• Metalbrutta

    Otrevlig svärfar

    Jag och min sambo har precis flyttat till ett hus då en mini är beräknad nästa år och oftast så hjälper hans föräldrar till med flytt etc då min familj har det mer ansträngt med tider/barn osv samt att pappa är utbränd. Till saken: jag har alltid haft svårt för min svärfar men inte på de här sättet sen jag blev gravid (är mer känslig nu). Han är så jävla översittare, tar sin chefsroll på en helt ny nivå fast privat och bestämmer hur vi ska göra här hemma. ?Den borde vi inte köpa? ?varför ska ni ha så?? ?Ni borde vänta med där? ?jag skulle aldrig göra sådär? ?varför ställer ni inte soffan åt det hållet, ni skymmer ju fönstret? och går runt med en jävla pekpinne hela tiden. Dessutom har han blivit fruktansvärt respektlös mot mig, hälsar knappt, ifrågasätter mig hela tiden och kollar med en sur blick mot mig hela tiden.. frågar inte ens hur jag mår efter att jag kom hem från akutmottagningen då jag fick en rejäl ångestattack utan frågar istället lite sådär kyligt ?du borde sluta med dom där lyckopillerna?...(???) man bara.. du vet ingenting, kanske är hans arroganta jargong som gjorde att jag tappa greppet. Så fort han tappar humöret kallar han alla för Greta och pekar vad alla ska göra. Jag har iaf pratat med min sambo, han är lite fjollig mot sina föräldrar och säger väl till fast kanske inte på det sättet jag hade gjort om det hade varit mina föräldrar.. så det gör situationen ännu jobbigare. Jag däremot har börjat ifråga sätta svärfar mer och mer på ett lugnt sätt och säger åt honom när han börjar styra och ställa och med det kommer det fler kyliga jargonger.. jävla gubbfan, vad gör man?? Gör man såhär mot en kvinna som är gravid och dessutom ska ge dom ett barnbarn, kommer bli mycket hårdare när det gäller sånt här beteende sen när hon/han är ute för jag har aldrig upplevt sånt här och vill inte att mitt barn ska vara det heller. Jag kommer få utbrott på han snart, men känner att det borde vara min sambos uppgift att prata vett med han och inte jag.. svärmor sitter och är tyst som vanligt så hon kan inget göra. Vad ska jag göra, vill inte ha dom här när han är sådär..

  • Svar på tråden Otrevlig svärfar
  • Anonym (Svar på tal)

    Man informerar gubbfan om att ni redan tänkt igenom era beslut, t ex. Vissa saker behöver man inte ens svara på! T ex det där om lyckopiller. Så gränslöst!

    Du skulle också kunna sätta ner foten nästa gång han sätter igång och säga som det är, att han ofta lägger sig i era liv på ett väldigt otrevligt sätt och om han inte skärper sig så är han inte välkommen hem till er. Du kan ju fråga om han skulle tilltala andra bekanta på samma sätt?? Vilket han kanske skulle men då kan du passa på att berätta att det är väldigt ouppfostrat att hålla på som han gör.

  • Metalbrutta
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-12-20 10:52:50 följande:

    Man informerar gubbfan om att ni redan tänkt igenom era beslut, t ex. Vissa saker behöver man inte ens svara på! T ex det där om lyckopiller. Så gränslöst!

    Du skulle också kunna sätta ner foten nästa gång han sätter igång och säga som det är, att han ofta lägger sig i era liv på ett väldigt otrevligt sätt och om han inte skärper sig så är han inte välkommen hem till er. Du kan ju fråga om han skulle tilltala andra bekanta på samma sätt?? Vilket han kanske skulle men då kan du passa på att berätta att det är väldigt ouppfostrat att hålla på som han gör.


    Håller med dig, känns bara genant att jag ska behöva göra det är när det är sambons föräldrar, tycker han kan föregå med gått exempel men tydligen inte så jag får ta diskussionen..

    Nej uppfostran inom den familjen är absurd, dom har alltid fått som dom vill och levt under svärfars pekpinne.. nog därför min sambo är så konflikträdd och fjollig idag.
  • Anonym (Svar på tal)
    Metalbrutta skrev 2020-12-20 12:02:47 följande:
    Håller med dig, känns bara genant att jag ska behöva göra det är när det är sambons föräldrar, tycker han kan föregå med gått exempel men tydligen inte så jag får ta diskussionen..

    Nej uppfostran inom den familjen är absurd, dom har alltid fått som dom vill och levt under svärfars pekpinne.. nog därför min sambo är så konflikträdd och fjollig idag.
    Ja men han verkar ju för mesig att ta den diskussionen själv så det är lika bra du står upp för dig själv.

    Aha! Ja där har du nog en tänkbar förklaring! Med en sån pappa lär man bli konflikträdd, helt klart. Men du kanske kan peppa din sambo till att börja stå upp för sig själv också, först i små saker.
  • Anonym (Starkast)

    Kalla folk för Greta? Nej, bara där är det dags för en lugn men tydlig utskällning:

    "Nu slutar du kalla folk för Greta när det inte passar.

