• Anonym (M)

Dejtingsajt för personer med samma intressen, någon som testat?

Jag såg att en sajt för friluftsliv har en en sektion för nätdejting. Man kunde även söka vänner med samma intresse. Det är förstås bara att testa men det skulle vara intressant att läsa om andras erfarenheter av att dejta utifrån intresse/hobby, oavsett vad det är.

Jag gillar alltså friluftsliv men de flesta av mina vänner delar inte det intresset, så jag skulle nog i första hand söka vänner som t.ex. gillar vandring. Jag har också flera naturresor inplanerade (när pandemin är över) och även om jag inte har några problem med att resa ensam så är det ju inte helt riskfritt att göra det som kvinna.

Mina senaste ex har varit mer intresserade av restaurangbesök, shower, lyxhotell etc. fast de hävdade att de gillar friluftsliv i början. Jag kan inte vara tillsammans med en man som röker, äter onyttigt och pimplar drinkar och bara vill vara i stan. Jag är medelålders och då är det ju ännu viktigare att leva sunt. Risken för att någon skulle ljuga om sina intressen på det sättet borde ju vara mindre på en temasajt tänker jag.

Har ni erfarenheter av sådan temadejting skulle jag gärna läsa dem.

• Svar på tråden Dejtingsajt för personer med samma intressen, någon som testat?
  • Anonym (Kille)

Nä aldrig. Finns liksom inte. De e mest de canliga siterna som är överfyllda med singelmammor som valt avbryta förhållandet när det blev motigt.

Dejting e dött efter 30 om man är single utan barn.

Men har du hittat nåt så testa vad har du att förlora?

• Anonym (Jag)

Vad är det för sajt? Är själv kvinna o har såna intressen. Skulle gärna träffa en man som också har det. O vad finns det för fler sajter där man kan dejta utifrån intresse/hobby? 

• Anonym (kaffedraken)

Ja, det var värdelöst.
    Tror inte på sånt.
    Man måste inte dela intressen. Viktigare är att vara kompatibla och ha bra sex.
    Det sista läste jag att en kvinna skrev, och jag håller helt med.

• Tecum

När man ser på olika dejtingprogram, typ "Kärleken flyttar in" är ju paren matchade av experter, både efter intressen och personlighet. Men det går dåligt för dem att få till något, de blir vänner men inte mer.

Så om du söker en vän funkar såna sidor antagligen bra. Men för kärlek krävs att det klickar, att man är kompatibla på ett plan som inte går att definiera i ord. Men det är bara att prova, ha dock inte för stora förhoppningar.

• Anonym (Förr)

På sätt och vis. Jag är kristen och ville ha en kristen man och gick därför med på dejtingsajten 7:eHimlen. Och hittade min man där också. Det viktigaste oavsett sajt är tydlighet. Vad man är ute efter. Är det ett seriöst förhållande man vill ska hålla gärna resten av livet måste man dela samma värderingar och ha samma livsmål. Det går inte annars. Jag förstår att du inte går ihop med den sortens män du beskrev.

• Anonym (M)

Tack för svar!

Visst måste man vara kompatibel på flera plan än bara det gemensamma intresset men livsstil är ändå rätt avgörande. Borde det inte vara större chans att träffa rätt inom kategorin med samma intressen?

Jag misstänker att paren i dejtingprogram har valts ut mest för att det ska bli bra TV. Jag har sett något avsnitt av ?Gift vid första ögonkastet? och det verkar helt obegripligt varför de har fört ihop vissa par.

Jag förstår ju att chansen att träffa någon är större på en sajt med många medlemmar men det är tröttsamt med personer som påstår att de har samma livstil fast det inte är så.

I min ålder när barnen är stora så vill jag mest ha en trevlig samvaro med en man och inte samma drama det kunde vara när man var yngre. Då blir det viktigare hur man tillbringar sin vardag och vilket förhållningssätt man har till tillvaron.

Det är rätt stor skillnad mellan att vilja ge sig ut i skogen på en söndag och att hellre se en föreställning med middag efteråt eller att åka på en naturresa och att vilja åka på all inclusive i charterhelvetet (ur mitt perspektiv då).

• Anonym (Förr)

Man får sålla ganska friskt så man får bort de där som inte stämmer ganska fort. För det märks ju när man börjar skriva. Jag tex hade sagt att jag ville ha barn. Och fick svar från en som var steriliserad!  Förvånad  Ovanpå det långt äldre än mina önskemål om ålder. Som ändå var rätt generösa.

