• henytt

Så jkla taskig sits :(

Behöver råd. Går under.

Jag har en arbetsledande pos i en myndighet.

Jag har en annan person på annan enhet på samma position som mig, och våra enheter ska slås ihop.

Vi har under frånvaro täckt upp för varandra.

Problemet är att vi är sjukt olika, jag är tuffare och går in för att göra det som behövs, vilket kan vara rätt jobbiga situationer ibland med mycket konflikter i personalgrupp, missbruk osv.

Den andra personen har en annan approach, väldigt lugn, försiktig och säger sig själv ha svårt för att sätta ned foten och undviker konflikter.

Säger inte att det ena är rätt eller fel.

Vid ett tillfälle för 6 månader sen behövde jag rycka in på dennes enhet, där man enligt mig inte skött sig, fanns ingen dokumentation, man hade inte koll på ordningen alls. Vilket jag fick stå till svars för, och personalen behövde jobba hårt under en dag för att ställa allt tillrätta.

För 1 månad sen fick vi reda på att endast någon av oss kommer att kunna fortsätta på tjänsten och att den andre behöver en annan lösning. Och frågan om vi kunde komma överens. Vilket vi inte kunde.

För 2 veckor sen kommer min chef, och berättar att jag blivit anmäld för kränkning av den andra personen. Pga att hon inte har tillit för mig utan att jag vill hitta fel på denne och dennes verksamhet, kopplat till händelsen för 6 månader sen.

Jag blev Inte förvånad direkt, utan kände att det här var dennes sätt att sätta dit mig istället för att förlora sin tjänst. Jag är nischad mot ett bredare område och mycket lättare för mig att få annat jobb.

Well. Anmälan ledde inte till något. HR bedömde att det ej var kränkning.

Däremot blev vi erbjudna handledning som vi gick på förra veckan.

Den här veckan får jag reda på att personen i fråga har spridit detta i hela sin personalgrupp och min, dvs alla vet detta innan jag fått tagit del av att det ens fanns en anmälan.

Jag behöver alltså jobba i den här skiten med 20 personal som jag nu känner mig väldigt kränkt av.

Det jag blev anmäld för blev alltså Noll. Men nu är det enormt!

Hur hade ni gjort?

Knegat vidare och lagt allt bakom mig?

Jag har inte pratat med någon. Vet att jag är omtyckt av den personal som gillar ordning o reda, de som också gör de dom ska på jobbet.

Så det är inte så att jag är helt utfryst. Men .. gissningsvis 50/50.

• Svar på tråden Så jkla taskig sits :(
  • AMCG

De som tar sig uppåt kör nog fulspel av den typen du beskriver. Jag hade tänkt som så att jag gör det jag tycker är rätt och riktigt och det jag kan stå för i efterhand och försöker ignorera den andra chefens beteende. De flesta ser igenom ett sånt beteende oavsett. Kan det vara så att den andra chefen på den andra avdelningen är kanska illa omtyckt av de sina? Underordnade som ogillar chefen brukar inte vara benägna att utföra ett utmärkt arbete...

Jag vet om en chef som baktalar sina anställda till kollegorna och brusar upp i vredesmod lite titt som tätt. Denne chefen har visst dåligt rykte och är illa omtyckt i stora delar av företaget (tror inte hen förstått det själv). Jag har kollegor som undvikit att söka jobb på den avdelningen samt slutat p.g.a hen.

Trivs du inte skulle jag hålla god min och göra det du ska på ditt sätt samtidigt som du söker nya tjänster.

Alla arbetsplatser och relationer är komplicerade och kommer medföra konflikter och lögner. Tyvärr.

• LasseBD

Det där om att ni ska komma överens? Menar dem att ni ska avgöra vem som tar jobbet?

• henytt

Jag är nog den som är mest obekväm. Men också den mest lojala. Jag tar mitt jobb på stort allvar och jag vet att chefen uppskattar detta.

Kontentan blev nu att jag kom på en annan lösning och byter grupp, men vi kommer ändå ses i samma konstellation med medarbetare ett par dagar i veckan :/

• henytt

Jag är nog den som är mest obekväm. Men också den mest lojala. Jag tar mitt jobb på stort allvar och jag vet att chefen uppskattar detta.

Kontentan blev nu att jag kom på en annan lösning och byter grupp, men vi kommer ändå ses i samma konstellation med medarbetare ett par dagar i veckan :/

• AMCG
    henytt skrev 2020-12-16 07:14:10 följande:

Lojalitet och arbetsamhet är goda egenskaper. Jag är likadan. Det uppskattas dock inte alltid av chefer. Jag har en arbetsuppgift som även vid behov måste utföras på helgen. Jag är ensam med barnen på 50 % av de helgerna och chefen så inte det som något problem eftersom chefen tyckte jag kan jobba när barnen somnat (det hade jag kunnat om inte bebisen sov uppe på mig).

Chefen menade då på att om jag inte kan utföra arbetet får det vänta. Men problemet är att chefen inte förmedlar detta utan jag är den som får skit om jag inte kan utföra arbetet från kollegor...

Har du läst Omgett av idioter? Jag förespråkar den enbart om man inte tänkt på hur olika personligheter uppför sig och hur man ska bemöta dem. Den kanske kan vara delvis nyttig för dig? Den är även ganska trivial men har endel goda vinklar. Den kanske kan hjälpa dig att finna vilka sätt du kan bemöta dessa personer på?
  • AMCG
    AMCG skrev 2020-12-16 08:54:28 följande:

Lojalitet och arbetsamhet är goda egenskaper. Jag är likadan. Det uppskattas dock inte alltid av chefer. Jag har en arbetsuppgift som även vid behov måste utföras på helgen. Jag är ensam med barnen på 50 % av de helgerna och chefen så inte det som något problem eftersom chefen tyckte jag kan jobba när barnen somnat (det hade jag kunnat om inte bebisen sov uppe på mig).

Chefen menade då på att om jag inte kan utföra arbetet får det vänta. Men problemet är att chefen inte förmedlar detta utan jag är den som får skit om jag inte kan utföra arbetet från kollegor...

Har du läst Omgett av idioter? Jag förespråkar den enbart om man inte tänkt på hur olika personligheter uppför sig och hur man ska bemöta dem. Den kanske kan vara delvis nyttig för dig? Den är även ganska trivial men har endel goda vinklar. Den kanske kan hjälpa dig att finna vilka sätt du kan bemöta dessa personer på?

Jag blir så otroligt stressad av helgarbete som jag har svårt att få till. För att jag tar jobbet på så stort allvar.
  • henytt

Hör att jag mött min like.

Precis så är det här med...

• henytt

Vill uppdatera er!

Personen som anmälde mig lämnade jag platsen till då jag är gravid o det kändes som det enda rätta.

Det höll i 2 månader, idag är jag tillbaka och sopar bokstavligen! Personen är arbetsbefriad pga misskötsel och har sjukskrivit sig. Personen har anmält både mig och chef igen.

Karma........

• AMCG
    henytt skrev 2021-03-28 20:20:47 följande:

Vill uppdatera er!

Personen som anmälde mig lämnade jag platsen till då jag är gravid o det kändes som det enda rätta.

Det höll i 2 månader, idag är jag tillbaka och sopar bokstavligen! Personen är arbetsbefriad pga misskötsel och har sjukskrivit sig. Personen har anmält både mig och chef igen.

Karma........

Detta är lite elakt kanske men vad skönt när inte alla rötägg är dem som går vinnande ur striden...

:):):):)
Svar på tråden Så jkla taskig sits :(