• Nusse91

    Hyra hus

    Hej!

    Nästa vecka ska vi iväg och titta på ett hus som vi eventuellt ska hyra. Så jag tänkte kolla här vad har ni för erfarenhet av att hyra hus.

    Vad ingick i det ni hyrde?

    Om ni renoverar, vem står för kostnaden?

    Vad har ni skrivit i avtalet?

    Huset vi ska kika på är på 120 kvm från 1971, 6800 kallhyra, ligger 2-3 mil utanför storstan i södra Sverige.

    Rimligt pris?

    Kommer säkert på fler funderingar så kommer fylla på här nedan.

  • Svar på tråden Hyra hus
  • Minimalen

    Om du renoverar så kanske ägaren inte gillar det du gjort och då kanske du får betala för både renoveringen och för att återställa till hur det var. Skulle därför aldrig renovera i någon annans hus. Om du renoverar måste du först se till att få godkänt för allt du gör. Se också till att allt år professionellt gjort så att du inte skadar något.

  • Dexter dot com
    Nusse91 skrev 2020-12-19 13:54:38 följande:

    Hej!

    Nästa vecka ska vi iväg och titta på ett hus som vi eventuellt ska hyra. Så jag tänkte kolla här vad har ni för erfarenhet av att hyra hus.

    Vad ingick i det ni hyrde?

    Om ni renoverar, vem står för kostnaden?

    Vad har ni skrivit i avtalet?

    Huset vi ska kika på är på 120 kvm från 1971, 6800 kallhyra, ligger 2-3 mil utanför storstan i södra Sverige.

    Rimligt pris?

    Kommer säkert på fler funderingar så kommer fylla på här nedan.


    När jag hyrde betalde jag hyra för huset,el,sophämtning,slamtömning,sotare. Jag fick renovera fritt men fick stå för kostnaden själv. Hyresvärden stod för om tex vitvaror gick sönder, rörmokare när vattenpumpen strejkade, takläggare när takpannor blåst ner dvs det som hade med fastigheten att göra.
    6800kr låter helt rimligt om huset inte är dåligt isolerat och ni har direktverkande el som enda uppvärmning.
  • Nusse91

    Tack för era kommentarer.

    Det är mycket att tänka på med allt som har med hus att göra.

    Tar tacksamt emot fler tips rekommendationer.

  • Lexikon

    Hyrde hus under en period när vi byggde hus,

    Sophämtning ingick i hyran. Inte el och vatten, det betalade vi separat. Renovera får hyresvärden stå för, lättast om det görs mellan hyresgäster.

    För en period var det bra. I längden för dyrt. Vi bor mycket billigare i vårt egna hus.

  • Lexikon

    Och er hyra låter billig, men beror ju på utanför vilken storstad ni bor. Vi hyrde ett par mil utanför Gbg och det kostade 15 000kr/mån.

  • Nusse91
    Lexikon skrev 2020-12-20 19:44:19 följande:

    Hyrde hus under en period när vi byggde hus,

    Sophämtning ingick i hyran. Inte el och vatten, det betalade vi separat. Renovera får hyresvärden stå för, lättast om det görs mellan hyresgäster.

    För en period var det bra. I längden för dyrt. Vi bor mycket billigare i vårt egna hus.


    Tack för din input. 


    Vår tanke är att mellanlanda i detta huset och köpa ett eget när vi fått fast jobb. Vi kommer att flytta till en helt ny stad så. 
    Det är utanför Kristianstad. 

Svar på tråden Hyra hus