• jjohanna92

    Mått på bebis enl ultraljud?

    Hej,

    Vad hade era bebisar för mått på ultraljudet?

    Vår bebis:

    BDP (huvud): 45.6

    AL (mage): 40.25

    FL (lårben): 29.2

    Trodde jag var i v.18+4 (enl sista mens och ÄL) men blev daterad till 19+2?? Lillen mådde bra iallafall som tur är, men blev lite fundersam :)

  • Svar på tråden Mått på bebis enl ultraljud?
  • fjanten

    Ingen aning, men mig har de alltid velat flytta några dagar (barn 3 och 4 är IVF-tillverkade, så där hade vi papper som innebär att BF inte skulle flyttas på RUL). Mitt första skulle haft 31/12 enl. sista mens, blev 24/12 enligt RUL (föddes i januari i slutändan). Mitt andra barn skulle haft 2/2 enligt sista mens, blev 9/2 enligt RUL.

    Trean stämde IVF och RUL. Med fyran ville de gärna flytta mig en vecka från klinikens BF-datum (12/2 enl. kliniken, de ville flytta mig till 20/2, men 12/2 står kvar).

    Det normala är +-2 veckors förflyttning på RUL gentemot sista mens.

  • jjohanna92

    Märkligt hur det kan vara! Kanske beror på hur olika fort fostret växer också? När jag tittade på andras mått så verkar vår lilleman ha lite mindre mage men lite större huvud & lårben. Vi är båda två långa och sambon har lite större huvud, men inom normalt. Vet inte om det beror på det. Magen på honom daterades 18+0 medan lårben och huvud 19+2 tror jag..

    Vi var också beredd på att göra IVF då vi försökt ett tag och gjort alla undersökningar men till slut gick det vägen, man är tacksam för att det gick naturligt och tacksam över om man hade fått göra IVF. Men är nog därför man har stenkoll på cykeln samt ägglossning : )

  • Anonym (??)

    Vart har du fått dessa mått ifrån? När jag var på rul så sa dom inga mått alls till mej, utan såg bara på skärmen men dom skrev varken upp något där eller i min journal om själva måtten

  • Mascaraklumpar
    jjohanna92 skrev 2020-12-20 10:26:50 följande:

    Märkligt hur det kan vara! Kanske beror på hur olika fort fostret växer också? När jag tittade på andras mått så verkar vår lilleman ha lite mindre mage men lite större huvud & lårben. Vi är båda två långa och sambon har lite större huvud, men inom normalt. Vet inte om det beror på det. Magen på honom daterades 18+0 medan lårben och huvud 19+2 tror jag..

    Vi var också beredd på att göra IVF då vi försökt ett tag och gjort alla undersökningar men till slut gick det vägen, man är tacksam för att det gick naturligt och tacksam över om man hade fått göra IVF. Men är nog därför man har stenkoll på cykeln samt ägglossning : )


    Efter födseln påverkar föräldrarnas längd hur barnet växer, men under graviditeten utsöndrar mamman ett hormon som förhindrar den typen av tillväxt (det är väl därför en liten hund kan bära en stor hunds barn, antar jag) och det faktum att foster växer lite olika har således med annat att göra.

    Diffar det mindre än en vecka mellan RUL och sista mens och man har en regelbunden menscykel, så brukar ofta sista mens-datumet vara det som stämmer bäst. I vissa andra länder så ändrar man inte datumet i dessa fall, men här i Sverige brukar man göra det. Det mest sannolika är alltså att barnet är något större för sin ålder än genomsnittet. Det är helt normalt, och det är inte heller konstigt att barnet inte är ?jämnstort?. När en variabel är normalfördelad så är det ytterst få som ligger precis exakt på medelvärdet, de allra flesta ligger antingen lite över eller lite under det. Storleken nu säger inte så mycket om hur stort barnet kommer att vara vid födseln eftersom det är andra faktorer som styr tillväxten senare i graviditeten.

    Här minns jag inte måtten, men det diffade i alla fall en vecka mellan två av dem och det andra. Blev bakåtflyttad över en vecka och enligt RUL föddes dottern prematurt. Hon var 50 cm lång, vägde över 4 kg och var helt klart fullgången enligt barnläkaren, så mest sannolikt växte hon lite långsammare än snittet tidigt i graviditeten och lite snabbare senare.
Svar på tråden Mått på bebis enl ultraljud?