• Mon 21 Dec 2020 20:26
    1663 visningar
    14 svar
    14
    1663

    Märklig tempkurva sen mens

    Jag har nyligen börjat med natural Cycles och försöker bli gravid. Förstår mig inte riktigt på kurvan och appen har inte hittat min ägglossning men osäker på om det beror på att jag inte har någon tidigare cykel att jämföra med... tog ett gravtest på bim som troligtvis var negativt.

    Är nu bim+3 och har haft ordentlig mensvärk och illamående idag.. hade även mensvärk igår. Men känns inte alls som att mensen är påväg ändå.

    Kan tillägga att senast jag var gravid plussade jag tre dagar innan mens.

    Erfarenheter? Testat flera dagar efter bim och tillslut fått plus?

    Eller erfarenheter av tempkurvor? Lägger in en bild på den, tacksam om någon har nått att säga :)

  • Svar på tråden Märklig tempkurva sen mens
  • Mon 21 Dec 2020 21:16
    #1

    Det ser tyvärr inte ut som att du haft ägglossning. Det måste vara 3 temp över medellinjen för att ägglossning ska ha skett. Kan också vara därför du inte får mens.

  • Mon 21 Dec 2020 21:36
    #2
    babybel95 skrev 2020-12-21 21:16:36 följande:

    Det ser tyvärr inte ut som att du haft ägglossning. Det måste vara 3 temp över medellinjen för att ägglossning ska ha skett. Kan också vara därför du inte får mens.


    Ahaa är de så det ska vara? Oavsett vad man har för temp innan? Är allas medellinje på samma ställe eller är den personlig? Även om den ser lite konstig ut så ligger den ju ändå runt 36,55-36,35 nu mot för 35,77-36,02 där runt och efter mensen....

    Man får väl mens ändå även fast man inte haft äghlossnkng.. fast de kanske kan bli så ändå
  • Mon 21 Dec 2020 21:43
    #3

    Jag har tempat i åtta år. Jag tycker att din kurva ser fin och tvåfasig ut, man ser att tempen stiger efter cykeldag 22/23 och sen håller den sig uppe på den högre nivån. Jag skulle tippa på att du hade ägglossning lite senare. Kanske dag 22, och att du därför inte har passerat BIM än. Använder du ägglossningstester? Det är nästan nödvändigt för att veta mer exakt när ägglossning är.

    Det kan vara bra att veta att ägglossningen kan variera flera dagar från menscykel till menscykel. Så ena menscykeln har du ägglossning dag 17, och nästa dag 21. Det är helt normalt. Men lutealfasen (alltså antalet dagar mellan ägglossning och nästa mens) varierar sällan mer än någon dag. Så om du har bra koll på ägglossningen så behöver du inte gå runt och tänka att mensen är sen, när den kanske inte är det egentligen. Sånt lär man sig efter ett tags tempande :) Hoppas du blir gravid snart!

  • Mon 21 Dec 2020 21:45
    #4
    knäpptjej skrev 2020-12-21 21:36:41 följande:

    Ahaa är de så det ska vara? Oavsett vad man har för temp innan? Är allas medellinje på samma ställe eller är den personlig? Även om den ser lite konstig ut så ligger den ju ändå runt 36,55-36,35 nu mot för 35,77-36,02 där runt och efter mensen....

    Man får väl mens ändå även fast man inte haft äghlossnkng.. fast de kanske kan bli så ändå


    Medellinjen skiljer sig åt från kvinna till kvinna och varierar från menscykel till menscykel :) Det är vanligare att algoritmerna i programmen/apparna inte hittar någon medellinje de första cyklerna man tempar. Men du har helt klart en tvåfasig kurva, så det ser ut som att du har haft ägglossning. Ingen tvekan.
  • Mon 21 Dec 2020 21:56
    #5
    Solblomma30 skrev 2020-12-21 21:45:51 följande:

    Medellinjen skiljer sig åt från kvinna till kvinna och varierar från menscykel till menscykel :) Det är vanligare att algoritmerna i programmen/apparna inte hittar någon medellinje de första cyklerna man tempar. Men du har helt klart en tvåfasig kurva, så det ser ut som att du har haft ägglossning. Ingen tvekan.


