• Mikarlstad

    Hur vet man antalet dagar som barn bor hos en vid bostadsbidrag, och skyldigheter kring detta?

    Hej

    Jag har delad vårdnad och umgänge med min son.
    Han fyller 18 år i Januari men har inte avslutat gymnasiet. Han är hos mig ungefär hälften av halva tiden.
    Mitt ex har gift om sig och flyttat in i ett större hus. Som det verkar nu så vill han vara där mer tid. Ingen vet nu hur många dagar han kommer vara och bo hos mig per månad fram till sommaren.

    Om jag får bostadssbidrag beviljat, när har jag då skyldighet att meddela Försäkringskassan om det blir så att antalet dagar han är hos mig inte blir tillräckligt många?
    Vad händer om det vid t.ex våren visar sig att han inte varit hos mig tillräckligt antal dagar för att uppfylla kriterierna för bostadsbidraget vi fick och får?

    Vem bär i så fall det juridiska ansvaret, jag eller min son som också ska skriva under ansökan?
    Behöver antalet dagar som han är eller bor hos mig räknas per månad eller går en klumpsumma av antal dagar över tid lika bra?

    Hur ska vi kunna veta detta när vi ansöker under rådande omständigheter, och hur ska jag i efterhand kunna bevisa för FK att han varit hos mig tillräckligt antal dagar?

    Vänligen Mikael

Svar på tråden Hur vet man antalet dagar som barn bor hos en vid bostadsbidrag, och skyldigheter kring detta?