Varför hallucinerar jag spindlar?
Det senaste året ungefär har det hänt 3 gånger, väldigt ångestfyllda upplevelser där jag i nåt halvvaket tillstånd sett stora svarta spindlar i mitt rum. Har spindelfobi kan tilläggas. Första gången vaknade jag på natten och det hängde en stor spindel bredvid mig, i en tråd från taket, den var typ 10 cm i diameter, blank och svart, jag var som förstelnad och sen somnade jag antagligen. Men den såg helt verklig ut.
Andra gången var nog sjukast, det var i våras och jag var förkyld och hade feber vilket kanske bidrog. Jag vaknar på natten, kollar upp mot sänglampan ovanför mig och ser hur en stor spindel (något mindre än den förra dock) långsamt åker upp på en tråd och klättrar sedan in i lampan. Jag rusade upp helt skakig och hämtade ett glas och papper att fånga den med, helt klarvaken alltså, övertygad om att det jag såg var på riktigt, trots att detta var helt orealistiskt då sådana spindlar inte ens existerar här. Jag letar maniskt runt och i lampan samt i sängen men hittar såklart inget. Lyckas sedan lägga mig igen och inser först nästa dag att det var ju inget där.
Igår la jag mig och vilade lite på kvällen, sådär så man typ halvsover. Jag blundar men "ser" ändå rummet och taket, så åter igen klättrar en stor äcklig spindel runt på taket. Då öppnar jag ögonen och den är borta.
Varför händer detta? Finns det andra här som upplevt nåt liknande? De här händelserna skärrar mig verkligen just i stunden och vill helst inte uppleva det igen.. annars har jag aldrig sånnahär "hallucinationer", inte heller när jag varit sjuk tidigare.