• Kaarlssoon

Planerar barn - tips!

Jag & min sambo har beslutat oss för att börja försöka skaffa barn inom ett halvår. Så nu vill jag ha ALLA möjliga tips!! Vad ska man äta för vitaminer & när ska man börja äta dem? Vet ju om folsyra exempelvis men ska man börja med dem en månad innan man börjar försöka? Eller mer? Mindre? Hur optimerar man chansen att bli gravid? Ägglossningstest eller inte? Hur lär man bäst ?känna? sin menscykel eller flera år på p-piller? Och sen om man blir gravid, vad ska man då ta för vitaminer? Annat man ska tänka på?! Ja ni förstår.. jag vill höra allt ni har att komma med!

• Svar på tråden Planerar barn - tips!
  • Jag är bara jag

Folsyra är bra att börja med 3 månader innan. I övrigt behövs inga extra vitaminer såvida man inte enbart lever på skräpmat. Annat är att du inte ska äta NSAID-medicin som tex Ipren. Ingen av er bör röka. Inte vara överviktig. Annars är det bara att sexa på ca varannan/var tredje dag och hoppas på det bästa. 90% blir gravida av enbart samlag så det behövs inga krusiduller för de allra flesta. Glad Inte äl-test heller. Det är ett nytt påfund som bara behövs vid tex sällan sex eller FET (IVF). 

Som gravid kan man behöva äta järn, men dit är det långt kvar. Du hinner ta reda på allt väsentligt innan dess. 

Svar på tråden Planerar barn - tips!