• LolloWF35

Rosacea tips?

Jag har troligtvis utvecklat rosacea, har alltid varit lite röd om kinderna men inget som stört så mycket. Har jag sminkat mig lite så har det ej synts. Nu efter jag fick barn för 2,5 år sedan har jag blivit mer och mer röd i HELA ansiktet, en konstant rodnad som bara ökat. 

Känner ingen hetta, svider inte, har inga utslag eller ojämnheter, bara en rodnad i hela ansiktet, med lite kraftigare rodnad på kinder och haka. Ser ut som jag solat bara ansiktet lite för länge i solariet..:( 

Fick tips om krämen Rezox av min husläkare som jag använt nu i 3 veckor. Får lite sveda av den så tar bara på kvällen. I övrigt följer jag de rekommendationer som går att läsa sig till kring behandling/förbättring av Rosacea.

Undrar om det finns fler som har denna typ av rosacea med bara rodnad utan utslag och vad ni gjort och vad som hjälpt er? 

Tacksam för alla tips och erfarenheterGlad

• Svar på tråden Rosacea tips?
  • Anonym (I)

Malunka honung är antibakteriell och ska vara bra för hudproblem. Googla så får du läsa lite om det

• Anonym (A)

Jag har perioral dermatit, dvs rosacea i dess mildaste form. Har provat Rozex, Soolantra och även ätit en Tetracyklin-kur utan bot och bättring. Nu fick jag tipset av en hudläkare att testa Excuviance produkter lämpade för hud med rosacea. Inte testat ännu men tänkte ge mig själv ett kit i julklapp. Kanske nåt du också kan prova ts?

www.exuviance.se/hudtillstand-rosacea

• Anonym (Laser)

IPL laser. Jag gör de själv och det funkar. Men det tar lite tid då man behöver göra flera behandling med 4 veckors mellanrum.

• LolloWF35

Tack för tips, jag kollar upp!

Gjorde det ont med laser, fick du några biverkningar efter varje behandling? 

Hur pass mycket bättre blev det tycker du? 

• Anonym (Laser)
    LolloWF35 skrev 2020-12-15 12:31:25 följande:

Tack för tips, jag kollar upp!

Gjorde det ont med laser, fick du några biverkningar efter varje behandling? 

Hur pass mycket bättre blev det tycker du? 

Ja det känns ju. Men det går snabbt över.

Det kommer gå segt med förbättringen då läkningen i huden tar lång tid. Men ja, mycket rodnad försvann. Var bara lite svullen och röd den första timmarna, annars kände jag inte så mycket mer.
Svar på tråden Rosacea tips?