• Masay

    App för hemundervisning på svenska

    Hej.

    För att göra det kort!

    Jag och min familj bor i tysklad, min snart 7 åriga unge går i skolan men tack vare CORONA så måste vi göra mycket på hemmaplan.

    Mycket kan vi göra igenom en app som heter ANTON, men den är bara på tyska!

    I den appen finns t.ex.

    Matte, Läs och skriv. Musik.etc.

    Allt från årskurs 1 till 5.

    Jag skulle vilja hitta något liknande på svenska!

    Alla tips är välkomna.?.

    Tack!

  • Svar på tråden App för hemundervisning på svenska
  • Anonym (Lärare)

    Går barnet i svensk eller tysk skola? Om hen går i tysk skola ska den väl använda tyska appar. För svenska vet jag att det finns ord-appar men inget övergripande som jag hittills råkat på.

  • Masay
    Anonym (Lärare) skrev 2020-12-22 20:04:43 följande:

    Går barnet i svensk eller tysk skola? Om hen går i tysk skola ska den väl använda tyska appar. För svenska vet jag att det finns ord-appar men inget övergripande som jag hittills råkat på.


    Han går i en tysk skola, men jag vill att han ska få möjligheten att lära sig iallafall svensk grammatik samtidigt!
  • Anonym (???)
    Masay skrev 2020-12-24 11:09:47 följande:
    Han går i en tysk skola, men jag vill att han ska få möjligheten att lära sig iallafall svensk grammatik samtidigt!
    Men det bör väl du kunna, som native speaker? Jag menar att det bör gå att lära ett så pass ungt barn grunderna utan färdigt material utan du kan göra enkla saker själv? 

    (sen finns det kanske saker "out there" men  du kan väl starta själv?) 
  • Anonym (Lärare)
    Masay skrev 2020-12-24 11:09:47 följande:
    Han går i en tysk skola, men jag vill att han ska få möjligheten att lära sig iallafall svensk grammatik samtidigt!
    Varför då? Ska ni flytta till Sverige i framtiden eller har ni många svenska släktingar ni hälsar på?

    Jag har också ett barn som bor i ett land (Sverige) med släktingar från ett annat men hen lär sig inte det språket eftersom hen kommer att kunna kommunicera på engelska med dem ändå. Engelska är vad som används om vi träffar dem och har varit så sedan innan vi fick barn.
  • Anonym (Lärare)

    Och pratar ni bara tyska i hemmet? Ditt barn borde ju få svenskan gratis hemifrån utan att behöva sitta och plugga extra. Det kanske fungerar nu när hen är liten men hen kommer säkert inte alls vara glad för att föräldrarna tvingar på extra läxor i flera år framåt. Sedan måste språket upprätthållas också, annars är det bara bortkastat ändå. Någon app behövs nog inte :) Och det finns väl en del barnfilmer du kan visa medan hen växer upp, förutom att själv prata svenska.

  • Tow2Mater

    Men vilket gnäll, TS frågar ju bara om en enkel sak. Hon kan säkert lösa det på andra sätt vid behov.

    Vill barn lära, kör! Jag har gett upp eftersom min inte alls vill, och denna strid är inte värd att ta hos oss. Förhoppningsvis vill han lära sig mer som äldre, men så länge de vill lära ska man dra nytta av det!

Svar på tråden App för hemundervisning på svenska