• Anonym (Orolig vh)

    Missbrukande boendeförälder

    Hej,

    Efter en tvist om barnens boende ( 6 & 3 år ) där jag flyttar till annan kommun pga arbete och den andra föräldern bor kvar, blev jag dömd till umgängesförälder varannan helg och den andra förälder blev boendeförälder. Vi har gemensam vårdnad.

    Den andra föräldern har återkommande drogmissbruk och aldrig tagit hjälp för det här. Blev senast dömd för narkotikainnehav för 1 år sedan.

    Det har uppdagats nu att den andra föräldern ( boendeföräldern ) har lämnat 8 st positiva drogprover under de senaste 3 månader på beroendeenheten. Alltså intaget olovlig narkotika. Det finns risk att tro att boendeförälder är aktiv i ett missbruk.

    Anses den andra föräldern som i nuläget är boendeförälder fortfarande vara lämplig boendeförälder? Om man stämmer på boendet? Trots att jag, umgängesförälder flyttat till annan kommun?

  • Svar på tråden Missbrukande boendeförälder
  • Anonym (Förälder)

    Nu river du upp himmel och helvete.
    Hur fan kan socialen tycka att det är lämpligt?

    När är nästa umgänge?
    Jag hade INTE lämnat tillbaka barnen.
    Gör en orosanmälan efter att du hämtat barnen.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-12-20 13:45:56 följande:

    Nu river du upp himmel och helvete.
    Hur fan kan socialen tycka att det är lämpligt?

    När är nästa umgänge?
    Jag hade INTE lämnat tillbaka barnen.
    Gör en orosanmälan efter att du hämtat barnen.


    håller med till full. 
  • Anonym (eee)

    Varför lämnar föräldern lämna prov på beroendeenheten? Vad är det som gör att denne tvingas till det? De bör ju kunna orosanmäla också, tycker jag. 

  • Anonym (Orolig vh)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-20 13:56:20 följande:

    Varför lämnar föräldern lämna prov på beroendeenheten? Vad är det som gör att denne tvingas till det? De bör ju kunna orosanmäla också, tycker jag. 


    Tyvärr har de inte gjort det... det är så hemskt och brister otroligt mycket.
  • Anonym (Orolig vh)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-12-20 13:45:56 följande:

    Nu river du upp himmel och helvete.

    Hur fan kan socialen tycka att det är lämpligt?

    När är nästa umgänge?

    Jag hade INTE lämnat tillbaka barnen.

    Gör en orosanmälan efter att du hämtat barnen.


    Socialen tycker inte det här är lämpligt. Jag hade både socialtjänsten och familjerätten på min sida pga den andra förälderns historik av återfall, när vi hade boendetvisten, men domaren i tingsrätten tyckte att den andra föräldern som varit frånvarande mycket och umgängesförälder största tiden ändå skulle bli boendeförälder.

    Barnen kommer till mig nästa helg.

    Jag ska ringa socialtjänsten imorgon bitti och rådfråga.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Orolig vh) skrev 2020-12-20 15:59:46 följande:
    Socialen tycker inte det här är lämpligt. Jag hade både socialtjänsten och familjerätten på min sida pga den andra förälderns historik av återfall, när vi hade boendetvisten, men domaren i tingsrätten tyckte att den andra föräldern som varit frånvarande mycket och umgängesförälder största tiden ändå skulle bli boendeförälder.

    Barnen kommer till mig nästa helg.

    Jag ska ringa socialtjänsten imorgon bitti och rådfråga.
    Väldigt märkligt beslut.

    Men du behåller barnen hos dig efter det!

    Bra.
  • Anonym (Orolig vh)

    Någon som varit med om likande?

  • Anonym

    Att trotsa tingsrättens dom är verkligen inte att rekommendera!

  • Anonym (Orolig vh)
    Anonym skrev 2020-12-21 17:30:06 följande:

    Att trotsa tingsrättens dom är verkligen inte att rekommendera!


    Även om det finns intyg på att pappan intar olovlig narkotika? Är det inte värre att lämna barnen hos en som missbrukar droger?
  • Anonym (A)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-12-20 13:45:56 följande:
    Nu river du upp himmel och helvete.
    Hur fan kan socialen tycka att det är lämpligt?

    När är nästa umgänge?
    Jag hade INTE lämnat tillbaka barnen.
    Gör en orosanmälan efter att du hämtat barnen.
    Håller med till fullo
  • Anonym
    Anonym (Orolig vh) skrev 2020-12-21 21:48:49 följande:
    Även om det finns intyg på att pappan intar olovlig narkotika? Är det inte värre att lämna barnen hos en som missbrukar droger?
    Du ska inte göra något som inte soc iallafall är med på, det kommer bara ligga dig till last framöver.
  • Anonym (Orolig vh)

    Barnen skulle komma till mig i idag, men pappan skrev sms att de är sjuka och inte kan komma. Har försökt ringa honom men mobilen är av.

    Är det någon som vet och kan råda mig hur jag ska göra? Känns som han undanhåller mig mina barn.

    Han står som boendeförälder men på ett intyg står det att han visats positiv på narkotika flera gånger under de senaste månaderna.

    Socialtjänsten kunde inte göra så mycket i nuläget när jag pratade med de häromdagen... eftersom ingen orosanmälan har kommit in från beroendeenheten.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Orolig vh) skrev 2020-12-25 13:21:09 följande:

    Barnen skulle komma till mig i idag, men pappan skrev sms att de är sjuka och inte kan komma. Har försökt ringa honom men mobilen är av.

    Är det någon som vet och kan råda mig hur jag ska göra? Känns som han undanhåller mig mina barn.

