Jag delar den här texten ibland, i sådana här trådar. Det är inte jag som skrivit utan den kommer från en person som sett eländet i Tyskland på nära håll:
Om någon av er efter att ha läst detta fortsätter att försvara att bordeller får finnas då är det tyvärr något fel på er.:
Låt mig presentera Pascha. Pascha är en livs levande bordell belägen i hjärtat av den Europeiska unionen. Till detta höghus bestående av 9000 kvadratmeter fördelat på 12 våningar förs kvinnor från världens fattigaste områden för att säljas i prostitution. Pascha har öppet dygnet runt och besöks dagligen av ungefär 1000 sexköpare. Pascha rönte stor uppmärksamhet när de började erbjuda "cash-back guarantee" - alltså pengarna tillbaka om man som köpare är missnöjd med sitt sexköp (dvs hur kvinnan har presterat). I Tyskland är prostitution helt lagligt och så även till stor del koppleriverksamhet. Pascha har i många år varit ett flaggskepp i denna fråga och de ständigt återkommande argumenten är att kvinnorna får drägligare arbetsförhållanden och säkrare arbetsmiljö om prostitution legaliseras och bordeller byggs. Vad få vill prata om är alla de incidenter som kan knytas till dessa lagliga bordeller. Det handlar bland annat om mord, dråp, människohandel, våldtäkter, rån, mordbränder och allvarliga misshandelsfall. Det handlar också om organiserade kriminella nätverk som ligger bakom och styr ett stort antal av dessa kvinnor.
Ofta när jag är ute och föreläser om denna problematik brukar jag få frågan om det inte vore bättre om vi även i Sverige legaliserade prostitution och gjorde det lagligt att köpa sex och driva bordeller. Innan man svarar på det tycker jag man borde ta sig en titt på det här fotografiet och ställa sig frågan huruvida vi vill ha ett samhälle där människor likt djur och på helt laglig väg bjuds ut till försäljning när lusten faller på. Sverige och Tyskland brukar internationellt jämföras som varandras motsatser i denna fråga och man brukar tala om att vi ligger ljusår ifrån varandra i synen på prostitution. Det är något jag är stolt över.
Och förresten; om nu det här med att sälja sex är som vilket annat jobb som helst och de kvinnor som ägnar sig åt detta har gjort sitt val av egen fri vilja - hur kommer det sig då att det nästan alltid bara är kvinnor från marginaliserade grupper med en historik av fattigdom och sexuella övergrepp som hamnar på dessa bordeller?