• Anonym (???)

Present till en som inget vill ha

Vi ska fira jul med min mamma i år. På grund av Corona har vi knappt träffats under året, speciellt inte sen det började bli kallare och inte lika lätt att ses utomhus. Till jul kommer vi vuxna att ha isolerat oss i 2v, barnen i 1. En stor del av vår present till henne kommer alltså vara att hon för en dag kan glömma att det finns något som heter Corona men det går ju inte att slå in.

Hon går i tankarna på att sälja sitt hus och flytta till något mindre, alltså vill hon inte ha saker. Prisklassen vi kommit överens om är dessutom ca 200kr vilket jag tycker är supersvårt att komma på något vettigt för. Hon kommer få lite godis, både köpt och hemmagjord ischoklad, och ett stort pepparkakshjärta som vår 7åring dekorerat. Eftersom det mesta är hemmagjort kostar det ju typ inget även om vi lagt tid och energi på det.

Har ni något förslag på en bra present till någon som verkligen har allt och inte vill ha mer?

• Svar på tråden Present till en som inget vill ha
  • Anonym (i)

En fin duschtvål och handkräm

• Anonym (Fe)
    Anonym (???) skrev 2020-12-23 00:48:17 följande:

Vi ska fira jul med min mamma i år. På grund av Corona har vi knappt träffats under året, speciellt inte sen det började bli kallare och inte lika lätt att ses utomhus. Till jul kommer vi vuxna att ha isolerat oss i 2v, barnen i 1. En stor del av vår present till henne kommer alltså vara att hon för en dag kan glömma att det finns något som heter Corona men det går ju inte att slå in.

Hon går i tankarna på att sälja sitt hus och flytta till något mindre, alltså vill hon inte ha saker. Prisklassen vi kommit överens om är dessutom ca 200kr vilket jag tycker är supersvårt att komma på något vettigt för. Hon kommer få lite godis, både köpt och hemmagjord ischoklad, och ett stort pepparkakshjärta som vår 7åring dekorerat. Eftersom det mesta är hemmagjort kostar det ju typ inget även om vi lagt tid och energi på det.

Har ni något förslag på en bra present till någon som verkligen har allt och inte vill ha mer?

Choklad, fruktkorg med frukt i
  • Kiyah
    Anonym (???) skrev 2020-12-23 00:48:17 följande:

Jag brukar i sånna här fall ge bort en middag. Gjorde det till min pappa nu senast. Gjorde ett eget presentkort som jag skrev ut, slog in och gav bort.
    Behöver inte vara nåt storslaget, men hemlagat, köpt, restaurang (efter corona), välj själv, och i det tid med er. 
    Enligt min erfarenhet brukar det uppskattas. det blir inte ytterligare en pryl som tar upp plats utan ett roligt minne
  • Dexter dot com

Om du kan lägga några hundra till så köp ett set med Ritualsprodukter. Dom flesta blir glada över användbara saker som luktar gott.

• Anonym (Mamma till 5)

Jag köpte ett halsband till min mamma från barnen ett år som det stod älskad mormor eller liknande på vilket var väldigt uppskattat

• Anonym (J)
    Anonym (i) skrev 2020-12-23 00:50:01 följande:

En fin duschtvål och handkräm

+1! Eller en bra fotkräm eller såna där engångspåsar man har på fötterna för att få mjuka fötter. De flesta av oss vill ha mjukare fötter.
  • hammarhajen

En riktigt fin julgrupp eller ett stort fång röda tulpaner med fina kvistar till.

• enanna

Något mera symboliskt, kanske. En skyddsängel i form av ett halsband eller en reflex. Någon lyxigare version av någon förbrukningsvara hon brukar ha hemma. Nån spännande kaffesort, lyxig hårinpackning eller super-müsli, som exempel.

• Mortiscia80

Saker som går åt! Antingen något ätbart eller förbrukningsvaror som hudkrämer, en liten parfym eller något annat trevligt.

• Anonym (??)

Men du har ju redan julklappar, allt det som är hemmagjort räknas väl också? Du behöver väl inte lägga exakt 200 kr på en köpt sak, eller? Hon vill ju inte ha saker. 

• Anonym (-)

Varning utfärdas dock för sånadär "upplevelsepresentkort" som blivit en grej de senaste åren, och som det gärna blir när man inte kan komma på så mkt annat.

Utbudet är (av en massa olika skäl) i praktiken så begränsat att de där korten sällan kommer tillanvändning, faktiskt. 
    Detta hade annars varit ett typiskt tillfälle där jag kunde fått för mig att leta upp ett sådant ...

• Mortiscia80
    Anonym (-) skrev 2020-12-23 09:16:47 följande:

Varning utfärdas dock för sånadär "upplevelsepresentkort" som blivit en grej de senaste åren, och som det gärna blir när man inte kan komma på så mkt annat.

Utbudet är (av en massa olika skäl) i praktiken så begränsat att de där korten sällan kommer tillanvändning, faktiskt. 
    Detta hade annars varit ett typiskt tillfälle där jag kunde fått för mig att leta upp ett sådant ...

Håller med. Det blir ju ännu mer begränsat iom corona då man helst ska hålla sig från andra människor. Alla vill ju inte åka luftballong t ex :)
  • Anonym (Anna)
    Anonym (-) skrev 2020-12-23 09:16:47 följande:

Instämmer. Min man fick ett, och där fanns knappt något i närheten av oss. 

TS, tycker du har fått bra förslag, något att äta/dricka (vin, kaffe, choklad etc) eller någon fin tvål eller kräm. 
  • Anonym (Z)

Restaurangbesök med dig när corona är över.

Leta uppnågot fint naturstråk där ni aldrig varit, när det blir fint väder bjud på resan dit och picknicken, ägna en halv eller heldag åt att promenera och umgås. Ev ta kort och ge fotobok efteråt som minne.

Eller fotobok redan nu, försent att beställa till jul nu dock...

• neverpreggo

Uppladdningsbar tändare (till värmeljus). En prenumeration på en tidning, brukar alltid finnas något erbjudande på några nr.

Svar på tråden Present till en som inget vill ha