• Blandbubbel

    Vaknar i panik efter 20min

    Bebis 4,5 mån vaknar i panik efter 20 min sömn. Gallskriker rätt ut! Hänt 2ggr idag, även tidigare i perioder. Både på dagen och under kväll/läggning. Vad göra? Vågar inte gå någonstans eller göra något efter att jag lagt ner honom efter amning (och rapning). Försökt ett par tillfällen att gå ut i trädgården med babyvakten och ge smådjuren mat medans bebis sover, men slutar alltid med att jag får avbryta och slänga mig in igen efter 5 min när bebis vaknar i ren panik. Mardrömmar? Ont i magen? Pruttar inte eller så efteråt..

    Plus att han är SUPERgnällig hela tiden. Sätter jag ner honom i sin stol så jag kan ta mig en kopp kaffe så sitter han och gnäller högljutt direkt. Ingen leksak funkar. Gymet funkar inte. Sitta i knät är ok. Bära är bäst, men han väger så mycket och min rygg är paj.. försöker jag ta ett viktigt samtal över telefon så gnäller han högljutt och monotont heeela tiden. Även all övrig tid som han inte ligger vid bröstet i princip... Gör jag nåt fel? Bär, tröstar, pratar, leker i ett.. men när jag måste göra något i 5 sek som kräver båda händerna är det skrik och gnäll direkt. Hör inte ens vad jag själv tänker och jag kommer av mig med det jag ska försöka göra. Typ toa eller dricka vatten eller slänga i mig mat. Blir skitstressad av det rent ut sagt.. vill bara kunna få ta en kopp kaffe utan en ständig mistlur som går av direkt när man sätter läpparna mot koppen... Tips snälla..

  • Svar på tråden Vaknar i panik efter 20min
  • Jag är bara jag

    Har det alltid varit så? Tänker genast på hnb för det låter som en sån bebis. Min yngsta är en sån. Det blir bättre med tiden.

  • Sanko

    4,5 månader, låter som att han är i slutet av utvecklingsfas 4 enligt boken/appen The Wonder Weeks. Denna fas pågår i 5v och slutar när bebis är 19,5v gammal (obs beräknat utefter bf-datumet, dvs inte från när han faktiskt föddes).Typiskt för fasen är att de sover betydligt sämre med kortare sekvenser samt är klängiga, kinkiga och gråter mer eftersom allt framstår som nytt och konstigt iom att hjärnan utvecklas så mycket. Så ge bara massor av närhet och tålamod dessa veckor så bör det bli lättare så snart fasen är över. Har precis själv läst på om detta då min son är i exakt samma ålder????????

Svar på tråden Vaknar i panik efter 20min