• Jinks

    Livet och ensamheten

    Att leva är att vara ensam ett tag. Visst kan man ha vänner och så men de finns endast i din metafysiska verklighet. Vi är alla ensamma på jorden. Vår resa är vår egen. I bästa fall kan man träffa på någon som förstår en lite åtminstone men ingen kommer att förstå till 100%. Ingen känner exakt vad du känner. Den mest intensiva ensamheten är bland människor som inte förstår en alls. Att desperat söka samhörighet med någon som inte bryr sig är bland det mest destruktiva man kan göra. Ändå har det hänt några gånger.

    Bara några funderingar. Hade ingenting att diskutera egentligen. Den som vill får gärna säga något.

  • Svar på tråden Livet och ensamheten
  • Anonym (Spirit)

    Fin text! 


    Men undrar, kan det helt enkelt inte bara handla om okunskap / ej tillräckligt utveckling?


    Om man hade haft telepatiska förmågor, hade man varit lika ensam som du skriver, eller är det kanske enbart vår vessel som avskärmar oss?


    Vi vet ju väl heller inte egentligen om vi faktiskt är helt ensamma? Egentligen ?


    Menar, kanske 1 själ blir 2 på jorden, men som inte har kontakt eller vetskap om varandra tillfälligt, men föds samtidigt och dör samtidigt? 

  • tjugoårsåldern

    Din text är absolut sann.
    Samvaro med andra människor är alltid en balansgång i kompremisser. Anpassning till varandra. Relationer formas av två personer. Även om den ena är dominat eller elak så formar den andra med relationen.
    Vi är flockdjur, det ligger i vårt DNA. Det ligger i vårt DNA att vara rädda för ensamheten för det har varit farligt och det är idag farligt, dock för sinnet snare än för kroppen.
    När man har dina tendenser så måste du sluta ser ner på relationer till andra människor. Du ser inte det positiva med mänskliga relationer: eftersom det ligger i vårt DNA kan vi bara bli som lyckligaste tillsammans med andra (med andra ord, att ha goda relationer i livet). Sluta se ner på relationerna och vårda dem, på riktigt.
    Vi är alltid ensama, slutet av dagen är det din egen spegelbild du ska möta. Det är inget hinder för samvaro med andra, i alla fall när det finns ömsesidig respekt.

  • Anonym (vänligtråd)

    Exakt, en balans av hälsosam samvaro med andra, och att även ha trivsel när man är ensam. Jag upptäckte att jag hade trauma, och efter att jag jobbade hårt på att överkomma allt som har med det att göra, så tyckte jag om att vara ensam. Jag började läsa mer och mer tillexempel, och sen började jag sakna att ha någon att dela tankarna (från allt jag läste) med hehe. Jag tror vissa har tur och trivs ensamma utan att behöva gå igenom en resa som jag själv gjorde, och idag kan jag tänka tillbaka på hur jag önskade att jag var lika tillfreds som andra verkade vara (som jag inte kunde känna förut), medans idag ser jag båda perspektiven. Är så tacksam över det såklart. Jag blev en ny människa. Med det sagt, jag tyckte det var intressant med att börja skriva ner vad jag mindes från drömmar, och jag började meditera (har tappat den vanan senaste året tyvärr) men i samband med det så började mina drömmar få ett helt nytt liv. Det är som att mina drömmar erbjuder mig sådant jag i vaket tillstånd saknar, eller önskar, tillexempel uppleva att träffa riktigt underbara individer och ibland resa genom tiden och se mig själv som ett barn i vardagen. Vad har ni för erfarenhet av att undersöka era drömmar? Jag tycker, i mitt fall, att varje natt har blivit en utsträckning av mitt vakna liv.. Det blir aldrig kolsvart om man säger så. Ibland kanske, men 9/10 nätter minns jag vad jag drömmer. 

    När jag var yngre fungerade drömmar inte på samma sätt som idag, den jag är idag. Då var det mest fantasi och mardrömmar, och konstigheter. Så.. i slutändan är jag inte ensam, vare sig det är min verklighet i vaket tillstånd eller inte, för i drömmarna så får jag träffa så många "människor" som antingen utmanar mig eller tillfredställer min nyfikenhet eller ett slags socialt utbyte. Kan det vara så för alla?

  • Anonym (moonlit lake)

    Loneliness is addictive.

    Once you see how peaceful it is, you don't wanna deal with people.

Svar på tråden Livet och ensamheten