• Anonym (Rädd)

    Någon som fått sen abort beviljad?

    Först och främst så kommer jag inte svara på frågor om varför jag behöver göra en sen abort (gick precis in i v 18+0) mer än att jag har psykiska och sociala svårigheter som gör att jag absolut inte vill behålla graviditeten. Jag har aldrig gjort abort tidigare och har inte kunnat förmå mig att göra det hittills (bokat av fem tider sen vecka 9) men omständigheterna blir värre och värre och jag ångrar djupt att jag nu missat sista fria abortdagen.

    Jag undrar, är det nån som fått avslag på en ansökan om sen abort, eller som fått det beviljat? Framförallt intresserad av fall som beviljats av psykosociala skäl, snarare än kronosomfel och fysisk sjukdom.

    Ni som vill ta ut ert raseri eller åsikter mot (sen) abort ber jag starta en annan tråd som svar, jag kommer inte besvara något sånt här och uppmanar andra att inte gör det heller. Vill inte att tråden ska balla ur helt, behöver verkligen kontakt och stöttning och inte få en massa skit, min situation är redan vidrig och mår fruktansvärt dåligt.

    Tack!

  • Svar på tråden Någon som fått sen abort beviljad?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-12-18 18:52:49 följande:

    Först och främst så kommer jag inte svara på frågor om varför jag behöver göra en sen abort (gick precis in i v 18+0) mer än att jag har psykiska och sociala svårigheter som gör att jag absolut inte vill behålla graviditeten. Jag har aldrig gjort abort tidigare och har inte kunnat förmå mig att göra det hittills (bokat av fem tider sen vecka 9) men omständigheterna blir värre och värre och jag ångrar djupt att jag nu missat sista fria abortdagen.

    Jag undrar, är det nån som fått avslag på en ansökan om sen abort, eller som fått det beviljat? Framförallt intresserad av fall som beviljats av psykosociala skäl, snarare än kronosomfel och fysisk sjukdom.

    Ni som vill ta ut ert raseri eller åsikter mot (sen) abort ber jag starta en annan tråd som svar, jag kommer inte besvara något sånt här och uppmanar andra att inte gör det heller. Vill inte att tråden ska balla ur helt, behöver verkligen kontakt och stöttning och inte få en massa skit, min situation är redan vidrig och mår fruktansvärt dåligt.

    Tack!


    Har en kompis som är barnmorska. Ja, det händer, men inte ofta. Om det beror på  att de gör avslag eller om det inte är så många som går så länge med dina problem vet jag inte. Så sök hjälp. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-18 19:20:57 följande:

    Har en kompis som är barnmorska. Ja, det händer, men inte ofta. Om det beror på  att de gör avslag eller om det inte är så många som går så länge med dina problem vet jag inte. Så sök hjälp. 


    Tack, jag vet att det bara är ca 500 som ansöker per år, jag har tät kontakt med kurator på abortavdelningen men hon kan inte säga hur vanligt det är med avslag eftersom det är så ovanligt att ansökningar ens görs. Därför jag vill ha kontakt med verkliga fall om det finns.
  • Anonym (Kram)

    Hej TS! Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, har ingen erfarenhet. Jag vill bara skicka en kram och hoppas allt löser sig så gott det går för dig. Förstår att det är en svår sits du sitter i.

  • Anonym (Liinda)

    Ingen egen erfarenhet men hade en vän som blev beviljad. Hon hade psykiska problem och någon typ missbruk (vet inte i vilken utsträckning). Vet inte om det vägde in men det var en tung drog.

    Vet inte heller hur vården ställer sig till dina avbokningar, om det tas nån hänsyn till det (antingen till din fördel eller nackdel). Menar inte att vara otrevlig utan mer att jag själv funderar på hur sjukvården kan resonera.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Kram) skrev 2020-12-18 20:04:38 följande:

    Hej TS! Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, har ingen erfarenhet. Jag vill bara skicka en kram och hoppas allt löser sig så gott det går för dig. Förstår att det är en svår sits du sitter i.


    Tack snälla! Uppskattar det mycket!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Liinda) skrev 2020-12-18 20:09:35 följande:

    Ingen egen erfarenhet men hade en vän som blev beviljad. Hon hade psykiska problem och någon typ missbruk (vet inte i vilken utsträckning). Vet inte om det vägde in men det var en tung drog.

    Vet inte heller hur vården ställer sig till dina avbokningar, om det tas nån hänsyn till det (antingen till din fördel eller nackdel). Menar inte att vara otrevlig utan mer att jag själv funderar på hur sjukvården kan resonera.


    Tack! Jag tror missbruk är ganska tungt vägande ja, hoppas din vän mår bättre idag! Jag ska fundera kring det med avbokningarna, en anledning till det är att jag är religiöst uppfostrad och egentligen ?mot abort? (inte politiskt men i djupet, när det gäller mig) och det tror jag har spelat in. Fått panikattacker osv när jag försökt ta tabletterna. Men - tack för tanken, det kan nog spela in !
  • Anonym (E)

    Inte jag men en vän gjorde sen abort pga extremt dåligt mående och hotfullt ex (vet inte exakta formuleringar men katastrof situation).

  • Anonym (Bm)

    Har jobbat flera år i abortvården och min uppfattning är att det är sällan som sena aborter får avslag när kvinnan åberopar de skäl du gör. Många tror att sena aborter endast utförs på foster med skador men så är inte fallet.

