• Annikamed2barn

Nu vill jag ha tips från er som kan BARCELONA!

Vart ska man bo? Vi vill ha det hyfsat lugnt men bo central. Gångavstånd till det mesta. Är det de Gothiska kvarteren som är bäst då eller är det värt att bo lite längre ut och åka metro? Vad tycker ni som varit där?

• Svar på tråden Nu vill jag ha tips från er som kan BARCELONA!
  • snart tre

Jag hjälper till att puffa - planerar resa dit under våren

• wozzgirl

Jag med.. ska dit i september.

• Mor i maj 06

Bodde nära gatan La Rambla (och den är ju hyfsat lång) - tyckte att det kändes som att man var mitt i smeten - kommer inte ihåg hotellnamnet dock!

• Annikamed2barn

Nu har vi bokat resan, det blev ett hotell precis vid La Rambla, Inglaterra heter det, dyrt men jag hoppas det blir bra. ska bli roligt!

• Tant Green

Ah, jag tänkte just tipsa om hotellet vi bodde på

Det är en alldeles underbar stad i alla fall, jag är så avundsjuk på er som ska dit

• isisisis

Du kan inte räkna med gångavstånd i Barcelona! *S*
    Stan är likastor som Stockholm,Malmö,Göteborg och ett par städer till! *L*
    Fördelen med Barcelona är att man även kan bada där,fast det är en storstad.
    Missa inte Sagrada de familia....en ofärdig katedral av Anonio Gaudi....obeskrivlig!!!!
    Missa heller inte Fontänspelen....Ett underbart ljus,vatten och musikspel.
    Musik kommer ur jättelika högtalare...i takt med attvatten ,ånga och dimma sprutar ur munstyckena i fontänen,som är jättelik! Fråga om vägen.....Det är varje kväll vid 10 tiden tror jag.
    man kan åka upp på ett berg också och se ut över hela Barcelona! Det är jättemäktigt!
    Det mest bestående minnena från Barcelona är arkitekturen! Fantastiskt vackra hus och gator! Det går att ladda reseguider från Aftonbladet tror jag!
    Ett sista tips! Göm plånboken! Barcelona är ett mecca för ficktjuvar!
    Ha det så skoj!

• allaminaliv

Att bo i närheten av La Rambla tror jag är bra. Vi var där i december och det bästa var en matmarknad längs med La Rambla där vi gick in och åt Tapas, smaskens. Så där spontanthärligt.

EN sak bara som du ska vara uppmärksam på: Barcelona är Europas värsta ficktjuvsstad!
    Det fick vi bittert erfara, då vi blev blåsta på en plånbok. Nu var inte det hela världen, för vi blev bara av med typ 40 euro, men det var sååå nära att han tog min videokamera för 11000 kr och min handväska med ALLT i!

Så om det händer något konstigt - ni får glass på er, någon vill hjälpa er, ni får fågelskit på er. IGNORERA och SPRING!

Bara lite tips från en drabbad.

• wozzgirl

Shite.. jag som är så rädd om min kamera.. men har jag klarat mig i Rio de Janeiro så ska jag väl klara mig i Barcelona? (Menade att jag har liite skinn på näsan iaf)

• allaminaliv

Alltså, jag tror inte det spelar någon roll om man har skinn på näsan. Men det är ju bra att du klarat dig i Rio de Janeiro. Var inte orolig för att åka till Barcelona. Men du ska vara uppmärksam.

Vi gick längs en fin gata och helt plötsligt hade min man fågelskit på sig, som såg ut som en äckligt brun sörja. Det var på kind och jacka. En man som kom ur en port ville hjälpa oss då han hade vatten och papper (vi med för övrigt). Vi gick in i porten och han fick av min man sin jacka som jag ville tvätta. Men helt plötsligt hade jag smet över mig och fokuserade på det. Min man fokuserade på sin kladdiga kind och sina helt plötsligt kladdiga byxor. Helt plötsligt var mannen borta.

Det hela var över på ett par minuter och sedan kom andra personer som bodde i detta hus och ringde polisen.

Vi kände oss väldigt korkade efter det här. Att vi kunde bli så jävla lurade!

• wozzgirl

Så de slänger nån sörja på en då.. för att sen vilja hjälpa till med att torka bort det?

• allaminaliv

Jepp! Jag tror han hade någon liten ketchupflaska någonstans. Eftersom han var på väg ut från en fin port, hann vi aldrig fatta misstanke.

Men jag har hört andra historier om personer på moped som väskrycker. Så undvik väska.

• Annikamed2barn

Tack för alla era tips (och varningar!) Det ska bli härligt att åka men jag ska hålla hårt i plånboken, funderar på vart jag ska förvara pengarna då...

• Mor i maj 06

Ha gärna handväska med litet allmän skit i och ha pengar och värdesaker närmare krooppen - så snor de handväskan och lämnar Dig och Dina övriga pinaler ifred...

• Que Sera Sera

oh va gott! nar aker ni??

Bor i spanien sjalv, underbart land!! Fast vadret har varit lite besvikande har i en vecka nu...

• Åke Vilse

Ta med ett par ordenltiga promenadskor!

Man går hela dagarna och får väldigt ont i fötterna annars.

Glöm inte bra skor!!!

• Annikamed2barn

Okej, jag ska packa ner bra skor. Finns det någon bra shopping förresten, är det billigt med kläder osv?

Vi åker den 5 maj och är borta i 6 dagar!

• Åke Vilse

Det finns säkert billigare affärer i utkanterna precis som det är här i Sverige, men inne i stan är det väl blandat. Allt ifrån normala priser till dyra märkeskläder.
    Det som är billigt mot Sverige är ju spriten
    Och maten på restaurangerna om man lyckas hitta de bra små kvarterskrogarna!

• Master J

En korgstol vid lyxbåtshamnen och små avsteg in i Mare Magnum... en mängd barer, restauranger och affärer med det där som inte finns någon annanstans. Ett måste i Barcelona...

Svar på tråden Nu vill jag ha tips från er som kan BARCELONA!