• Anonym (Rädd på riktigt)

Trasig visdomstand och livrädd

Har världens tabdläkarfobi och nu gick en tand sönder. Satt och åt när det bara knastra till i munnen. Tanden har varit svart länge men inget tandläkaren gjort något åt. Inte haft ont. Det är en visdomstand i nederkäken.

Har inte nå ont men det är vasst och obekvämt.

Så rädd att den ska behöva dras ut ????

Hade ont i den för ett år sen och var till tandläkaren. Fick då nått plåster på den och det blev bättre. Var på undersökning i början av 2020 och allt såg bra ut. Inga hål.

Har extremt lättretade kräkreflexer. Så detta är en mardröm. Förstår inte hur jag ska fixa detta.

Dragit ut två tänder tidigare och det går bra tills den där tussen ska in i munnen för att stoppa blödningen. Jag gillar och kväljer extremt. Och nu är det längst bak. Kommer inte kunna ha en tuss där.

• Svar på tråden Trasig visdomstand och livrädd
  • Anonym (M)

Det är väl inte hela världen om du inte kan ha en bomullstuss där? Prata med tandläkaren om det innan ingreppet och förklara läget!

Anonym (M) skrev 2020-12-20 11:00:00 följande:

Det är väl inte hela världen om du inte kan ha en bomullstuss där? Prata med tandläkaren om det innan ingreppet och förklara läget!

Vi varje tandutdragning har jag fått höra att jag måste ha den där tussen där i minst 30 minuter. Helst så länge det blöder rikligt. Och jag fixar det inte så långt bak.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rädd på riktigt) skrev 2020-12-20 11:02:40 följande:
    Vi varje tandutdragning har jag fått höra att jag måste ha den där tussen där i minst 30 minuter. Helst så länge det blöder rikligt. Och jag fixar det inte så långt bak.

Klart att det bästa är att ha kvar tussen där om det går. Men vad tänker du ska hända om du misslyckas? Prata med tandläkaren om det! Kanske är det okej att bara skippa bomullstussen eller så har de något alternativt knep att ta till.
  • Anonym (Imps)

Du kan ju be om att få lustgas eller sövas om du måste dra den. Det kostar dock en hel del men kan ju vara värt det om du är så rädd.

• Carabellis kusp

Jag är tandläkare och dina svårigheter är ju väldigt vanliga. Man kan lägga i ett blodstillande material där tanden suttit och sedan sy.

Mycket av kväljandet försvinner ju med bedövning i underkäken eftersom tungan på den sidan blir bedövad.

• Anonym (Kvinna)

INTE utdragning.

Den ska opereras ut för att undvika skador.

Be om rikligt med bedövning.
    Jag fick en som heter WAND

• Carabellis kusp
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-20 14:32:21 följande:

INTE utdragning.

Den ska opereras ut för att undvika skador.

Be om rikligt med bedövning.

Jag fick en som heter WAND

Det där beror på hur tanden och rötterna ser ut. The Wand passar inte i alla lägen.
  • Anonym (Kvinna)
    Carabellis kusp skrev 2020-12-20 14:35:30 följande:
    Det där beror på hur tanden och rötterna ser ut. The Wand passar inte i alla lägen.
    Möjligt.
    Men oavsett så ska TS be om rejält med bedövning.
    Carabellis kusp skrev 2020-12-20 14:31:04 följande:

Jag är tandläkare och dina svårigheter är ju väldigt vanliga. Man kan lägga i ett blodstillande material där tanden suttit och sedan sy.

Mycket av kväljandet försvinner ju med bedövning i underkäken eftersom tungan på den sidan blir bedövad.

Men syr man in materialet? Vad händer med det? Måste man tillbaka och ta bort stygnen?

Tanden är lagad tidigare. Vet inte om det kan vara amalgam då tanden ser svart ut. Sedan för två år sedan satte de ett plåster över då jag sökte för tandvärk. Sen blev det bra. Går det att laga igen tror du? Om så tillfälligt över jul och nyår
  • Carabellis kusp
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-20 14:42:58 följande:

Möjligt.

Men oavsett så ska TS be om rejält med bedövning.

Med risk för att låta dryg, men givetvis får man så mycket bedövning som man behöver.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Rädd på riktigt) skrev 2020-12-20 14:58:20 följande:

Men syr man in materialet? Vad händer med det? Måste man tillbaka och ta bort stygnen?

Tanden är lagad tidigare. Vet inte om det kan vara amalgam då tanden ser svart ut. Sedan för två år sedan satte de ett plåster över då jag sökte för tandvärk. Sen blev det bra. Går det att laga igen tror du? Om så tillfälligt över jul och nyår

Det bryts ner i läkningen. Vissa stygn löser upp sig själva.

Det kan vara amalgam, eller karies om tanden ser svart ut.

Om det går att laga den eller inte kan jag inte svara på utan att ha sett den och röntgenbilder.
  • Anonym (Kvinna)
    Carabellis kusp skrev 2020-12-20 15:31:15 följande:
    Med risk för att låta dryg, men givetvis får man så mycket bedövning som man behöver.
    Nädå.

Folk tror ju fortfarande att visdomständer ska dras ut,.
    Medans min tandläkare avråder från det.
  • Anonym (Ea)

Jag har också extremt lättretad kväljningsreflex. Senast jag fick en visdomstand uttagen hade jag inne tussen i 5 minuter, sedan gick det inte längre. Tog ut den. Funkade hur bra som helst ändå. Det blödde inte jättemycket och det blod som kom spottade jag bara ut.

• Plopps80

Bet av halva tanden och det var kirrat på 20 min. Jag behövde inte ens bedövning. De typ borrade lite ytligt och filade sedan la de på en massa som fick härda som de sedan polerade. Klart. Nemas problemas.

• Carabellis kusp
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-20 15:34:44 följande:

Nädå.

Folk tror ju fortfarande att visdomständer ska dras ut,.

Medans min tandläkare avråder från det.

Man opererar om det behövs och vanlig extraktion när det är möjligt. Det är beroende av skadan på tanden, nervens läge, hur mycket ben som täcker.
    Plopps80 skrev 2020-12-20 20:54:53 följande:

Bet av halva tanden och det var kirrat på 20 min. Jag behövde inte ens bedövning. De typ borrade lite ytligt och filade sedan la de på en massa som fick härda som de sedan polerade. Klart. Nemas problemas.

Visdomstand?

Idag är det dags. Och har sån ångest.

Vill avboka. Gömma mig.

Har man inte några problem med tandläkarbesök så förstår jag att detta låter löjligt. Men för mig är detta hemskt.

• Carabellis kusp
    Anonym (Rädd på riktigt) skrev 2020-12-21 08:47:31 följande:

Idag är det dags. Och har sån ångest.

Vill avboka. Gömma mig.

Har man inte några problem med tandläkarbesök så förstår jag att detta låter löjligt. Men för mig är detta hemskt.

Ungefär var tjugonde person känner som du. Vi är så vana, men berätta gärna för tandläkaren hur du känner. Jag brukar fråga mina rädda patienter hur jag kan göra besöket så bra som möjligt.
Svar på tråden Trasig visdomstand och livrädd