• annaka­rlsson
    Mon 14 Dec 2020 08:23
    639 visningar
    22 svar
    22
    639

    Lucia på utdöende

    Har läst en del på nätet om att det är svårt att hitta frivilliga som vill ställa upp i luciatåg. Och efter att mycket av firandet har varit inställt i år så finns det än mindre att bygga på.


    Intresset för landets kommuner att anordna offenligt luciafirande minskar för varje år och bara i Skåne har nästan hälften av kommunerna lagt ned traditionen.


    En kulturutvecklare i Hörby kommun menar att det påminner för mycket om skönhetstävlingar för unga tjejer, vilket inte passar in i dagens samhälle.
    https://jennypiper.blog/2019/12/09/lucia-en-utdoende-tradition/


    Årets luciatåg i Trelleborg måste kanske ställas in.
    Orsaken är lika enkel som tråkig: Ingen kandidat har anmält sig till tåget.
    ? Tyvärr tror jag det är lite på utdöende, säger luciageneralen Katarina Euström.

    www.expressen.se/kvallsposten/kris-for-luciataget-ingen-vill-stalla-upp/

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Lucia på utdöende
  • Anonym (Skept­isk)
    Mon 14 Dec 2020 08:53
    #1
    -3 +2

    Förlegad tradition som kyrkan stulit genom att blanda ihop en hel hög av hednisk och kristen/katolsk bakgrund, i nutid någon slags påklädd Miss Pretty för tonåringarna, sexistisk så man blir äcklad för mindre, och vem bryr sig?? Är det NÅN som ens vet historiken bakom, oavsett vilken tid man menar? Jag pratar inte om den unga tjej som skulle tvångsgiftas bort men som istället rev ut sina ögon.

    Jättefiiiiiint i skolorna för föräldrarna, visst. Men allt jobb omkring då? Sitta i flera veckor och träna på sånger istället för att ha lektioner, föräldrar av varierande inkomst som ska köpa in en massa skit som används en gång om året, för att inte tala om popularitetstävlingen om vem så får vara lucia! Nej fy f---

    Lägg ner luciatågen! Lussebullarna kan vi behålla.

  • sextio­talist
    Mon 14 Dec 2020 08:58
    #2

    Man har dödat Lucia genom alla fruktansvärda Luciafirande på förskolor. Så när barnen är tonåringar så finns inget intresse längre.

  • Anonym (Sveri­ge = de lättkr­änktas land)
    Mon 14 Dec 2020 09:03
    #3
    -1

    Det hoppas jag inte. Men skulle inte förvåna mig, vi bor i de lättkränktas land. Gemene dumsvensk hittar alltid något som hon/han in absirdum kan bli kränkt över.

  • Anonym (Sveri­ge = de lättkr­änktas land)
    Mon 14 Dec 2020 09:05
    #4
    Anonym (Sverige = de lättkränktas land) skrev 2020-12-14 09:03:05 följande:

    Det hoppas jag inte. Men skulle inte förvåna mig, vi bor i de lättkränktas land. Gemene dumsvensk hittar alltid något som hon/han in absirdum kan bli kränkt över.


    In absurdum*
  • Anonym (Tomte­n)
    Mon 14 Dec 2020 09:07
    #5
    +2
    Anonym (Sverige = de lättkränktas land) skrev 2020-12-14 09:03:05 följande:

    Det hoppas jag inte. Men skulle inte förvåna mig, vi bor i de lättkränktas land. Gemene dumsvensk hittar alltid något som hon/han in absirdum kan bli kränkt över.


    Det handlar inte om att man blir kränkt utan att ingen vill ställa upp. När det inte finns kandidater i ganska stora städer Trelleborg så beror det ju på att få unga tycker det är något de vill lägga tid på.

    Mina barn skulle inte heller lägga flera veckor på att lära sig sånger och övningar utan har annat att göra som skolarbete och idrotts träningar.
  • Anonym (Sara)
    Mon 14 Dec 2020 09:40
    #6
    +1

    Det är väl så, det går trender i allt. Men det behöver ju inte innebär att Lucia försvinnee, kanske förändras det i sin form bara. Är väl fortfarande väldigt poppis bland mindre barn tex. Och körer.

  • Anonym (Sara)
    Mon 14 Dec 2020 09:43
    #7
    +1
    Anonym (Sverige = de lättkränktas land) skrev 2020-12-14 09:03:05 följande:

    Det hoppas jag inte. Men skulle inte förvåna mig, vi bor i de lättkränktas land. Gemene dumsvensk hittar alltid något som hon/han in absirdum kan bli kränkt över.


    Jag tänker också att det inte handlar om att vara kränkt utan att unga idag inte tycker att det är så intressant.

    Skönhetsadpekten av det är väl flyttad till andra forum - de som är intresserade av det har ju gott om möjligheter på sociala medier, så lucia behövs ju inte för det. Behovet finns väl inte längre.

    Däremotgillar ju folk att sjunga och att sjunga i kör så den typen av luciafirande lär leva kvar.
  • Anonym (hmm)
    Mon 14 Dec 2020 09:51
    #8
    +1
    Anonym (Sara) skrev 2020-12-14 09:40:10 följande:

    Det är väl så, det går trender i allt. Men det behöver ju inte innebär att Lucia försvinnee, kanske förändras det i sin form bara. Är väl fortfarande väldigt poppis bland mindre barn tex. Och körer.


    Låt oss bara slippa hurtfriska luciatåg med en manlig skallig alternativt mörkhyad manlig lucia för att "vara motvikt" till den fagra sexifierade ljushåriga lucian. 
  • Anonym (Femma­n)
    Mon 14 Dec 2020 09:51
    #9
    +1

    I mina barns skola är det bara femmorna som har luciatåg, lucian lottas och alla kläder, ljus etc finns att låna. De tycker det är jättemysigt.

  • Anonym (Hy)
    Mon 14 Dec 2020 09:54
    #10

    Ser inte varför olika körer kan abnorma detta? Finns ju många kyrkokörer och organisationer, varför kan inte dessa då i uppdrag av kommun att annorlunda lucia.

    Fokus ska ju vara på sångrösten men så vart det ju inte när man var ung. Den vackraste och blondaste flickan med störts släkt blev alltid vald. Ingen hade någon koll på om hon kunde sjunga eller inte.

Svar på tråden Lucia på utdöende