• Lololooney

    bäst frukost

    Vilken frukost mättar bäst och är bra näringsmässigt? Vad äter ni till frukost?

    Skulle ni välja yoghurt och musli eller havregrynsgröt med mjölk?

  • Svar på tråden bäst frukost
  • sextiotalist

    Varken det ena eller det andra. Om jag behöver något extra till frukost så blir det ett ägg.

    Utöver det så håller jag mig mätt på en kopp te och två mackor (dessutom ljust bröd) i säkert 4-5 timmar.

    Du får pröva dig fram vad som fungerar för dig

  • hammarhajen

    De är ganska likvärdiga

    Välj fiberrik musli och naturell yoghurt. Ät en frukt till eller i, oavsett yoghurt eller gröt. Är du mer hungrig så komplettera med en fullkornssmörgås med något pålägg och skivade grönsaker. 

  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2020-12-20 07:22:15 följande:

    De är ganska likvärdiga

    Välj fiberrik musli och naturell yoghurt. Ät en frukt till eller i, oavsett yoghurt eller gröt. Är du mer hungrig så komplettera med en fullkornssmörgås med något pålägg och skivade grönsaker. 


    Alltså, välj fiberrik musli och naturell yoghurt om du väljer yoghurtalternativet. Det går lika bra med gröt
  • Anonym (Muslimus)

    Jag är en yoghurt och müsli-tjej. Men vill man äta nyttigt bör man ju lägga till frukt och grönt. Hacka ner äpple, häll i en näve bär etc.

    Viss forskning tyder på att mjölkkonsumtion inte är så bra för vuxna men att yoghurt och fil är lite bättre. Så om man dricker latte och äter sås på mjölk mm under dagen kan det vara ett skäl att välja yoghurt till frukosten.

  • Anonym (Muslimus)

    Och det ska ju vara fullkornsmüsli och osötad yoghurt, precis som andra skrivit.

  • Steven01

    Bäst näring och billigt är havregrynsgröt. Om du äter 2dl havregryn varje morgon kan jag garantera att hela ditt liv kommer förändras till det bättre.

  • sextiotalist
    Steven01 skrev 2020-12-20 10:35:51 följande:

    Bäst näring och billigt är havregrynsgröt. Om du äter 2dl havregryn varje morgon kan jag garantera att hela ditt liv kommer förändras till det bättre.


    Personligen så avskyr jag havregrynsgröt. Men vet flera som blir vrålhungriga väldigt snart efter ätit havregrynsgröt. Så det är individuellt.

    Enligt "alla" så ska jag inte hålla mig mätt på min frukost. Men det stämmer inte för mig
  • Steven01
    sextiotalist skrev 2020-12-20 10:39:14 följande:
    Personligen så avskyr jag havregrynsgröt. Men vet flera som blir vrålhungriga väldigt snart efter ätit havregrynsgröt. Så det är individuellt.

    Enligt "alla" så ska jag inte hålla mig mätt på min frukost. Men det stämmer inte för mig
    Tveksamt om dom då ätit 2dl havregryn.
  • sextiotalist
    Steven01 skrev 2020-12-20 11:32:16 följande:

    Tveksamt om dom då ätit 2dl havregryn.


    Att det är perfekt för dig innebär inte att det fungerar för andra
  • sextiotalist
    Steven01 skrev 2020-12-20 11:32:16 följande:

    Tveksamt om dom då ätit 2dl havregryn.


    En snabb googling visar att det inte är ovanligt.
  • 19Richie88

    Min frukost.. Hmm.

    En djuptallrik flingor, mjölk till det och lite jordgubbssylt ovanpå.
    2 st smörgåsar med blandat, alltså varierande pålägg på de olika skivorna.
    Orkar jag så sköljer jag ner detta med ett glas Äpple eller Apelsinjuice.

    Detta skulle väl klassas som en ganska normaliserad frukost vill jag nog påstå.
    Nu när jag tänker på det. Inte har jag bara ätit detta i många år, men så länge jag kan minnas så har mina frukostar alltid sett ut så här hela livet.

  • Anonym (olika)

    För mig är det olika på olika dagar. Ibland är det 2 mackor med skinka plus en kopp té. Ibland mackor med ost och té. Idag är det skinkmackor och yoghurt (utan nåt i den). Ibland gröt (äter dock aldrig havregryn - avskyr den, så det blir hirsgröt med mjölk eller isgrynsgröt med äpple, eller "alltid mätt gröt"). Ibland yoghurt med musli. Ibland overnight oats med massor olika saker i.

  • Anonym (bästa målet på dagen)

    Till frukost äter jag chiapudding med någon typ av granola på. Hittat Paulins nötsmörsbakade musli som är riktigt god köpevariant. Jag blir ganska mätt på chiapuddingen och håller mig länge, vilket är skönt. Chiapuddingen gör jag i batch (ex 4 dl kokosmjölk åt gången) och baseras på principen: 1 dl kokosmjölk+1 msk chiafrön. Rör om och låt svälla minst 20 min. Annars är ju Fjällfil en winner, älskar spritsigheten. Men det ger inte lika mkt mättnad som puddingen, men med lite skivad banan i och frystorkade blåbär så blir det lite mer mättande. Kan oxå vara värt att lägga till ett kokt ägg som ätes med Isbjörnens kaviar. 

    Till detta tar jag en "grötmuffins" med lite färskost på eller bregott med havssalt eller brynt smöt. Muffinsen är gjord av havregryn, banan, ägg och lite goda kryddor. 

    Slutat med kaffe nyligen (crazy, I know) och nu i juletider är det rooibos te med julkryddor som är favoriten. Såklart lite mjölk i för att förstärka krämigheten. 

    Får heller inte glömma vitaminerna (varierar från dag till dag): D-vitamin, zink, selen, mm, 

    Finns det nåt positivt med pandemin så är det att tiden jag inte behöver lägga på pendling kan jag lägga på att njuta av min frukost :D

Svar på tråden bäst frukost