• gustenjonna

    Fler gravida i karantän?

    Hej! Nyfiken på hur andra gravida ser på att vara i karantän med tanke på covid? Har ni eller kommer ni gå i karantän?Är själv gravid 36+6 och min barnmorska har rekommenderat karantän från v36.

    Hur mår ni? Hur får ni dagarna att gå? Alla tips och inspiration mottages tacksamt :) #uttråkad

  • Svar på tråden Fler gravida i karantän?
  • Anonym (H)

    Ja, i principen så blir det som att jag sitter i karantän även fast det inte riktigt var planerat. Jag är i vecka 37 (36+5) och hade Covid-19 för några månader sedan, så för min del så är jag inte så rädd att få det igen. 

    Jag valde dock att sluta jobba för två veckor sedan, då jag jobbar på en arbetsplats där det är otroligt lätt att få förkylningar och annat smått och gott - vilket är något jag inte vill åka på nu i slutet på min graviditet.

    Jag är lite lätt uttråkad jag med men sysselsätter mig med att städa, tvätta allt som jag inte hunnit tvätta innan, går på promenader, lagar mat till mig och sambon. Men jag har turen att jag älskar att spela, så jag tar tillfället i akt och sitter vid datorn så mycket som möjligt just nu. 

    Ett tips är att köpa ett riktigt fint pussel och sedan sitta och lyssna på exempelvis P3 Dokumentär. Otroligt mysigt och tiden går fort. Eller att läsa en bra bok. 

  • brallison

    Det är för tidigt för min del än, men det blir väl likadant i mars-april när det blir dags. Men jag jobbar hemifrån sen mars i år, så det blir knappt nån förändring. Jag tänkte (hoppas) att jobba även efter förlossningen på 30-50%, då det är ändå hemifrån, så vi får se, jag kanske blir inte lika uttråkad

Svar på tråden Fler gravida i karantän?