    För det första är det en skam för hela din familj att du använder en ung tjej som försöker göra bra saker på ett nedsättande vis.

    För det andra kommer jag enbart att kalla dig Surkuk nu och för evig tid om du inte skärper dig. Jag kommer att skriva det på dina julkort, på inbjudan och placeringskort till vårt barns dop, och jag kommer troligen att spraya det på din gravsten en vacker dag.

    Du väljer själv, ska vi kalla varandra saker för att hånas, eller ska vi inte det?"

    --
    Vissa duger det inte att sticka, de måste krossas.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Starkast) skrev 2020-12-20 14:39:46 följande:

    Kalla folk för Greta? Nej, bara där är det dags för en lugn men tydlig utskällning:

    "Nu slutar du kalla folk för Greta när det inte passar.

    För det första är det en skam för hela din familj att du använder en ung tjej som försöker göra bra saker på ett nedsättande vis.

    För det andra kommer jag enbart att kalla dig Surkuk nu och för evig tid om du inte skärper dig. Jag kommer att skriva det på dina julkort, på inbjudan och placeringskort till vårt barns dop, och jag kommer troligen att spraya det på din gravsten en vacker dag.

    Du väljer själv, ska vi kalla varandra saker för att hånas, eller ska vi inte det?"

    --
    Vissa duger det inte att sticka, de måste krossas.


    Inte surkuk (det finns ju barn som kan höra endera dagen) men nåt annat nedsättande namn ;) Ego(n) kanske. Eller Allan (för den som spelar...). Kommer inte på någon riktigt känd översittare på rak arm.
  • Pope Joan II
    Metalbrutta skrev 2020-12-20 12:02:47 följande:
    Håller med dig, känns bara genant att jag ska behöva göra det är när det är sambons föräldrar, tycker han kan föregå med gått exempel men tydligen inte så jag får ta diskussionen..

    Nej uppfostran inom den familjen är absurd, dom har alltid fått som dom vill och levt under svärfars pekpinne.. nog därför min sambo är så konflikträdd och fjollig idag.
    Om du vill föregå med ett godare exempel än vad du menar att din sambos föräldrar gjort så bör du förslagsvis sluta kalla din sambo för "fjollig". Det är nedsättande och inte bara mot honom då. 
  • Anonym (Starkast)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-12-20 15:02:53 följande:
    Inte surkuk (det finns ju barn som kan höra endera dagen) men nåt annat nedsättande namn ;) Ego(n) kanske. Eller Allan (för den som spelar...). Kommer inte på någon riktigt känd översittare på rak arm.
    Barnet är inte ens fött än och antingen löser sig den här situationen nu eller så tvivlar jag på att TS kommer att ha någon kontakt med den svärföräldern.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Starkast) skrev 2020-12-20 15:08:10 följande:
    Barnet är inte ens fött än och antingen löser sig den här situationen nu eller så tvivlar jag på att TS kommer att ha någon kontakt med den svärföräldern.
    Nej inte än men svärfar kanske får leva med sitt epitet väldigt länge ;) Och det kan finnas andra barn. Hur som helst finns det väl bättre öknamn i så fall. Jag tror att ts kommer göra som väldigt många andra: bita ihop för gemenskapens skull och försöka hitta en lösning. Det är väldigt få som kapar banden med sina svärföräldrar, särskilt om svärfar och svärmor bor tillsammans, då blir det nästan omöjligt att upprätthålla kontakt med den andra.
  • Anonym
    Anonym (Starkast) skrev 2020-12-20 14:39:46 följande:

    Kalla folk för Greta? Nej, bara där är det dags för en lugn men tydlig utskällning:

    "Nu slutar du kalla folk för Greta när det inte passar.

    För det första är det en skam för hela din familj att du använder en ung tjej som försöker göra bra saker på ett nedsättande vis.

    För det andra kommer jag enbart att kalla dig Surkuk nu och för evig tid om du inte skärper dig. Jag kommer att skriva det på dina julkort, på inbjudan och placeringskort till vårt barns dop, och jag kommer troligen att spraya det på din gravsten en vacker dag.

    Du väljer själv, ska vi kalla varandra saker för att hånas, eller ska vi inte det?"

    --
    Vissa duger det inte att sticka, de måste krossas.


    Då får man ju räkna med att det är slut på all hjälp.
  • Anonym (Greta)

    Åh min svärfar är precis likadan.

    I början baxnade jag över stilen men men sen adapterade jag hans söners sätt att bemöta: ignorera eller bara svara: "japp så ska vi göra!" när han säger att det man bestämt är fel i hans ögon. Sen frågar man inte om hjälp mer.

    Korkade kommentarer i stil med Greta-kommentaren besvarar man inte ens. Man byter ämne och pratar med någon annan om något annat. Så länge det inte är något jättehemskt: då svarar man bara: nä så är det inte/jaha, jag håller inte med/vad menar du med det?

    Det är otroligt sällan han har balls att besvara det utan sätter sig då och surar; problem löst, gubben är tyst och ur vägen.

Svar på tråden Otrevlig svärfar