    Han står som boendeförälder men på ett intyg står det att han visats positiv på narkotika flera gånger under de senaste månaderna.

    Socialtjänsten kunde inte göra så mycket i nuläget när jag pratade med de häromdagen... eftersom ingen orosanmälan har kommit in från beroendeenheten.


    Kan du åka dit, kräva att få se att barnen är ok och eventuellt hämta dem själv? Vad menade han att de är sjuka i? Man kan ju åka till sin andra förälder om de inte är dödssjuka liksom. 

    Eftersom du ringer och inte får tag i dem så är det väl inte konstigt om du skulle åka dit och ringa på dörren. Ta med dig en vän också så du inte är ensam. Det finns inget förbud om att man inte kan åka dit (om du inte skulle ha besöksförbud). 

    Min man har barn sedan tidigare och hans ex är rätt instabil. Vid ett tillfälle gjorde hon ungefär så: meddelade att barnet ville stanna hos henne pga sjukdom. När min man bad att få prata med barnet i telefon fick han ett klick i örat. Han messade att han ville prata med barnet men inget svar så då åkte han dit. Kan säga att exet blev rätt paff när hon öppnade. Barnet var sjukt, så det var sant, men när han frågade varför han inte fick prata barnet i telefonen svarade mamman "eh, det där blev fel" (och sen inget mer). Hon lärde sig i alla fall att hon inte bara kan avfärda min man sådär. 

    Jag tänker att det bästa är att göra så, försöka hämta barnen. Går inte det för att de verkligen är supersjuka så ok, men annars har han ju ljugit för dig. Du kanske kan ringa polisen på plats om du inser att det inte är bra där. 
  • Anonym (Orolig vh)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-25 13:46:05 följande:

    Kan du åka dit, kräva att få se att barnen är ok och eventuellt hämta dem själv? Vad menade han att de är sjuka i? Man kan ju åka till sin andra förälder om de inte är dödssjuka liksom. 

    Eftersom du ringer och inte får tag i dem så är det väl inte konstigt om du skulle åka dit och ringa på dörren. Ta med dig en vän också så du inte är ensam. Det finns inget förbud om att man inte kan åka dit (om du inte skulle ha besöksförbud). 

    Min man har barn sedan tidigare och hans ex är rätt instabil. Vid ett tillfälle gjorde hon ungefär så: meddelade att barnet ville stanna hos henne pga sjukdom. När min man bad att få prata med barnet i telefon fick han ett klick i örat. Han messade att han ville prata med barnet men inget svar så då åkte han dit. Kan säga att exet blev rätt paff när hon öppnade. Barnet var sjukt, så det var sant, men när han frågade varför han inte fick prata barnet i telefonen svarade mamman "eh, det där blev fel" (och sen inget mer). Hon lärde sig i alla fall att hon inte bara kan avfärda min man sådär. 

    Jag tänker att det bästa är att göra så, försöka hämta barnen. Går inte det för att de verkligen är supersjuka så ok, men annars har han ju ljugit för dig. Du kanske kan ringa polisen på plats om du inser att det inte är bra där. 


    Nej nej jag har absolut inte besöksförbud, inget sånt förekommer.

    Jag bor i en annan kommun. 25 mil ifrån. Så det är en bit. Har ingen bil för tillfälligt, annars hade jag åkt dit.. Det var hans tur att lämna barnen idag. Försöker tänka om han nu tar narkotika så är det bara bra att han inte kör bil med barnen i bilen.

    Fick prata med barnen 1 minut igår och de lät inte sjuka, därför tror jag att han ljuger om det.
  • Anonym
    Anonym (Orolig vh) skrev 2020-12-25 13:21:09 följande:

    Barnen skulle komma till mig i idag, men pappan skrev sms att de är sjuka och inte kan komma. Har försökt ringa honom men mobilen är av.

    Är det någon som vet och kan råda mig hur jag ska göra? Känns som han undanhåller mig mina barn.

    Han står som boendeförälder men på ett intyg står det att han visats positiv på narkotika flera gånger under de senaste månaderna.

    Socialtjänsten kunde inte göra så mycket i nuläget när jag pratade med de häromdagen... eftersom ingen orosanmälan har kommit in från beroendeenheten.


    Hur känner du till det där intyget?
  • Anonym (eee)
    Anonym (Orolig vh) skrev 2020-12-25 14:13:56 följande:
    Nej nej jag har absolut inte besöksförbud, inget sånt förekommer.

    Jag bor i en annan kommun. 25 mil ifrån. Så det är en bit. Har ingen bil för tillfälligt, annars hade jag åkt dit.. Det var hans tur att lämna barnen idag. Försöker tänka om han nu tar narkotika så är det bara bra att han inte kör bil med barnen i bilen.

    Fick prata med barnen 1 minut igår och de lät inte sjuka, därför tror jag att han ljuger om det.
    Så vad sker nu då? Kan du försöka få låna bil av någon? 

    Dags att kontakta polisen? 
  • Anonym (Tre)

    Som förälder så har du skyldighet att skydda dina barn. Varför lämnar du över dina barn till en missbrukare? Gör allt du kan nu för att få tag i dina barn. NU! Om du sen blir anmäld för att du inte följer domen från Tingsrätten så anför du bara att du såg dig nödgad att ha kvar barnen pga hans missbruk som äventyrar barnens liv och hälsa.

    Rätten kommer vara tvungna och väga barnens säkerhet hos en aktiv missbrukare mot vikten av att ha kvar boende i känd miljö med lekkamrater.

Svar på tråden Missbrukande boendeförälder