• Anonym (Anonym)

    Har haft anorexia - vill ha barn.

    Jag hade anorexia från och till mellan jag var 14 och 23 och jag är nu orolig för att det kommer bli svårt för mig att bli gravid .. jag är 29 nu. Jag har inte ätstörningar längre, men är ganska slarvig med måltiderna och tenderar att gå ner flera kilon om jag är stressad under en längre period. Är inte underviktig längre (förutom om jag varit stressad). Jag är orolig för att allt jag gjort mot min kropp nu kommer att komma ifatt mig och påverka mina möjligheter att bli gravid. Någon som har erfarenheter av ätstörningar och möjligheten att bli gravid senare i livet?

  • Svar på tråden Har haft anorexia - vill ha barn.
  • Kexsmula

    Jag har haft anorexia och blev gravid en gång av misstag när jag var 16 år vilket slutade i missfall och delade din oro så till den grad att jag kände att jag skiter i barn och har roligt med mina katter istället. Tills jag träffade en kille jag blev störtkär i som 31-åring och han berättade att han ville ha barn osv, då kände jag att jag också ville det. Blev gravid på första försöket! Fick i år ett syskon som ett litet hoppsan dessutom. Så det behöver inte alls vara några svårigheter, kan tillägga att jag fortfarande är underviktig (dock ingen ätstörning) och äter ca en måltid om dagen (tycker inte om att småäta), dricker dock mycket läsk (ingen light) och har inget problem med att äta godis en vardag om jag känner för det.

  • Anonym (Jag)

    Jag tycker att du ska försöka. Det kan säkert gå bra för dig.

  • Anonym (Elsa)

    Jag vet inte, jag bara tror... men vad jag tror är att du behöver inte bekymra dig. Svält och undernäring bör inte påverka fertiliteten i efterhand, när kroppen repat sig. Jag har haft anorexi och har inte haft några problem med att bli gravid efter det men det är bara jag.

  • nnnnnnnn

    Jag tror att det viktigaste är att du är öppen mot vården och ber om hjälp om du känner att du ramlar tillbaka i anorexian igen. Kroppen SKA bli större och ändras, var beredd på det och om tankarna motarbetar dej så tar du hjälp tidigt.

    Många som växt upp i svält har inte problem med fertiliteten, så det behöver inte alls vara något som påverkat dej.
    Däremot är det inte bra för dej själv och det kan även påverka barnet om du äter ensidigt eller för lite under graviditeten, så håll koll!

  • Anonym (,)

    Har haft anorexia och jag har fått barn.

    Fertiliteten påverkas bara under tiden svälten pågår, då man får utebliven ägglossning och mens när man blir för undernärd.

    När man blivit normalviktig igen och ägglossar och menstruerar som vanligt så påverkas inte fertiliteten längre.

  • Anonym (Vän)

    Min bästa vän som barn/tonåring hade allvarlig anorexia när hon var runt 18. Vägde 28 kg till sina 169 cm. så hon var inlagd länge. Strax efter 20 fick hon 2 barn utan problem. Så länge man inte är allvarligt underviktig och har äl kan man bli gravid.

Svar på tråden Har haft anorexia - vill ha barn.