• Maddsutt

    Welsh springer spaniel - kostar per månad och hur långt kan dem gå?

    Hej!

    Jag har idag en goldentjej och har börjat bli sugen på en till vovve. Om ett tag, men vill ändå börja kolla lite. Är sugen på en Welsh springer spaniel, dem är ju rätt lika Golden i sättet. Jag undrar vad dem kostar per månad i foder? Jag räknar med att min vovve äter en säck för 500:- på två månader, cirka. Så tänkte lite kolla vad dessa vovvar ligger på. Undrar också hur långt kan dem gå? Jag tar promenader mellan 5 km och drygt 1 mil per dag med min Golden. Hänger dem med på det (som vuxna alltså)? I skogen springer hon ju lös och springer säkert 2 mil ibland!

    Hälsningar

  • Svar på tråden Welsh springer spaniel - kostar per månad och hur långt kan dem gå?
  • chrissepisse

    Det är inga problem för en vuxen welsh att gå de sträckor du nämner.

    Matkostnaden beror ju på vad du ger för foder. Jag har en engelsk springer spaniel och hans mat är mycket dyrare än 250 kr/månad. De märken jag har erfarenhet av till honom (Core, Brit Care, Purina) uppskattar jag ger en månadskostnad på mellan 500 -800 kr/månad, beroende på hundens vikt och aktivitetsnivå.

  • Gameofthrones

    Köper du valp så får du gå efter den orken och kapaciteten, som hunden har. Vuxen så klarar den gå, i den formen du angivit. 

    Det beror på vad du köper för foder, köp inte lågbudget eller för lite köttinhalt i etc,

    Varför frågar du om kostnaden? Har du inte råd? Då ska man inte köpa hund. Det är mer kostnader än så veterinär, försäkring via Agria ex. 

  • Maddsutt

    Hej

    Tack för svar.

    Jag ger eukanuba (stavning?) nu och köper ifrån en hemsida där det kostar mindre än i affären.

    Jag trodde nästan att den frågan skulle komma (varför jag frågar om kostnad) och det är SÅ dumt att ifrågasätta den frågan! Du köper väl mycket sällan något om du inte tar reda på kostnaden? Är ett trähus bättre än ett tegel i kostnad? Elda själv eller annan uppvärmning? Bensinbil eller el-driven? Stor hund kostar mer i foder, kläder (regntäcke bla), halsband, sele och så vidare. Stor hund kostar ofta mer i försäkring. Blir det op hos Vetrinären så kan det också kosta mer.

    Så tro fasiken att imman inte är jätterik, att man vill kolla upp lite priser innan?! Jag fattar inte?! För att man köper en familjemedlem? Och det är ju just det som är poängen. Har du ex 3000 att lägga på en hund i månaden, 2000 spar och övriga 1000 ska räcka till annat - då behöver man veta sånt. Snälla du, tänk innan du ?talar?????????

  • Gameofthrones

    Nej, inte i detta fall. Man gör en beräkning själv när man ska utöka husdjuren /familjen. Då vet man själv hur kostnaden är. Eftersom du har en hund idag.

    Kan tänka mig en nybörjare som frågar sådant. Då är det inga konstigheter.

    Du ställde frågan och du får svar.

  • Dexter dot com
    Maddsutt skrev 2020-12-14 16:47:50 följande:

    Hej

    Tack för svar.

    Jag ger eukanuba (stavning?) nu och köper ifrån en hemsida där det kostar mindre än i affären.

    Jag trodde nästan att den frågan skulle komma (varför jag frågar om kostnad) och det är SÅ dumt att ifrågasätta den frågan! Du köper väl mycket sällan något om du inte tar reda på kostnaden? Är ett trähus bättre än ett tegel i kostnad? Elda själv eller annan uppvärmning? Bensinbil eller el-driven? Stor hund kostar mer i foder, kläder (regntäcke bla), halsband, sele och så vidare. Stor hund kostar ofta mer i försäkring. Blir det op hos Vetrinären så kan det också kosta mer.

    Så tro fasiken att imman inte är jätterik, att man vill kolla upp lite priser innan?! Jag fattar inte?! För att man köper en familjemedlem? Och det är ju just det som är poängen. Har du ex 3000 att lägga på en hund i månaden, 2000 spar och övriga 1000 ska räcka till annat - då behöver man veta sånt. Snälla du, tänk innan du ?talar?????????


    Fast man kan inte säga vad en hund kostar i månaden. Det beror ju helt på vilken försäkring du väljer, vilket foder du ger, om hunden måste äta medicin dagligen, gå på rehab, äta dietfoder/tillskott osv. Räkna det värsta scenariot med en hund som behöver specialfoder, medicin och besöka veterinären regelbundet och har du råd med det och kommer billigare undan så får du vara glad.

    Rasen är ju aktiv och kräver ofta mental aktivering utöver motion för att vara balanserade och harmoniska. 5 km låter väldigt lite så räkna med att öka motionen och var beredd på att vissa individer har jaktlust och inte går att ha lösa. 
Svar på tråden Welsh springer spaniel - kostar per månad och hur långt kan dem gå?