• Sun 20 Dec 2020 18:39
    703 visningar
    10 svar
    10
    703

    Hjälp mig hitta en lösning

    Hej!

    Skriver här för att få lite hjälp med barnrummet.

    Det är så att sonen 1 år springer runt väldigt mycket och tycker om att slå huvudet i allt möjligt. Speciellt i fönsterbänken (stenen) eller vad man nu kallar den. Och under fönstret finns det ett element som han ofta slår sig i kanten på.

    Behöver hitta en lösning så man kan slappna av lite så han inte slår i sig rejält. Vi har en byrå framför fönstret nu men där slår han i sig fortfarande och det tar för mycket plats i rummet. Sen så blir det väldigt kallt i rummet när byrån står precis framför elementet.

    Har suttit och tänkt ihjäl mig på hur jag ska komma på en lösning och hade uppskattat ifall någon hade något tips.

    Tack!! :)

  • Svar på tråden Hjälp mig hitta en lösning
  • Anonym (Annik­a)
    Sun 20 Dec 2020 19:02
    #1

    Det beror ju lite på mått osv. men några idéer kommer här:
    - Någon byggbar barngrind/hage, tex. babydan flex.
    - Elementskydd, kanske ett fristående som ni fixerar lite för långt ut, dvs någon cm utanför fönsterbrädan.
    - Kaminskydd, om det finns något med flexibla byggbara sektioner så att det inte går ut så mycket från väggen/fönstret.

  • Anonym (Maddo­)
    Sun 20 Dec 2020 19:16
    #2

    Min första tanke var också ett elementskydd. Bygg det lite tjockare och högre så att det går upp till fönsterbrädan så stenen ligger ned i och runda av hörnen.

    Som detta ungefär fast runda av eller sätt lister på kanter och hörn (detta är från Bauhaus):

  • Mon 21 Dec 2020 08:06
    #3
    Kungligheten1 skrev 2020-12-20 18:39:32 följande:

    Hej!

    Skriver här för att få lite hjälp med barnrummet.

    Det är så att sonen 1 år springer runt väldigt mycket och tycker om att slå huvudet i allt möjligt. Speciellt i fönsterbänken (stenen) eller vad man nu kallar den. Och under fönstret finns det ett element som han ofta slår sig i kanten på.

    Behöver hitta en lösning så man kan slappna av lite så han inte slår i sig rejält. Vi har en byrå framför fönstret nu men där slår han i sig fortfarande och det tar för mycket plats i rummet. Sen så blir det väldigt kallt i rummet när byrån står precis framför elementet.

    Har suttit och tänkt ihjäl mig på hur jag ska komma på en lösning och hade uppskattat ifall någon hade något tips.

    Tack!! :)


    Om han tycker om att slå i huvudet så kommer det väl inte att hjälpa även om ni bygger eller köper ett elementskydd, kanske bättre att sätta på 1-åringen ett huvudskydd eller att vara med honom hela tiden tills dess att han inte längre tycker om att slå skallen mot hårda föremål. 
  • Anonym (.)
    Mon 21 Dec 2020 08:19
    #4

    Hjälm på huvudet borde hjälpa.

  • Anonym (Cep)
    Mon 21 Dec 2020 08:22
    #5

    Det finns människor som sitter och räknar på kvantmekanik och du kan inte ens komma på ett sätt att förhindra att din unge springer in i elementet, herre jösses!

  • Mon 21 Dec 2020 09:29
    #6

    Tack för alla svar! Jag får kolla upp med elementskyddet kanske till och med hjälm eller något liknande.

  • Mon 21 Dec 2020 09:29
    #7
    Anonym (Cep) skrev 2020-12-21 08:22:37 följande:

    Det finns människor som sitter och räknar på kvantmekanik och du kan inte ens komma på ett sätt att förhindra att din unge springer in i elementet, herre jösses!


    Det finns människor som sitter och räknar på kvantmekanik och så sitter du och skriver onödiga kommentarer, herre jösses!
  • Anonym (Maddo­)
    Mon 21 Dec 2020 10:50
    #8
    Kungligheten1 skrev 2020-12-21 09:29:54 följande:

    Det finns människor som sitter och räknar på kvantmekanik och så sitter du och skriver onödiga kommentarer, herre jösses!


    Kungligheten1 skrev 2020-12-21 09:29:24 följande:

    Tack för alla svar! Jag får kolla upp med elementskyddet kanske till och med hjälm eller något liknande.


    Är man en trött och sliten mamma kommer sällan några smarta idéer alls. Det är inte så lätt att vara ett geni om man inte får tillräckligt med sömn och vila eller lugn och ro att tänka oavsett intelligenskvot (nu kanske TS barn sover men härjar uppenbarligen runt hela dagarna så att TS knappast får tid att tänka på dagtid). Ibland behöver man då hjälp och tolerans från omgivningen.
  • Anonym (Maddo­)
    Mon 21 Dec 2020 10:54
    #9
    Anonym (Maddo) skrev 2020-12-21 10:50:08 följande:

    Är man en trött och sliten mamma kommer sällan några smarta idéer alls. Det är inte så lätt att vara ett geni om man inte får tillräckligt med sömn och vila eller lugn och ro att tänka oavsett intelligenskvot (nu kanske TS barn sover men härjar uppenbarligen runt hela dagarna så att TS knappast får tid att tänka på dagtid). Ibland behöver man då hjälp och tolerans från omgivningen.


    Anonym (Maddo) skrev 2020-12-21 10:50:08 följande:

    Är man en trött och sliten mamma kommer sällan några smarta idéer alls. Det är inte så lätt att vara ett geni om man inte får tillräckligt med sömn och vila eller lugn och ro att tänka oavsett intelligenskvot (nu kanske TS barn sover men härjar uppenbarligen runt hela dagarna så att TS knappast får tid att tänka på dagtid). Ibland behöver man då hjälp och tolerans från omgivningen.


    Kungligheten1: jag skulle citerat Cep men eftersom mina barn vaknat 20 gånger i natt är jag inte den skarpaste kniven i lådan idag även om jag tidigare läst kurser i kvantmekanik.

    Lycka till med projektet!
  • Mon 21 Dec 2020 12:11
    #10
    Anonym (Maddo) skrev 2020-12-21 10:54:34 följande:

    Kungligheten1: jag skulle citerat Cep men eftersom mina barn vaknat 20 gånger i natt är jag inte den skarpaste kniven i lådan idag även om jag tidigare läst kurser i kvantmekanik.

    Lycka till med projektet!


    Ingen fara! Jag förstod att du ville svara Cep. Vet själv hur tomt i hjärnan det blir när man knappt sovit. Kämpa på!

    Tack!
Svar på tråden Hjälp mig hitta en lösning