• Enn1

    Kolik vid 3-månader?

    Hej! Någon som har erfarenhet kring detta? Kan det vara kolik?

    Min dotter blir 3 månader om 1 vecka. Den senaste veckan har hon börjat gallskrika så det är helt omöjligt att trösta henne. Hon vill inte ha napp, bröst, vara i famnen, ligga själv, i bärsele osv.

    De första dagarna var skriken ca 10 minuter och sen blev hon lugn. Alltid på eftermiddagen/kvällen. Men aldrig samma tidpunkt.

    De senaste 2 dagarna hon skrikit mellan 20-30 minuter innan hon till slut somnar.

    Vi har provat pysventil. Hon får ersättning innan läggdags (fått sen hon var 1 1/2 mån) och vi har nu bytat till Semper Lemolac, som vi fick rekomenderat av BVC.

    Kan detta vara kolik som börjar komma? Allergier? Hur länge håller det på? Och vad kan man göra? Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Kolik vid 3-månader?
  • nnnnnnnn

    Ger mer mat och testa gärna att byta till HIpp som är mycket mild mot magen.
    Kanske dags att öka på med tillägget? Eller amma mycket, mycket mer.


    Det brukar alltid vara maten dvs att barnet kräver mer mat, som ställer till det.

  • Enn1
    nnnnnnnn skrev 2020-12-19 12:39:30 följande:

    Ger mer mat och testa gärna att byta till HIpp som är mycket mild mot magen.

    Kanske dags att öka på med tillägget? Eller amma mycket, mycket mer.

    Det brukar alltid vara maten dvs att barnet kräver mer mat, som ställer till det.


    Tack för tips om Hipp!

    Hon har alltid sagt till när hon vill äta. Ska jag verkligen tvinga på henne att äta när hon inte visar att hon är hungrig?
  • nnnnnnnn
    Enn1 skrev 2020-12-19 13:15:54 följande:
    Tack för tips om Hipp!
    Hon har alltid sagt till när hon vill äta. Ska jag verkligen tvinga på henne att äta när hon inte visar att hon är hungrig?
    Det är skillnad på att tvinga på ett barn mat och att kanske försöka erbjuda aningens tidigare tex om hon är hungrig med 4 h mellanrum kan du testa att mata efter 3 h 45 min för att förekomma att hon blir för hungrig och arg.

    Och se till att det alltid är tillräckligt med mat i nappflaskan, om barnet tömmer flaskan så har ni blandat för lite, det ska inte behöva bli paus i matavdelningen.
Svar på tråden Kolik vid 3-månader?