• Mon 21 Dec 2020 20:06
    346 visningar
    2 svar
    2
    346

    Mår så dåligt!

    Hej,

    Vet inte om det här är rätt forum att skriva i men känner verkligen att jag behöver skriva av mig... eller få lite råd och stöd. Jag läser en utbildning där betyget är ganska viktiga för det framtida yrkeslivet. Jag är i slutet av min utbildning och haft det väldigt tuff det senaste halvåret. Självklart ledde det till att jag inte kunde prestera så bra som jag kunnat tidigare och nu när jag är i slutet av min utbildning och läser kurser jag faktiskt "valt själv" som specialinriktning, så kommer jag enbart få Godkänt på dessa kurser.

    Känner mig så dålig och Skäms över mig själv, för vet att jag kunde ha presterat bättre! Funderar nu på att antingen läsa om samma kurs igen (men på ett annat universitet) eller att jag behöver söka och läsa andra kurser, och hoppas att det går bättre på dessa. Men samtidigt vill jag ju ändå ha den här specialkursen inräknad då det är något jag faktiskt vill jobba med i framtiden, men då är problemet att betyget är så dåligt att då måste jag läsa om den men på något annat universitet :((.

    Alternativet är att jag läser något helt annat, och hoppas på bättre betyg, men men risken att jag kanske inte får jobba med den inriktning som jag ursprungligen valde (har ju kursen fortfarande betygsatt, bara att den är med så dåligt betyg att jag inte vill räkna in den i min examen). :( Och med enbart Godkänt kommer ju arbetsgivaren undra om jag ens har ett intresse för det ämnet:(. 

    Jag är annars i slutet av min utbildning och skulle egentligen kunna skriva mitt examensarbete i vår, men pga. min dåliga prestation under hösten så känns det som att jag borde läsa andra kurser istället men med risk att jag får läsa dubbelt.
    Jag bor också i en stad där konkurrensen är hård och att betygen spelar stort roll och jag är inte riktigt sugen på att flytta till en annan ort/småstad bara för att få jobb :(.

    Men alternativet att jag får jobba hårdare nu under våren, skjuta upp min examen eller läsa dubbelt och vet inte ens om det är något jag klarar av :(

    Vet inte hur jag ska göra och mår bara så dåligt över allt! Förstår samtidigt att det är ett "i-lands-problem" i mångas ögon, men samtidigt påverkar det såklart mina karriärmöjligheter, så är jobbigt för mig för har ändå offrat mycket för den här utbildningen och vill såklart inte ha dålig lön i framtiden. Och känns tråkigt att jag läst nästan 5 år på högskolan men sen inte kunna jobba med inriktningen jag valde, bara för att jag fick så dåliga betyg:(.

    Vet inte vad jag ska göra, känns som att jag slösat bort den här terminen:(.. Samtidigt är jag inte ung heller så har inte all tid i världen att studera hur länge som helst :(. Ok om man hade varit i 20-års åldern, men nu är det ju inte så precis :( så kanske också en av anledningen till att ger mig ångest.

    Vet nu i efterhand att det bästa jag kunde gjort var att inte skriva tentan, utan skriva om den i vår när kursen går på nytt men tänkte ju inte riktigt klart när jag skrev den så lämnade ju in den ändå men tror aldrig min prestation har varit sämre så jag skäms så mycket :((. Vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget men känner att jag behöver skriva av mig då jag mår så dåligt över det här varje dag och vet inte vad jag ska göra. :(

  • Svar på tråden Mår så dåligt!
  • Anonym (Surt)
    Mon 21 Dec 2020 20:27
    #1

    Läser du juridik?

    Jag läste civilingenjör och där fick man skriva om tentorna på nästa tentamenstillfälle även om man fick godkänt. Det kan ändrats sen jag läste för 10 år sedan i och för sig.

    Hur påverkas möjligheten till jobb och efterfrågan av dig om du läser samma inriktning och får en examen/inriktningsbevis från ett annat universitet? Slår det lägre än om du tagit hela utbildningen vid ditt nuvarande universitet eller spelar det ingen roll?

    Jag skulle råda dig att satsa på din dröm och inte läsa någon annan inriktning som du inte önskar jobba med. Det är inte så lyckat. Att du läser om inriktningen och det tar en termin extra är inte hela världen.

  • Anonym (Ylva)
    Mon 21 Dec 2020 23:21
    #2

    Inte orkat läsa hela men min upplevelse är att betyg inte har någon större betydelse när man sedan söker jobb utan att man har sin examen. Sen kan det ju skilja sig mellan yrken och det vet jag inget om.

    För att få ett mer svart på vitt svar så kontakta framtida arbetsgivare och fråga hur stor vikt dem lägger på betygen vid rekrytering. Nu oroar du dig över något som kanske inte är så avgörande som du tror och visar det sig att det är det, ja men läs om kursen då. Men kolla upp först för det är ju också onödigt att lägga ett halvår på något som inte är den avgörande faktorn.

Svar på tråden Mår så dåligt!