    Men åh tack för ett superbra o fint svar! :) nu känner jag mig klokare. Då kan jag tänka mig att jag har 3-4 dagar kvar till mens istället för att jag är 3 dagar sen ???? låter absolut troligt. Då får jag se hur tempen beter sig framöver om den sjunker mer nu eller gör en höjning till då. Blir väl att ordna med äl tester nästa cykel annars :)
  • Mon 21 Dec 2020 21:58
    #6

    Ursäkta alla frågetecken.. skulle vara en skrattsugen :)

  • Mon 21 Dec 2020 21:58
    #7
    knäpptjej skrev 2020-12-21 21:58:11 följande:

    Ursäkta alla frågetecken.. skulle vara en skrattsugen :)


    Skrattgubbe
  • Mon 21 Dec 2020 22:52
    #8
    knäpptjej skrev 2020-12-21 21:56:37 följande:

    Men åh tack för ett superbra o fint svar! :) nu känner jag mig klokare. Då kan jag tänka mig att jag har 3-4 dagar kvar till mens istället för att jag är 3 dagar sen ???? låter absolut troligt. Då får jag se hur tempen beter sig framöver om den sjunker mer nu eller gör en höjning till då. Blir väl att ordna med äl tester nästa cykel annars :)


    Ja men så hade i alla fall jag tänkt om jag hade haft den tempkurvan :)

    Efter ett tag lär du dig din egen temp, och ungefär var den ligger innan respektive efter ägglossning. Då behöver du inte bry dig om var medellinjen hamnar i kurvan :)

    Ägglossningstester är jättebra att komplettera tempen med. Speciellt om man försöker bli gravid. Tempkurvan visar ju tyvärr bara i efterhand att du har haft ägglossning iom att tempen stiger först 1-2 dygn efter ägglossning. Medan testerna visar 1-2 dygn innan att ägglossning är på gång.

    Jag vet inte om du även har koll på att flytningar är en bra indikation på ägglossning. Ju närmre ÄL du kommer desto segare och mer äggviteliknande blir de. Och efter ägglossning torkar de snabbt upp. Man kan känna efter/titta på pappret när man har varit och kissat exempelvis.
  • Tue 22 Dec 2020 07:29
    #9
    Solblomma30 skrev 2020-12-21 22:52:01 följande:

    Ja men så hade i alla fall jag tänkt om jag hade haft den tempkurvan :)

    Efter ett tag lär du dig din egen temp, och ungefär var den ligger innan respektive efter ägglossning. Då behöver du inte bry dig om var medellinjen hamnar i kurvan :)

    Ägglossningstester är jättebra att komplettera tempen med. Speciellt om man försöker bli gravid. Tempkurvan visar ju tyvärr bara i efterhand att du har haft ägglossning iom att tempen stiger först 1-2 dygn efter ägglossning. Medan testerna visar 1-2 dygn innan att ägglossning är på gång.

    Jag vet inte om du även har koll på att flytningar är en bra indikation på ägglossning. Ju närmre ÄL du kommer desto segare och mer äggviteliknande blir de. Och efter ägglossning torkar de snabbt upp. Man kan känna efter/titta på pappret när man har varit och kissat exempelvis.


    Aha juste! Då är de kanske nödvändigt med äl tester under helatiden man försöker bli gravid för att ha koll på när äl faktiskt är.. Joo absolut.. nu när jag kikar efter så ser jag att jag markerat äggviteflytningar cykeldag 19+20 och minns att den andra dagen var det extremt glidiga och trådiga Haha. Sen minns jag inte om jag lät bli att koll efter det eller om de försvann där dagen efter.

    Men tänkte inte att de va så tillförlitligt så ignorerade det Haha. Men då går de ju faktiskt ihop.

    Nu blir jag lite nyfiken här..

