Böld i nacken
Hej, hej alla. Jag behöver tips och råd. Ursäkta lång tråd.
Jag har fått en böld i nacken. Den sitter liite dumt om vi säger så. Jag är inte den som springer till doktorn i onödan men idag svängde jag ändå förbi mottagningen, för att upptäcka att inte ens närakuten/jouren har drop in nu i corona-tider. Stora akuten tänker jag inte ta upp tid och plats för somd et är nu. Jag gick förbi för att det inte står något på hemsidan och det finns inga tider att boka på många veckor.
Liten tidslinje över denna böld:
Måndag - fanns där när jag vaknade. Då stor som en gammal femkrona ungefär och ca 1 finger hög Lätt stelhet eller vad jag ska kalla det i nacken.
Tisdag - lite vidare, men inte "bredare", men ca 1,5 finger hög. Jag kunde inte sova i min vanliga sovställning pga stelhet/åtstramning. Jag kunde knappt böja huvudet åt något håll.
Onsdag - mycket vidare och mer än 2 fingrar hög, nästan så den stod ut under mitt relativt tjocka hår. Liten vad feberkänsla ungefär som när jag har ägglossning, men ingen feber. Samma problem att ligga ner/sova som tisdag.
Torsdag - samma som onsdag men aningens mindre höjd, Värre feberkänsla och sämre aptit, åt bara en halv portion till middag och inget annat på hela dagen. Fortfarande ingen feber. En del av stelheten är dock borta och jag vet inte om det var mest utmattning eller vad men jag somnade i min vanliga sovställning och sov i ett par timmar på eftermiddagen/tidga kvällen. Jag kunde också ligga hyfsat bekvämt under natten och se på tv/halvsova. Sover jag på eftermiddagen eller för tidigt på kvällen så är nattsömnen förstörd så det var inte böldens fel att jag inte kunde sova.
Idag fredag - kanske vidare, kanske inte, jag är osäker, men idag har jag i alla fall mätt den efter jag köpt ett måttband. Ca 9 cm vid och 4 cm bred. Den är lite mer än ett finger höjd men inte riktigt 1,5 finger. Jag är fortfarande stel/det stramar för mycket men nu har jag i dall ca 50% rörelse. när jag vrider huvudet, 70-80% när jag lägger huvudet mot axlarna och 50-60% när jag nickar/lägger huvudet bakåt. Inte direkt någon feberkänsla men jag är osäker på min aptit. Jag har bara ätit två rader choklad och egentligen vill jag gå och laga middag med kommer mig inte riktigt för.
Bölden är så vitt jag lyckas fota mig själv i nacken väldigt röd men jag ser inga tecken på att det kommer spricka. Det finns liksom ingen "finne" eller början på, vad jag kan se då. Det är lite varmt, men inte särskilt, det var mycket värre i onsdags. Det gör egentligen inte ont om jag inte utmanar nacken genom att vrida för mycket eller ligga konstigt
Jag påstår ju att det håller på att läka bort av sig själv men min vän envisas med att vara orolig och ha sig, mycket pga att hon är orolig för nerverna i nacken.. Vad säger ni kunniga om det hela och har ni några tips på vad jag kan göra för att få den att antigen läka fortare utan att spricka eller få den att spicka? Både för egen del, pga att det stamar, och får att lugna vännen.