• Anonym (Jobbigt)

Varför hallucinerar jag spindlar?

Det senaste året ungefär har det hänt 3 gånger, väldigt ångestfyllda upplevelser där jag i nåt halvvaket tillstånd sett stora svarta spindlar i mitt rum. Har spindelfobi kan tilläggas. Första gången vaknade jag på natten och det hängde en stor spindel bredvid mig, i en tråd från taket, den var typ 10 cm i diameter, blank och svart, jag var som förstelnad och sen somnade jag antagligen. Men den såg helt verklig ut.

Andra gången var nog sjukast, det var i våras och jag var förkyld och hade feber vilket kanske bidrog. Jag vaknar på natten, kollar upp mot sänglampan ovanför mig och ser hur en stor spindel (något mindre än den förra dock) långsamt åker upp på en tråd och klättrar sedan in i lampan. Jag rusade upp helt skakig och hämtade ett glas och papper att fånga den med, helt klarvaken alltså, övertygad om att det jag såg var på riktigt, trots att detta var helt orealistiskt då sådana spindlar inte ens existerar här. Jag letar maniskt runt och i lampan samt i sängen men hittar såklart inget. Lyckas sedan lägga mig igen och inser först nästa dag att det var ju inget där.

Igår la jag mig och vilade lite på kvällen, sådär så man typ halvsover. Jag blundar men "ser" ändå rummet och taket, så åter igen klättrar en stor äcklig spindel runt på taket. Då öppnar jag ögonen och den är borta.

Varför händer detta? Finns det andra här som upplevt nåt liknande? De här händelserna skärrar mig verkligen just i stunden och vill helst inte uppleva det igen.. annars har jag aldrig sånnahär "hallucinationer", inte heller när jag varit sjuk tidigare.

• Svar på tråden Varför hallucinerar jag spindlar?
  • Hyllemor

Hej

Att hallucinera enstaka gånger är inte farligt, har jag fått höra. Jag har själv hallucinerat vid tre tillfällen i mitt liv, och blivit livrädd varje gång. Precis vad som du skriver så har hallucinationerna gått att härleda till något: (Ena gången hade jag inte sovit på 1,5 dygn, den andra gången hade jag 40 graders feber och den tredje gången var när mitt barn var bebis och vaknade för att äta varannan timme dygnet runt under två månader, så då berodde det också sömnbrist.)

Den sista gången som det inträffade, så sökte jag hjälp för det hela, men fick höra att det absolut inte var någon fara eftersom jag så tydligt kunde härleda händelserna till svår sömnbrist. Efter den 3:e gången det inträffade för 6 år sedan, så har det inte hänt igen, men det beror säkert på att jag är extremt noga med att inte försätta mig i så svår sömnbrist igen - och när jag fick hög feber så såg jag till att hela tiden ha koll på tempen och att försöka få ner febern med febernedsättande (vilket jag inte gjorde den gången jag hallucinerade.)

• Anonym (K)

Min första tanke är sömnparalys. Fullt normalt, men kan vara väldigt obehagligt.

• Anonym (Stressad)

Har själv haft exakt samma hallucinationer för ett tag sedan och jag har för mig att när jag sökte information om detta så kom stress upp. Hade problem med detta i somras och jag var inne i en period då med mycket stress på jobb men även privat.

• Anonym (S)

Hej

Varit med om samma en gång. När jag var gravid och somnat på soffan och vaknade till såg jag spindlar på bordet men de försvann inom några sekunder och jag blev inte direkt rädd då jag förstod det hade med sömnen att göra.

• Mayweed

Jag skulle säga nattskräck. Kommer ofta i samband med sömnparalys, men jag har det oftast separat. Inte så vanligt bland vuxna, men man hör om det då och då.

Jag får av någon anledning nattskräck när jag har mönstrade lakan :) det är som om min hjärna reagerar på skuggorna på lakanet och speglar det mot väggar och tak... gärna spindlar här med. Blä.

• Tiffany

Hypnagoga hallucinationer avser hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet eller precis vid uppvaknandet.

Hallucinationerna är ofta visuella och/eller audiovisuella. Ansikten och figurer syns då man blundar och lösryckta ord eller hela meningar kan höras, men det förekommer även dofter eller känningar etc. Det är ett fenomen som skiljer sig från drömmar i den meningen att man är vaken och medveten om detta.

Vissa människor lider av en återkommande kombination av sömnparalys och skräckfyllda hypnagoga hallucinationer när de gått och lagt sig för att sova. Hallucinationen kan då bestå i att en varelse rör sig i rummet eller är vid sängen och betraktar dem, samtidigt som man inte kan röra sig.

• Jinks

Händer ibland. Tror det är vanligt. Nog någonting nedärvt från våra förfäder. Spindlar kan ju trots allt vara farliga. Sjukaste drömmen jag haft var när jag bröt av en tand och satte i halsen så att jag inte kunde andas. Vaknade med ett ryck hostande och harklande. Sömnparalys är också vanligt. Var i ett spökhus. En demon var på väg mot mig men kunde inte röra mig. Började brottas med den tills jag trillade ner på golvet. Det är nog vanligt som sagt.

• Mrs Moneybags

Det låter verkligen som sömnparalys, min vän lider av exakt samma grej och också oftast spindlar. 

Svar på tråden Varför hallucinerar jag spindlar?