• Anonym (TS)

Är Telia ADSL så här dåligt?

Är det någon som har ADSL som faktiskt fungerar? Fiber har inte prioriterats i vår kommun så jag skaffade ADSL när vi började sitta hemma på heltid, vi föräldrar + tonåringen. Det verkade vara det bästa sättet att få fri surf i huset till en rimlig kostnad när man inte har möjlighet till fiber.

Men det fungerar verkligen så extremt dåligt. Uppkopplingen går ner flera gånger om dagen, det bara klipper och då släpper allt så man måste starta om datorn.

Har felanmält hur många gånger som helst, teknikern ringer upp efter 2 dagar och säger att nu fungerar det så bra så, och sen är det samma visa igen.

Är ADSL så här dåligt? Eller struntar dom bara i att åtgärda något just här? Jag vet inte om jag ska bråka eller ge upp och skita i ADSL, även om det blir dyrare.

• Svar på tråden Är Telia ADSL så här dåligt?
  • Anonym (myself)

Jag kan inte uttala mig om just ADSL, men vår upplevelse av Telia (senaste 13 år med Telia med Tripple-Play) är att de är skitdåliga. Både på själva tjänster som de säljer och servicen.
    Men vi sitter fast - vår bostdrättsförening har avtal med Telia i typ 4 år till, så vi kan inte byta till nåt annat även om vi så gärna vill.
    Med andra korta ord - Telia sucks!Skrikandes

• Jonnynilsson

Konstigt att du måste starta om datorn bara för att linan går ner en stund. Jag tror inte ADSL förbindelsen är problemet.

• Anonym (TS)
    Jonnynilsson skrev 2020-12-22 11:35:24 följande:

Konstigt att du måste starta om datorn bara för att linan går ner en stund. Jag tror inte ADSL förbindelsen är problemet.

Hur menar du? Nätet ligger nere typ 5-10 minuter och då släpper all uppkoppling, alltså inte bara min dator utan makens och dotterns datorer och mobilerna och skrivaren. Sen är nätet oftast uppe igen efter en stund.

Pratade med teknikern (igen...) nyss och igår gick det tydligen ner 7 gånger. Dom har lagt någon sorts mätning vid stationen.

Våran VPN-lina på mitt jobb är rätt känslig och vi har flera program som måste startas om med koder från sms på mobilen om programmen stängs på fel sätt. Så det lättaste för mig om nätet går ner är att starta om datorn.
  • Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2020-12-22 09:29:54 följande:

Bor mitt ute i skogen och hade Telias ADSL i många år som fungerade utmärkt. 

Ok, det låter ju lovande. Vet du om din gick på luftledning? Teknikern har kopplat om nu på något men han var inne på att luftledningen kan vara dålig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (myself) skrev 2020-12-22 08:57:50 följande:

Jag kan inte uttala mig om just ADSL, men vår upplevelse av Telia (senaste 13 år med Telia med Tripple-Play) är att de är skitdåliga. Både på själva tjänster som de säljer och servicen.

Men vi sitter fast - vår bostdrättsförening har avtal med Telia i typ 4 år till, så vi kan inte byta till nåt annat även om vi så gärna vill.

Med andra korta ord - Telia sucks!

Hm, tycker jag blivit bra bemött och så. Men felen kvarstår ju tyvärr. Det fungerar helt enkelt inte....
  • Anonym (TS)
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-22 09:08:53 följande:

Vet inte om den här är till någon hjälp? Du kanske har läst här redan. 

www.bredbandsval.se/blogg/bredband-via-adsl 

Tack. Har varit in där förut men jag läste igen. Det är så trist att det inte kommer bli fiber här.
  • Anonym (myself)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-22 12:29:58 följande:
    Hm, tycker jag blivit bra bemött och så. Men felen kvarstår ju tyvärr. Det fungerar helt enkelt inte....
    Jodå, de gånger jag ringt dit var det inga problem med att prata med dem, dock som du säger - problemen blir aldrig lösta eller tar extremt lång tid Det är det som jag menar under "servicen".
  • Jonnynilsson
    Anonym (TS) skrev 2020-12-22 12:24:12 följande:
    Hur menar du? Nätet ligger nere typ 5-10 minuter och då släpper all uppkoppling, alltså inte bara min dator utan makens och dotterns datorer och mobilerna och skrivaren. Sen är nätet oftast uppe igen efter en stund.

Pratade med teknikern (igen...) nyss och igår gick det tydligen ner 7 gånger. Dom har lagt någon sorts mätning vid stationen.

Våran VPN-lina på mitt jobb är rätt känslig och vi har flera program som måste startas om med koder från sms på mobilen om programmen stängs på fel sätt. Så det lättaste för mig om nätet går ner är att starta om datorn.
    Ok då har dom ju koll eftersom dom påbörjat mätning. Däremot har jag aldrig behövt starta om datorn för att internetanslutningen gått ner. Jag tar min dator mellan jobbet och hemmet utan att starta om. Det enda jag behöver göra när jag kommer hem med datorn är att logga in på VPN. Men så skall det ju vara. Ingen omstart av datorn behövs.
  • Anonym (TS)
    Jonnynilsson skrev 2020-12-27 16:00:19 följande:

Ok då har dom ju koll eftersom dom påbörjat mätning. Däremot har jag aldrig behövt starta om datorn för att internetanslutningen gått ner. Jag tar min dator mellan jobbet och hemmet utan att starta om. Det enda jag behöver göra när jag kommer hem med datorn är att logga in på VPN. Men så skall det ju vara. Ingen omstart av datorn behövs.

Upplever tyvärr inte alls att dom har koll. Teknikern har gjort hur många långtidsmätningar som helst. Sist han ringde pratade han om att det kan vara luftledningen som är dålig. Det var något nytt i alla fall... tidigare har han mest pratat om ?stationen?.

Såg sist jag felanmälde att jag felanmält över 20 ggr under hösten. Det fungerar tyvärr precis lika dåligt nu som det gjorde i somras.

Idag har det redan gått ner två gånger.
  • sextiotalist

Vi har ADSL via Telia, aktivt val då hyresbolagets eget fibernät inte släpper in de tv-kanalbolag vi vill ha. 
    För oss fungerar det bra, det vi använder har vi inga problem med. Lite segt att arbeta hemifrån, de gångerna jag gör det.

Svar på tråden Är Telia ADSL så här dåligt?