• Patton

    Om man verkligen vill ha ett jobb, vilken yh-utbildning?

    Som 30+ med en verkningslös yrkesutbildning i bagaget och bara något års CSN kvar att ta av är jag nu desperat efter att hitta en väg in i arbetslivet. Mina krav är låga, men helst ett arbete med regelbundna arbetstider, dvs inte massa skift. Egentligen skulle jag vilja syssla med djur, men jag har insett att jag vare sig har tid eller ekonomi att plugga till tex veterinärasisstent, som jag funderat på tidigare. Jag vill helt enkelt ha ett jobb så snabbt som möjligt.

    Jag är mer teoretiskt lagd än händig, men gillar samtidigt att vara ute och syssla med kroppsarbete. Arbetsförmedlingen anordnar smkm behovsutbildningar, där sådant som plattläggare och svetsare ibland förekommer. Men vad behövs egentligen just nu? Jag har varken lust eller råd att gå en till utbildning bara för att kastas tillbaka in i arbetslöshet. Ska jag försöka igen vill jag att branschen ska vara så svältfödd att man inte behöver kontakter och/eller tur för att komma in, utan i stort sett är garanterad en anställning såvida man är någorlunda normalt funtad.

    Tips?

  • Svar på tråden Om man verkligen vill ha ett jobb, vilken yh-utbildning?
  • Anonym (Abby)

    Egentligen så ska ju alla YH-utbildningar fungera så, dvs att de skall täcka ett behov som finns på arbetsmarknaden. Jag personligen skulle inte kunna jobba med något som inte intresserade mig så jag kanske är fel person att fråga. Men ett jobb dagtid kan även möjliggöra resurser (=pengar) att lägga på ett intresse.
    Dvs om du får ett jobb måndag-fredag på kontor säger vi, så kan du fortfarande använda din fritid till att vistas mycket utomhus?

    Mycket inom data, databaser, datasäkerhet, nätverksbyggande mm verkar inne nu. Det behövs många inom sån strukturellt kring IT. Samtidigt har jag kompisar som läst YH som har sjukt svårt att få till praktiken (LIA) just nu. Företagen har fullt upp med att skapa rutiner för alla som skickats hem att jobba hemifrån så man kanske inte har möjlighet att ta emot.

    Annars är ju vårdbiträde ett säkert kort just nu om det handlar om att rycka in där det behövs. Då har du garanterat jobb en bra tid framöver och kan fundera på dina fortsatta planer senare.

  • Dexter dot com

    Om du är ute efter att få jobb snabbt så gå som timvikarie inom vården som skriker efter personal. Dom flesta kommuner har inget krav på utbildning när det gäller timvikarier. Tyvärr är det ju varierande arbetstider, dag,kväll och natt.

Svar på tråden Om man verkligen vill ha ett jobb, vilken yh-utbildning?