• Anonym1891

    Onda sammandragningar, förkortad tapp

    Jag är gravid i v29+1 och har haft onda sammandragningar sen början av vecka 21. Häromdagen så började sammandragningarna göra ondare och molade även i ryggen. Det gick inte över vid vila, Alvedon eller dusch som tidigare sammandragningar gjort.

    Efter en del övertalning från mannen ringer jag in till förlossningen och får komma in på en kontroll.

    Ctg kurvan visar många sammandragningar och läkaren kontrollerar tappen. (för två veckor sen mättes tappen till strax över 4 cm)

    Nu var tappen 1,7 cm.... Får genast 2 bricanyl sprutor som inte hjälper och jag läggs in för att få dropp som ska stanna upp sammandragningarna samt så fick jag en spruta för att skynda på mognaden av bebisens lungor.

    Är det någon som varit med om något liknade som kan dela sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Onda sammandragningar, förkortad tapp
  • milor

    Har ungefär samma! Dock ej förkortad tapp, kollade för 4 veckor sedan.
    Hur har det gått för dig?

  • Anonym1891
    milor skrev 2021-01-09 17:58:57 följande:

    Har ungefär samma! Dock ej förkortad tapp, kollade för 4 veckor sedan.

    Hur har det gått för dig?


    Jag fick ligga inne i nästan en vecka med dropp för att stoppa sammandragningarna. Fick flera sprutor för bebisens lungor.

    Var öppen 1 cm men tappen blev inte kortare än 1,7 cm som tur är.

    Fick åka hem med order om sängläge och ta det väldigt lugnt.

    Känner att jag får mer sammandragningar och ondare när jag anstränger mig lite för mycket men annars har det varit lugnt sen jag kom hem.
  • milor
    Anonym1891 skrev 2021-01-09 22:21:34 följande:
    Jag fick ligga inne i nästan en vecka med dropp för att stoppa sammandragningarna. Fick flera sprutor för bebisens lungor.

    Var öppen 1 cm men tappen blev inte kortare än 1,7 cm som tur är.

    Fick åka hem med order om sängläge och ta det väldigt lugnt.

    Känner att jag får mer sammandragningar och ondare när jag anstränger mig lite för mycket men annars har det varit lugnt sen jag kom hem.
    Okej, vilken tur! Är du heltidssjukskriven nu eller?

    Jag ska träffa läkare på måndag, är så nervös för att han/hon inte ska sjukskriva mig. Har onda sammandragningar när jag gör saker men de blir bättre vid vila, vet inte hur "ont" man ska ha för att det ska vara normalt liksom. Blir helt slut av att tex handla mat så jag förstår inte hur jag ska orka jobba.
  • Anonym1891
    milor skrev 2021-01-09 23:57:53 följande:

    Okej, vilken tur! Är du heltidssjukskriven nu eller?

    Jag ska träffa läkare på måndag, är så nervös för att han/hon inte ska sjukskriva mig. Har onda sammandragningar när jag gör saker men de blir bättre vid vila, vet inte hur "ont" man ska ha för att det ska vara normalt liksom. Blir helt slut av att tex handla mat så jag förstår inte hur jag ska orka jobba.


    Jag blev sjukskriven heltid tills min graviditetspenning började gälla.

    Jag hade inte jätteont, ändå blev tappen påverkad. Sammandragningar ska ju inte göra ont alls...
  • Ebo88
    Anonym1891 skrev 2021-01-10 10:21:49 följande:

    Jag blev sjukskriven heltid tills min graviditetspenning började gälla.

    Jag hade inte jätteont, ändå blev tappen påverkad. Sammandragningar ska ju inte göra ont alls...


    Vad skönt att det går bra för dig och att bebisen håller sig inne. Har dom gjort odling på någon infektion?

    GBS kan bland annat orsaka svåra och onda sammandragningar och förkorta tappen.
  • Anonym1891
    Ebo88 skrev 2021-01-10 12:40:31 följande:

    Vad skönt att det går bra för dig och att bebisen håller sig inne. Har dom gjort odling på någon infektion?

    GBS kan bland annat orsaka svåra och onda sammandragningar och förkorta tappen.


    Dom har gjort odlingar och tagit massa prover och dom tror inte att någon infektion har orsakat att det drog igång för tidigt.

    Men jag hoppas att lillen stannar i några veckor till helst.
  • milor
    Anonym1891 skrev 2021-01-10 13:33:40 följande:

    Dom har gjort odlingar och tagit massa prover och dom tror inte att någon infektion har orsakat att det drog igång för tidigt.

    Men jag hoppas att lillen stannar i några veckor till helst.


    Förstår det! Är det första barnet? Det är det för mig. När jag googlar så verkar det vara mer vanligt att ha många sammandragningar för omföderskor.
  • Anonym1891
    milor skrev 2021-01-10 13:40:46 följande:

    Förstår det! Är det första barnet? Det är det för mig. När jag googlar så verkar det vara mer vanligt att ha många sammandragningar för omföderskor.


    Väntar andra barnet :) hade en sammandragningar med dottern också men dom gjorde inte ont.

    Hade mycket sammandragningar i mitten av den här graviditeten också som inte gjorde ont förrän jag åkte in och kollade upp dom.
Svar på tråden Onda sammandragningar, förkortad tapp