Forum Bakning - Hus & hem
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • öppen pepparmyntolja hållbarhet?

Tis 15 dec 2020 15:20 Läst 0 gånger Totalt 9 svar
    Tis 15 dec 2020 15:20

Har en flaska pepparmyntolja från apoteket som varit öppen sen förra julen. Undrar om den fortfarande går att använda eller om den blir dålig? flaskan har stått i skafferiet i rumstemperatur i 1 år. Tänkte använda den till mintkyssar och vill inte riskera att smeten blir dålig/rinnig om oljan blivit gammal och dålig.

Oljan är helt slut hos apoteken i mitt område så kan tyvärr inte köpa ny flaska, tänkte därför kolla om någon här har koll på hållbarheten på pepparmyntoljaTomte

• Anonym (Emma)
    Visa endast
    Tis 15 dec 2020 15:28 #1
    ostkakan skrev 2020-12-15 15:20:07 följande:

Har en flaska pepparmyntolja från apoteket som varit öppen sen förra julen. Undrar om den fortfarande går att använda eller om den blir dålig? flaskan har stått i skafferiet i rumstemperatur i 1 år. Tänkte använda den till mintkyssar och vill inte riskera att smeten blir dålig/rinnig om oljan blivit gammal och dålig.

Oljan är helt slut hos apoteken i mitt område så kan tyvärr inte köpa ny flaska, tänkte därför kolla om någon här har koll på hållbarheten på pepparmyntolja

Kolla bäst föredatumet?
  • Anonym (FYI)
    Visa endast
    Tis 15 dec 2020 15:34 #2

Den får du slänga. Om du har öppnat den är det väl nån månad man kan använda den, datummärkning gäller oöppnad förpackning.

• Tis 15 dec 2020 15:34 #3

står år 2022 men som jag förstått det så gäller bäst före datum på produkter som är oöppnade väl? 

• Anonym (FYI)
    Visa endast
    Tis 15 dec 2020 15:52 #4
    ostkakan skrev 2020-12-15 15:34:52 följande:

står år 2022 men som jag förstått det så gäller bäst före datum på produkter som är oöppnade väl? 

Anonym (FYI) skrev 2020-12-15 15:34:21 följande:

Den får du slänga. Om du har öppnat den är det väl nån månad man kan använda den, datummärkning gäller oöppnad förpackning.

• Tis 15 dec 2020 16:19 #5

Jag hade använt den utan tvekan, förutsatt att den itne luktar konstigt. 

Men du kan ju göra ett litet prov och smaka. Häll en droppe i te eller choklad eller något. Har det härsknat så märker du det direkt

Annars får du väl kläpa pepparmyntsessense i mataffären. Vet att det inte är riktigt samma sak, men det fungerar ju....

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tis 15 dec 2020 19:33 #6

Skulle göra som Aniiee och använda den. Om du däremot köper i mataffären så tänk på att deras är mycket svagare än apotekets. Så glöm inte att smaka av innan du hällt i alla droppar.

• Anonym (Kör!)
    Visa endast
    Tis 15 dec 2020 21:47 #7

Jag skulle anv den om den så var flera år gammal så länge den luktar ok.

• Anonym (Kör!)
    Visa endast
    Tis 15 dec 2020 21:48 #8
    Anonym (Kör!) skrev 2020-12-15 21:47:36 följande:

Jag skulle anv den om den så var flera år gammal så länge den luktar ok.

Förutsatt att det är ren pepparmyntsolja, alltså inte utspädd med någon annan olja.
  • Anonym (Klo)
    Visa endast
    Ons 16 dec 2020 23:09 #9

Jag har använt flera år gammal pepparmyntsolja utan problem. Kör på!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll