vi jobbar hemifrån och undervisar samtidigt, håller på att gå under, men ibland händer oförutsedda saker i livet och man gör vad man kan. Många som har jobb som inte går att utföra hemifrån har tyvärr fått sluta arbeta.

• Anonym (Sara)

FK skriver så här (uppdaterat 9 dec)

Kan jag få ersättning för vab om mitt barns förskola/skola stänger?

Ja, om regeringen, med anledning av covid-19, beslutar om att förskolor eller skolor ska stängas kan du få ersättning för vab om du behöver avstå från att jobba eller går miste om a-kassa.

Du kan även få ersättning för vab om huvudmannen beslutar om att ditt barns förskola/skola ska stängas. Det gäller

på smittskyddsläkares eller Folkhälsomyndighetens rekommendation ellernär verksamheten ligger i ett riskområde som Folkhälsomyndigheten har spärrat av ellernär verksamheten inte kan bedrivas på grund av att stora delar av personalen är sjuka i covid-19.

Detta gäller för barn

under 12 årsom fyllt 12 men inte 16 år och som har ett särskilt vård- eller tillsynsbehovsom fyllt 16 men inte 21 år (i vissa fall 23 år) och som omfattas av LSS

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hemma) skrev 2020-12-14 02:55:14 följande:

Vi bor utomlands och här har skolorna varit stänga sen i Maj. Vi jobbar hemifrån och undervisar samtidigt, håller på att gå under, men ibland händer oförutsedda saker i livet och man gör vad man kan. Många som har jobb som inte går att utföra hemifrån har tyvärr fått sluta arbeta.

Här får man som sagt ersättning om barnen behöver vara hemma för att lärarna är sjuka. Det innebär ju också att man har rätt gentemot arbetsgivaren att vara hemma av ett sådant skäl.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sara) skrev 2020-12-14 05:50:50 följande:

FK skriver så här (uppdaterat 9 dec)

Kan jag få ersättning för vab om mitt barns förskola/skola stänger?

Ja, om regeringen, med anledning av covid-19, beslutar om att förskolor eller skolor ska stängas kan du få ersättning för vab om du behöver avstå från att jobba eller går miste om a-kassa.

Du kan även få ersättning för vab om huvudmannen beslutar om att ditt barns förskola/skola ska stängas. Det gäller

på smittskyddsläkares eller Folkhälsomyndighetens rekommendation ellernär verksamheten ligger i ett riskområde som Folkhälsomyndigheten har spärrat av ellernär verksamheten inte kan bedrivas på grund av att stora delar av personalen är sjuka i covid-19.

Detta gäller för barn

under 12 årsom fyllt 12 men inte 16 år och som har ett särskilt vård- eller tillsynsbehovsom fyllt 16 men inte 21 år (i vissa fall 23 år) och som omfattas av LSS

Om regeringen stänger skolorna eller om det är smittskyddsläkaren eller folkhälsomyndigheten som rekommenderat att stänga skolan. Det står ingenting i ts om att det är på rekommendation av smittskyddsläkare utan bara att lärarna har Covid. Alltså inte säkert att hon får vabba.

Jag rekommenderar att du ringer skolan och frågar så du inte skickar in om vab och stannar hemma och sen får avslag från fk.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2020-12-14 06:06:17 följande:

Om regeringen stänger skolorna eller om det är smittskyddsläkaren eller folkhälsomyndigheten som rekommenderat att stänga skolan. Det står ingenting i ts om att det är på rekommendation av smittskyddsläkare utan bara att lärarna har Covid. Alltså inte säkert att hon får vabba.

Jag rekommenderar att du ringer skolan och frågar så du inte skickar in om vab och stannar hemma och sen får avslag från fk.

Nä, glöm det. Det var jag som inte läste ordentligt ser jag. Skyller på att det är tidigt på morgonen.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (.) skrev 2020-12-14 06:06:17 följande:

I citatet står att det förutom när FHM så beslutat också gäller nör skolan inte kan bedrivas när stora delar av perosnalen ör sjuk i Covid 19.texten formaterades lite konstigt. Det framgår tydligare om man går in och läser på FKs hemsida. Men visst är det alltod bra att dubbelkolla, i detta fall med FK.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (.) skrev 2020-12-14 06:08:17 följande:

Nä, glöm det. Det var jag som inte läste ordentligt ser jag. Skyller på att det är tidigt på morgonen.

Jag skrev mitt svar samtidigt som dig :).

Det blev lite konstigt i citatet och meningarna flöt ihop, så inte så konstigt att du missade del av texten.
  • Anonym (Mamma)

Tack så mycket..

God mogron på er... :)

Svar på tråden 7årings skola ska ha distansundervisning, får jag ta vab eller vad får man för ersättning?