Socialen
En morgon i november klockan fyra ringer polisen på min dörr. Jag blir givetvis minst sagt chockad. De säger att en kvinna ringt och uppgett att det pågår en misshandel i min lägenhet? Jag bjuder givetvis in polisen till mig och mina barn som vid det här laget alla har vaknat av samma anledning som mig att polisen bankar på vår dörr. Polisen konstaterar att någon misshandel pågår inte och någon man finns inte ens i bostaden för att jag bor ensam med mina små barn. Ensamstående mamma. Aldrig varit med om liknande. Polisen bad om ursäkt till oss , mig och våra små barn.
Tre veckor senare blir jag kontaktad på min arbetsplats av socialtjänsten som uppger att min hyresvärd anmält att jag blir misshandlad? Jag ringer min hyresvärd som berättar för mig att en anonym granne sagt att en man skrikit skällsord från min lägenheten ( tror dom ) och att det säga att jag är misshandlad och jag talar om att jag ej är misshandlad och att detta tillhör ej mig, berättar att någon ringt polisen och att de kom till mig fyra på morgonen och att i detta ärende måste de hitta rätt personer. Hyresvärden kan inte uppge vem som lämnat henne uppgifterna, hon ringer soc för anonyms räkning. Hyresvärden ringer mig cirka en vecka senare säger att hon pratat med den anonyma anmälaren igen och att jag är misshandlad, var på jag säger att jag är inte misshandlad har heller ingen man i mitt liv eller bostad heller.
Socialen ringer mig igen en månad senare och säger att de pratat med hyresvärden som säger att jag är misshandlad, uppger samma jag är ej misshandlad. De säger att de ska ringa skolor till barnen och förskolor. Samt till pappan som jag ej sett på 3 år.
Ja, sa jag de kan de väl göra men har inte skolorna och fritids samt förskolor en skyldighet att anmäla vid minsta misstanke att barn eller vuxen far illa och det har ingen gjort för inget barn far ju illa. Även polisen eftersom de var på plats och konstaterade att utryckningen var en falsk tillgivelse.
Efter detta samtal bestämmer jag mig för att polisanmäla. Polisen uppger då att exakt samma som jag polisanmäler står redan i en händelserapport från dem att de varit hos mig men att jag ej är misshandlad. Jag kontaktar socialen säger att det finns en händelserapport som visar att det är fel person de går på och fel barn.
Socialen svarar ?jag har dragit detta med min chef och så länge vi inte har information/underlag från exempelvis polisen om att det handlar om fel person måste vi fortsätta vår utredning. Därav kommer vi denna vecka ta kontakt med pappa och skola/förskola som vi pratade om per telefon sist.?
Jag påpekar för handläggaren återigen att det framgår i händelserapporten att detta ärende ej tillhör mig, jag är ej misshandlad. Står klart och tydligt att polisen varit på plats fyra på
morgonen träffat mig och mina barn och att det ej är hos oss det är någon misshandel.
Ändå vill inte socialen lyssna på polisen eller läsa händelserapporten utan de kör rakt över polisen. Mycket märkligt att det kan gå till såhär.
Pappan har kontaktat mig och till honom sa socialen med att jag var misshandlad fast jag ej är det och han förstår med att det inte är så och har också pratat med socialen att detta är fel. De lyssnar inte på honom men Han har läst händelserapporten ändå förstår inte socialen?
Skolorna och förskola bekräftade att barnen mådde bra att allt var bra precis som jag sagt och polisen. Polisen tyckte det var bra jag anmälde för såhär får det inte gå till, händelserapporten styrkte min del från början att jag ej var misshandlad. Finns barn och familjer som verkligen behöver hjälp så används resurserna istället genom att slösas bort totalt på saker som polisen redan rett ut på plats.