    Beklagar verkligen att du hamnat i denna tuffa situationen ts. Jag hoppas du får riktigt bra stöd för det kommer bli tufft att gå igenom detta. Men det vet du redan. Kram!

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Bm) skrev 2020-12-19 23:09:53 följande:

    Har jobbat flera år i abortvården och min uppfattning är att det är sällan som sena aborter får avslag när kvinnan åberopar de skäl du gör. Många tror att sena aborter endast utförs på foster med skador men så är inte fallet.

    Beklagar verkligen att du hamnat i denna tuffa situationen ts. Jag hoppas du får riktigt bra stöd för det kommer bli tufft att gå igenom detta. Men det vet du redan. Kram!


    Tack ! Hoppas kunna få mer klarhet imorgon när helgen är över. Är inställd på att det kommer att vara fruktansvärt, men väljer mellan två enormt dåliga alternativ nu helt enkelt. Ångesten jag lever i nu, efter att ha ev missat möjligheten till abort, är olidlig, och även framtidsscenariot. Hoppas klara detta utan att gå sönder helt.

    Vill verkligen rekommendera alla som vill göra abort men inte vågar att inte hamna i denna sits.
  • Idealisten84

    Varför anmäldes mitt inlägg? försökte bara hjälpa till.
    Hur går det TS?

  • Anonym (Rädd)

    Tack för era inlägg, jag har fått aborten beviljad och inplanerad.

  • Idealisten84
    Anonym (Rädd) skrev 2020-12-25 11:08:58 följande:

    Tack för era inlägg, jag har fått aborten beviljad och inplanerad.


    Hur har det gått?
    Hur mår du?
  • Anonym (Rädd)
    Idealisten84 skrev 2021-01-24 13:51:21 följande:

    Hur har det gått?

    Hur mår du?


    Jag klarade inte mentalt att göra aborten så sent, blev gränspsykotisk inför det tyvärr (har varit det förut)

    Mår nu fruktansvärt dåligt. Önskar bara att jag kunde vrida tillbaka tiden till vecka 5 då jag först kände övertygelsen att göra abort, och att jag fått stöd i att göra det. Det är olidligt. Mitt liv går mig helt ur händerna och jag får leva endast för barnen, vilket jag kan, men det kommer göra mig enormt bitter. Ett liv åt helvete, hoppas barnens blir bra ändå. Får ge allt till dom.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (.) skrev 2021-01-24 19:40:13 följande:

    Du har inte funderat på adoption?


    Nej men alltså det görs typ inte förutom närståendeadoption i Sverige? Så det är inte ett alternativ. Plus skulle inte klara skiljas från en färdig riktig bäbis mer än jag skulle klara en abort liksom...
  • Idealisten84
    Anonym (Rädd) skrev 2021-01-24 18:51:22 följande:
    Jag klarade inte mentalt att göra aborten så sent, blev gränspsykotisk inför det tyvärr (har varit det förut)

    Mår nu fruktansvärt dåligt. Önskar bara att jag kunde vrida tillbaka tiden till vecka 5 då jag först kände övertygelsen att göra abort, och att jag fått stöd i att göra det. Det är olidligt. Mitt liv går mig helt ur händerna och jag får leva endast för barnen, vilket jag kan, men det kommer göra mig enormt bitter. Ett liv åt helvete, hoppas barnens blir bra ändå. Får ge allt till dom.
    Du kommer att klara det! finns hjälp att få för ensamstående mammor och andra människor i behöv av hjälp och stöd.
     makalosa.org/bli-medlem/
    www.fonder-och-stipendier.info/tagg/modrar/
    www.enastaendeforaldrar.se/verksamhet/om/
    www.fralsningsarmen.se/vad-vi-gor/vuxna/container/hjalp-och-stod/

    Lycka till <3 du kommer hitta din riktiga själsfrände också som ställer upp för dig och dina barn.
    Ber för dig!
  • Anonym (Kikki)

    Hej. Det finns möjlighet att man kan få bo med eller jämte en stödfamilj/familjehem. Att du får stöd och att barnet har andra vuxna är grundläggande för att du och ditt barn ska få en bra start. Försök att få det redan nu innan förlossningen

  • Anonym (Sida)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-01-24 18:51:22 följande:

    Jag klarade inte mentalt att göra aborten så sent, blev gränspsykotisk inför det tyvärr (har varit det förut)

    Mår nu fruktansvärt dåligt. Önskar bara att jag kunde vrida tillbaka tiden till vecka 5 då jag först kände övertygelsen att göra abort, och att jag fått stöd i att göra det. Det är olidligt. Mitt liv går mig helt ur händerna och jag får leva endast för barnen, vilket jag kan, men det kommer göra mig enormt bitter. Ett liv åt helvete, hoppas barnens blir bra ändå. Får ge allt till dom.


    Har du fler barn?

    Vad menar du med att du får leva endast för barnen? Det finns mycket hjälp och stöd att få av samhället, och vården vet ju redan hur du mår. Prata med din bm.

    Du kan tex få stödfamilj till barnen där de kan vara ibland för att du ska kunna få göra saker du mår bra av. Är du sjukskriven kan du få förskola på heltid om behovet finns.

    Det finns många lösningar, du kan inte se dem nu pga att du känner dig låst. Men när barnet är fött, se till att få hjälp och stöd! Du kanske kan prata med socialen redan nu så kommer de vara väl förberedda på att hjälpa dig och din bebis.
Svar på tråden Någon som fått sen abort beviljad?