• Solen123

    Afa föräldratillägg inte jobbat mellan 2 barn

    Hej!

    Jag har varit anställt i 10 år. Rätt till afa.

    Varit föräldraledig i 2 år och kommer va tills nästa bebis föds.

    Har man rätt att få afa tillägg fast man varit föräldraledig 2 år innan?

    Läste att man ska jobbat minst 12 månader inom 4 år. Jag har jobbat 12 mån föräldraledig 18 mån. Jobbar 12 mån. Föräldraledig 2år 9 mån till nästa föds. Hur blir det då? Har ju haft samma anställning under hela tiden.

  • Svar på tråden Afa föräldratillägg inte jobbat mellan 2 barn
  • Anonym (Ellen)

    Du behöver ställa frågan till AFA. Och det har inget med SGI att göra, det beror på om din senaste f-ledighet är att räkna som "arbetad tid" eller inte.

  • Solen123

    Hej!

    Har fått svar från AFA. Eftersom alla ställer frågor som sedan lämnas utan svar så får jag ge svar på min egen fråga ifall någon annan vill veta svaret senare!

    AFA SVARAR -Det stämmer att vår föräldraförsäkring gäller även fast man inte återgått i tjänst efter sin första föräldraledighet, man kollar att man har en anställning som man är föräldraledig ifrån då man ansöker till vårat föräldrapenningtillägg (FPT).

    Man kan alltså tillgodoräkna sin anställningstid som man haft under sin första föräldraledighetsperiod.

    Känns skönt att få svar på det! :)

  • Solen123
    Anonym (Ellen) skrev 2020-12-16 08:02:26 följande:

    Du behöver ställa frågan till AFA. Och det har inget med SGI att göra, det beror på om din senaste f-ledighet är att räkna som "arbetad tid" eller inte.


    Tack för svar. Hade ställt frågan redan till AFA men tänkte om jag kunde få snabbare svar här. Fick svar igårkväll :)
Svar på tråden Afa föräldratillägg inte jobbat mellan 2 barn