Jag har ingen aning om vilken sajt som passar dig bäst. Var bara med där och är gift sen länge. Men du vet vad du vill och då är det lättare. F.ö går jag hellre en runda i skogen med efterföljande picknick än på krogen så där håller jag med dig. Glad

• Anonym (M)
    Anonym (Förr) skrev 2020-12-20 16:44:46 följande:

Man får sålla ganska friskt så man får bort de där som inte stämmer ganska fort. För det märks ju när man börjar skriva. Jag tex hade sagt att jag ville ha barn. Och fick svar från en som var steriliserad!    Ovanpå det långt äldre än mina önskemål om ålder. Som ändå var rätt generösa.

Jag har ingen aning om vilken sajt som passar dig bäst. Var bara med där och är gift sen länge. Men du vet vad du vill och då är det lättare. F.ö går jag hellre en runda i skogen med efterföljande picknick än på krogen så där håller jag med dig. 

Det är så märkligt att vissa gör så! Om jag skulle läsa en mans profiltext och inser att jag inte alls är vad han söker så skulle jag ju aldrig skriva till honom.

Mitt problem är nog att jag inte gillar själv dejtandet så ibland har jag bestämt mig för fort. Fast då har jag ju trott att mannen är det han utger sig för att vara. Jag fattar inte varför man ljuger om så pass stora saker som hur man vill ha sin tillvaro. Om man bara vill ha sex så vore det mer logiskt men så har det inte varit.

Jag tror att mitt senaste ex tänkte att han kunde förändra mig så han släpade med mig på alla möjliga tillställningar fast det enda jag ville var att ge mig ut i naturen.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 17:02:20 följande:
    Det är så märkligt att vissa gör så! Om jag skulle läsa en mans profiltext och inser att jag inte alls är vad han söker så skulle jag ju aldrig skriva till honom.

Mitt problem är nog att jag inte gillar själv dejtandet så ibland har jag bestämt mig för fort. Fast då har jag ju trott att mannen är det han utger sig för att vara. Jag fattar inte varför man ljuger om så pass stora saker som hur man vill ha sin tillvaro. Om man bara vill ha sex så vore det mer logiskt men så har det inte varit.

Jag tror att mitt senaste ex tänkte att han kunde förändra mig så han släpade med mig på alla möjliga tillställningar fast det enda jag ville var att ge mig ut i naturen.

Jag som man har samma problem, oftast är kvinnors profiltexter utformade på ett sådant slappt och ointressant sätt att man bläddrar vidare bara.

Jag letar ju efter en person som lära känna mig och som jag kan lära känna och börja bygga en relation. 

Men den generella inställningen från kvinnor är slapp, ointresse och fantasilöst. Väldigt svårt att hålla en konversation igång med en kvinna på en dejtingsida pga deras totala ointresse. Jag förstår inte varför dom ens är där och tar plats. Vilket dom gör då deras profiler dränker dom bra. 

Nätdejting för mig är döttfött. Jag känner att där kommer man aldrig få ut något av kvalitet. För det handlar om den generella inställningen (i mitt fall) hos kvinnorna.  Du verkar erfara den samma upplevelsen med många män. 

En dejt är ju bara ett möte. Och möten måste man ju ha om man vill möta nya människor. Många kvinnor skriver just att dom gillar nya möten, man får ta det på gott och ont. Men ändå så infinner sig inte det vid mötet ändå. Trots en givande konversation. 

Det är ju dock betydligt lättare för kvinnor på dejtingmarknaden oavsett utseende. I jämnförelse hur det är för män. 

Och ärligt, så skriver jag inte till många kvinnor, tittar man på 100 profiler, kan man skatta sig glad att det finns 1 som verkar ok och oftast så b lir det 3-6 konversationer sen dör det ut. För dom är ointresserade. Jag lägger inte ned krut på sånt, jag går vidare. Men tror att den svenska kvinnan i regel är så. Sen dom som har krut i sig dom är som enhörningar. Och det är ju en sån person man vill ha. Ingen identitetslös och oförmögen individ. 

• Anonym (ems)

Jag tror inte att man nödvändigtvis passar bättre med någon som delar intressen. Och "friluftsliv" är ju ett ganska vitt begrepp där man har allt från rena fjällrävar till miljägare och prestationsvandrare. 
    Det jag menar är att det finns så många olika sätt att vara intresserad av friluftsliv på att det blir samma typ av sållning som på en vanlig dejtingsida.

Både min sambo och jag är "vandrare". Men vi är det på så olika sätt att det ibland hade varit enklare om en av oss inte hade det intresset. För min del var det mer avkopplande att vandra ensam som jag gjorde innan vi träffades.

Sedan tror jag absolut att det kan vara en bra ingång att dela ett intresse. Men det viktigaste är ju ändå att man är nyfiken på varandra och varandras intressen.

Svar på tråden Dejtingsajt för personer med samma intressen, någon som testat?