• Anonym (Eyes, eyes baby)

Hur sminkar man ögonen vardagssnyggt?

Har mellanblå ögon och ljusa färger. Har använt kajal runt hela ögat och mascara forever men tycker att det börjar se hårt ut nu på äldre dagar och dessutom som två streck runt ögat.

Hur gör jag det mer naturligt och snyggt? Använder oftast brun kajal, ibland guldfärgad eller grå, sällan blå kajal. Vilken ser finast ut och får ögonen att se blåast ut?

Har tunga ögonlock så det krävs kajal för mig för att se bättre ut. Ögonskugga gillar jag inte så mycket och dessutom är det svårt att få snyggt då ögonlocken är så tunga och liksom vilar på ögonfransarna. Jag har glasögon hela dagarna.

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hur sminkar man ögonen vardagssnyggt?
  • Anonym (F)

Kajal ska du aldrig ha runt hela ögat, då ser de mindre ut.

Det finns bra videos på YouTube hur man sminkar sig om man har hooded eyes t ex.

Anonym (F) skrev 2020-12-18 21:25:00 följande:
    Kajal ska du aldrig ha runt hela ögat, då ser de mindre ut.

Det finns bra videos på YouTube hur man sminkar sig om man har hooded eyes t ex.
    Det sägs att man inte ska ha kajal runt hela ögat och länge körde jag bara ytterkanterna nedtill men jag behöver definitionen som kajal runt hela ögat ger. Om jag bara har på övre fransraden så ser mina ögon mindre ut och inte alls lika fina och dessutom ser det ut som att jag har svarta ringar under ögonen. Jag har visat skillnaden och frågat hela familjen och alla tycker kajal runt hela är bättre.

Har sett tutorials men det är väldigt mycket smink och just ögonskuggan funkar verkligen inte på mig och är för mycket till vardags tycker jag. Det känns är en ögonlocksoperation jag behöver istället? Obestämd

Skulle grå, koppar eller guldfärgad kajal kanske vara bättre då det inte är så starka färger utan dom smälter in mer?
  • Anonym (F)

Det är svårt att säga vilka färger som skulle funka men för ögonskugga kan jag rekommendera naturliga färger i olika ljusa/mörka nyanser. 

• Physalis

Gå in på Youtube och sök på Wayne goss - instant hooded eye hack. Om den inte passar dina ögon så finns det många andra som visar hur man kan sminka din typ av öga.

Korrekturläser som en kratta
  • AnnaZL

För att få ögonen att se blåare ut ska du använda en kontrastfärg. Guld är kanske lite ljust om du också vill markera ögonen, men bron och varma bruna färger funkar bra.

• Anonym (Hej!)

Det är svårt att säga vad som skulle passa bättre utan en bild. Men generellt så brukar färger i rost/orange hållet framhäva blå ögon rätt bra. 

• Anonym (Tetsi)

Risa does makeup på youtube är en 40+ som ibland visar hur man sminkar snyggt med tyngre ögonlock. Hon har måmga bra videos, sök i hennes kanal.

Ska kolla på det ni nämner.

Svar på tråden Hur sminkar man ögonen vardagssnyggt?