• Maxilla

Min sambo pratar illa om min son

Min son som är vuxen o bor 25 mil härifrån kommer för att fira jul med mig o sambo. Vi hämtar med bil pga covid i morgon. I flera veckor innan nu har sambon klagat o kommit med åsikter om min son som gör mig ledsen. Fast jag säger att jag blir ledsen av hans kommentarer så fortsätter han ändå. Han är väldigt störd av att min son inte är tillräckligt social. Som han uttrycker det. Han tycker att han är egoistisk o snål o sambon hoppas att han har med sig o bidrar med nåt till julfirandet osv. Nu är det så att min son inte .r toppsocial men jag älskar honom lika mycketsom min sambo gör med sina barn. Har ont i magen nu för att julen bara ska bli ett enda klagande. Har redan tårar i ögonen. Jag längtat efter min son o vill inte känna så här. Jag försvarar hans kommentarer men det blir bara värre. Som tur är så säger han inget om vad han tyckerdirekt till min son för då hade jag dragit för längesen.

• Svar på tråden Min sambo pratar illa om min son
  • HannahHorvath

Mina känslor hade dött direkt om någon man pratade på det sättet om mina barn. Hur länge har ni varit tillsammans?

• Anonym (ST)

Förstår inte din sambo att det är dig han skadar genom sitt handlande? Låter för mig som att han inte älskar och respekterar dig. Älskar man någon visar man respekt för deras närstående även om man inte tycker om dem personligen. Alla individer är inte översociala och det behöver man inte vara heller. Alla har olika intressen och åsikter men det ska väldigt mycket till för att man inte ska kunna umgås och respektera varandra ändå (i synnerhet en kortare period som nu över jul).

Hur tror du din sambo hade reagerat om du börjat prata likadant om hans barn?

• Anonym (Fia)

Vad vill din sambo uppnå med klagandet?

Vill han att du ska förändra din son?

Brukar din son ta för givet att du betalar åt honom trots att han är vuxen?

Har sonen egen inkomst?

Betalar sambon bensinen som det kostar att åka de 100 milen som det kommer bli sammanlagt för att hämta sonen (räknar man 18,5*1000=1850kr) eller hjälper sonen till med resan?

Mår din son dåligt av isoleringen från andrs?

Många frågor, men lättare att ge tips när man vet lite mer... :)

• Anonym (Teddy)

Kanske du får sluta tala om hur ledsen du blir och bli arg istället och säga åt honom att hålla tyst eller dra. Han får fira jul nån annanstans om sällskapet nu är så himla hemskt.

• Anonym (Hind)

Sätter foten. Bli arg, och säger han en sak till sover han på soffan hela julen. Håll fast vid drt, dvs säger han en sak till blir det soffan eller så åker du därifrån.

• Anonym (oOo)

"Det du håller på med är otroligt respektlöst mot mig, och om du vill att jag ska må dåligt och vara ledsen hela julen så fortsätter du klaga på min son till mig, men har du minsta lilla känsla i kroppen så ber du om ursäkt!, Du har redan sänkt mig så mycket med ditt gnäll om MIN son, så detta kommer ta tid för mig att komma över"

• Anonym (Sara)

Det låter ju jnte som att det är nåt konstrukyivt utan bara allmänt klagande. Det hade jag personligen inte accepterat. Det är respektlöst - mot dig - helt enkelt. Duska få älska ditt barn precis som han är utan att behöva hantera en massa onödig kritig eller gnäll. Han behlver givetvis inte tycka att din son är perfekt men han behöver bete sig på ett respektfull och hövligt sätt och hålla inne med sina åsikter om sonen.

• Jonnynilsson
    Långbenopluto skrev 2020-12-22 06:49:29 följande:

Jag hade åkt själv till sonen och firat jul med honom där!

Ja går det inte att tala om för gubben att han sårar dig så tycker jag du firar med din son i ensamhet. Fundera dessutom på varför du bor ihop med gubbslemmet. 
  • Anonym (Mamma)

Vad spelar det för roll att han inte säger det till din son?? Han säger det till dig, det är hans åsikt! Han skulle ut på öronen så det ryker om dem!

Svar på tråden Min sambo pratar illa om min son