• Anonym (hej)

Vad har gynekologen skrivit på min journal?

Vad menar hon med denna text som jag läste på 1177 journal? 

"Uterus u a. 3-skikt endometrium på drygt 10 mm. Höger ovarium PCO-likt med en corpus luteum och lite vätska runt omkring. Vänster ovarium PCO-likt med flertal små folliklar. Inga synliga cystor."

• Svar på tråden Vad har gynekologen skrivit på min journal?
  • Anonym (Lillan)

Livmodern är utan anmärkning och slemhinnan är treskiktad, vilket är bra. Tjockleken beror på var i cykeln du är.

Däremot tyder äggblåsorna på att du kan ha pco. Så inte gyn något om det? Du kan behöva stimulering av äggblåsorna för att kunna bli gravid.

• Anonym (hej)

Tack snälla för svaret!

Sjävklart sa hon att jag hade PSO och skulle försöka gå ner mycket i vikt. I somras var min BMI 34...

Jag blev bara paff över medicin språket på journalen :)

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (hej) skrev 2020-12-18 09:35:16 följande:

Tack snälla för svaret!

Sjävklart sa hon att jag hade PSO och skulle försöka gå ner mycket i vikt. I somras var min BMI 34...

Varför det?
    De är medicinare, vilket annat sätt ska de skriva på?
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (hej) skrev 2020-12-18 09:35:16 följande:

Tack snälla för svaret!

Jaha, trodde att du fått läsa in dig själv istället för att få återkoppling. Journalen vänder är framförallt till för annan vårdpersonal, därav det krångliga språket.

Lycka till med viktnedgången.
  • Anonym (?)
    Anonym (hej) skrev 2020-12-18 00:35:10 följande:

Vad menar hon med denna text som jag läste på 1177 journal? 

"Uterus u a. 3-skikt endometrium på drygt 10 mm. Höger ovarium PCO-likt med en corpus luteum och lite vätska runt omkring. Vänster ovarium PCO-likt med flertal små folliklar. Inga synliga cystor."

Hehe.. Det påminner lite om Ryska eller hur, eller har jag druckit för mycket redan, f*n det är så tidigt på Lördagen, men oavsett så den texten gick inte alls för mig att begripa överhuvudtaget.
  • Anonym (biologen)
    Anonym (?) skrev 2020-12-19 09:56:12 följande:
    Hehe.. Det påminner lite om Ryska eller hur, eller har jag druckit för mycket redan, f*n det är så tidigt på Lördagen, men oavsett så den texten gick inte alls för mig att begripa överhuvudtaget.
    Det kallas latin. Alla kroppsdelar har latinska namn, likom positionsbeskrivningar (t.ex mage/rygg// ventral//dorsal ), riktningar (höger/vänster //dexter/sinister) och liknande.

Inget svårt alls om man är lite intresserad av språk eller biologi.
  • Anonym (?)
    Anonym (biologen) skrev 2020-12-19 10:19:43 följande:
    Det kallas latin. Alla kroppsdelar har latinska namn, likom positionsbeskrivningar (t.ex mage/rygg// ventral//dorsal ), riktningar (höger/vänster //dexter/sinister) och liknande.

Inget svårt alls om man är lite intresserad av språk eller biologi.

Hahaha. Jaja okej säger du det så. Jag hade ändå ingen aning om vad där stod..
    ..Och ändå är jag högst Intresserade av bådadera saker.
    Språk "Merde Branleur" Franska svord.. & Sen i Biologi, ja där behöver jag knappast skriva vad som intresserar mig med det ..eller hur?" Hehehe.
    Inte svårt, nä då.
  • Anonym (biologen)
    Anonym (?) skrev 2020-12-19 11:19:01 följande:
    Hahaha. Jaja okej säger du det så. Jag hade ändå ingen aning om vad där stod..
    ..Och ändå är jag högst Intresserade av bådadera saker.
    Språk "Merde Branleur" Franska svord.. & Sen i Biologi, ja där behöver jag knappast skriva vad som intresserar mig med det ..eller hur?" Hehehe.
    Inte svårt, nä då.
    Kan man inte googla är man klart extra hjälplös men det finns trots allt extremt mycket förklaringar och kunskap ca 20 sekunder bort med en sökning, prova du också! 

letmegooglethat.com/

Svar på tråden Vad har gynekologen skrivit på min journal?