• Mon 21 Dec 2020 19:02
    1165 visningar
    11 svar
    11
    1165

    Rockyroad till julen

    Dum fråga i ett forum som den egentligen inte passar i. Jag ska göra NÖTFRIA rocky roads imorgon med min bonusson och försöker tänka ut något knaprigt att ha i den. Kan man ha grovkrossade tuc kex i eller ska man hellre ta typ daim? Det är första gången jag gör rocky road så är nervös över resultatet

  • Svar på tråden Rockyroad till julen
  • Anonym (J)
    Mon 21 Dec 2020 19:13
    #1

    Funkar frön? Leila har ett recept med pumpafrön, solrosfrön och sesamfrö jag tycker är hyfsat god. Annars hade jag nog krossat salta kringlor, dumle och marshmallows

  • Mon 21 Dec 2020 19:14
    #2

    Vet recept som haft pretzels. Men dajm låter ju gott.

  • Mon 21 Dec 2020 19:16
    #3

    Rostade majskorn kanske? Fungerar det med Daim med tanke på nötallergin?

  • Anonym (Petra­)
    Mon 21 Dec 2020 19:24
    #4

    Är det hasselnötter som personen inte tål? Då borde det ju funka med Daim, som innehåller mandel, men även med pistagenötter, som ju inte är en nöt.

  • Mon 21 Dec 2020 19:26
    #5

    Rice crispies,popcorn,salta pinnar.

  • Mon 21 Dec 2020 19:28
    #6

    Beroende på vilken smak ni vill ja så fungerar grovkrossade karameller med som tex turkisk peppar eller pepparkakor .

  • Anonym (D)
    Mon 21 Dec 2020 20:01
    #7

    Om han tål dajmkulor så är det bäst, det har jag själv haft i. Om de skulle innehålla något olämpligt så är det extremt lätt att göra egen hårt knäck utan nötter (en simpel variant som du bara häller ut på bakplåtspapper och sedan bryter/krossar efter önskemål (jag har brukat göra egen dajm så och då doppat k mjölkchoklad förstås.

  • Mon 21 Dec 2020 20:15
    #8

    Först tänkte jag att det skulle passa med solrosfrön men sen googlade jag nötfria Rocky road. Hittade Leilas som verkade bra med frön. Den andra verkade vara enklare men inte lika god.

  • Anonym (FYI)
    Mon 21 Dec 2020 20:23
    #9
    Anonym (Petra) skrev 2020-12-21 19:24:10 följande:

    Är det hasselnötter som personen inte tål? Då borde det ju funka med Daim, som innehåller mandel, men även med pistagenötter, som ju inte är en nöt.


    Mandel är mer allergiframkallande så om personen inte tål hasselnöt lär det inte bli bra att ha daim istället.
  • Tue 22 Dec 2020 19:36
    #10

    Funkar jordnötter? Jag tål inte nötter (eller mandel), men jordnötter och jag gjorde rocky road idag med bara salta jordnötter och lakritsdumle. 

  • Tue 22 Dec 2020 21:59
    #11

    Det är jag som inte tål nötter men kan äta daim (misstänker det bara är i större mängder jag inte tål det). Jag såg alla era tips och valde ha i digestive, skumtomtar, dumle, minimarshmallows och polly i mina rocky roads. Får göra dem imorgon så vi var ute nästan hela dagen idag och sen var det dags att äta/chilla. Valde även att smälta både mörk och mjölkchoklad då jag inte kunde välja vilken jag skulle använda hahahaha. Hoppas ni har en riktigt god jul i dessa sjuka tider. Och ha ett riktigt gott nytt år

Svar på tråden Rockyroad till julen