    Men hur gör man för att använda temp som preventivmedel? När man bara vet om ägglossnings efteråt?
  • Tue 22 Dec 2020 07:45
    #10
    knäpptjej skrev 2020-12-22 07:29:17 följande:

    Aha juste! Då är de kanske nödvändigt med äl tester under helatiden man försöker bli gravid för att ha koll på när äl faktiskt är.. Joo absolut.. nu när jag kikar efter så ser jag att jag markerat äggviteflytningar cykeldag 19+20 och minns att den andra dagen var det extremt glidiga och trådiga Haha. Sen minns jag inte om jag lät bli att koll efter det eller om de försvann där dagen efter.

    Men tänkte inte att de va så tillförlitligt så ignorerade det Haha. Men då går de ju faktiskt ihop.

    Nu blir jag lite nyfiken här..

    Men hur gör man för att använda temp som preventivmedel? När man bara vet om ägglossnings efteråt?


    Om man använder tempmetoden som preventivmedel så är det egentligen lika bra att göra som när man vill bli gravid, man använder ägglossningstester och helst ska man också kartlägga sina flytningar samtidigt. Alternativt så väntar man med oskyddat sex tills några dagar efter att man har fått en stabil temphöjning i kurvan, för då kan man vara ganska säker på att äl har skett. Men då måste man ju kanske skydda sig ganska många dagar under varje menscykel.

    Ägglossningsflytningar är faktiskt väldigt tillförlitliga för att förutse ägglossning:) Så hoppa inte över det steget! Vissa undersökningar säger att flytningar förutser ägglossning till och med bättre än ägglossningstester och temphöjning. Dagen då dina flytningar är mest rikliga och äggviteliknande är dagen du har ägglossning:) Statistiskt sett.
  • Anonym (20)
    Tue 22 Dec 2020 17:45
    #11

    Skulle tro du hade ÄL dag 20 enligt diagrammet.

  • Wed 23 Dec 2020 09:11
    #12
    Solblomma30 skrev 2020-12-22 07:45:18 följande:

    Om man använder tempmetoden som preventivmedel så är det egentligen lika bra att göra som när man vill bli gravid, man använder ägglossningstester och helst ska man också kartlägga sina flytningar samtidigt. Alternativt så väntar man med oskyddat sex tills några dagar efter att man har fått en stabil temphöjning i kurvan, för då kan man vara ganska säker på att äl har skett. Men då måste man ju kanske skydda sig ganska många dagar under varje menscykel.

    Ägglossningsflytningar är faktiskt väldigt tillförlitliga för att förutse ägglossning:) Så hoppa inte över det steget! Vissa undersökningar säger att flytningar förutser ägglossning till och med bättre än ägglossningstester och temphöjning. Dagen då dina flytningar är mest rikliga och äggviteliknande är dagen du har ägglossning:) Statistiskt sett.


    Okej intressant :) jaa jag har ganska nyligen slutat amma helt och jag vet att under amningen så fick jag såna flytningar ganska ofta upplevde jag därför kändes de inte som att de behövde vara ägglossning men de e klart att det förändras när amningen avslutas och hormonerna får en jämnare balans. hmm ja då ska jag bry mig mer om flytningarna haha!
  • Wed 23 Dec 2020 09:12
    #13
    Anonym (20) skrev 2020-12-22 17:45:00 följande:

    Skulle tro du hade ÄL dag 20 enligt diagrammet.


    Tack! :) det verkar nog stämma..
  • Wed 23 Dec 2020 09:19
    #14

    Såhär ser kurvan ut nu.. är det helt kört att jag skulle kunna vara gravid nu, tänker man att tempen ska gå ner till samma som precis innan förra mensen eller räcker det mer att den är påväg ner som nu? eller vet man inte de förrän mensen passerat ändå? Är ju då ca 12 dagar efter äl.. haha! Jag väntar ju såklart o ser vad som händer men lite kul att spekulera..

Svar på tråden Märklig tempkurva sen mens