• V69

    Varför respekterar inte folk kungahuset längre?

    Varför respekteras inte kungahuset av folk nuförtiden?

  • Svar på tråden Varför respekterar inte folk kungahuset längre?
  • Anonym (Linda)

    Vad är det vi ska respektera? I en demokrati hör inte monarki hemma. Folk vill rösta fram sina ledare.

  • Anonym (ooo)
    V69 skrev 2020-12-23 15:15:28 följande:

    Varför respekteras inte kungahuset av folk nuförtiden?


    Hur menar du?

    Jag respekterar dem som människor, men jag tycker det är fel att vi har en institution som är en medeltida relik som inte passar in i dagens samhälle, att människor idag ska födas in i ett ämbete osv. 
  • Ignoramus

    Jag vill verkligen inte ha en republik istället i dessa tider.

    #lextrump #lexåkesson

    Är verkligen inte stormförtjust i kungahuset på något sätt, men så länge de representerar en någorlunda vettig värdegrund så är det ljusår bättre än alternativet.


    Anonym (Linda) skrev 2020-12-23 15:21:22 följande:

    Vad är det vi ska respektera? I en demokrati hör inte monarki hemma. Folk vill rösta fram sina ledare.


  • Johan70
    V69 skrev 2020-12-23 15:15:28 följande:

    Varför respekteras inte kungahuset av folk nuförtiden?


    Vad menar du med den frågan? Sveriges kungahus åtnjuter relativt stor respekt. Har du några exempel på motsatsen?
  • Johan70
    V69 skrev 2020-12-23 15:15:28 följande:

    Varför respekteras inte kungahuset av folk nuförtiden?


    Vad menar du med den frågan? Sveriges kungahus åtnjuter relativt stor respekt. Har du några exempel på motsatsen?
  • Johan70
    Anonym (Linda) skrev 2020-12-23 15:21:22 följande:

    Vad är det vi ska respektera? I en demokrati hör inte monarki hemma. Folk vill rösta fram sina ledare.


    "Folk vill"? Nej, folket har röstat fram att vi har monarki i Sverige. Sverige har en god demokrati, vårt land kommer högt på olika internationella jämförelser av demokratiindex. Det gör för övrigt de flesta moderna monarkier och i genomsnitt är monarkierna i världen idag mer demokratiska än vad republikerna är.

    Dessutom är republik trist. Ingen glans, ingen prakt.
  • Drottningen1970

    Jag respekterar de varken mer eller mindre än vilken granne som helst. Jag känner dom inte.

    Min åsikt om människor baserad på inre egenskaper och handlingar. Inte utifrån titel eller börd.

  • annakarlsson
    V69 skrev 2020-12-23 15:15:28 följande:

    Varför respekteras inte kungahuset av folk nuförtiden?


    Vad är det för respekt som dom inte får nuförtiden?
  • Jag är bara jag

    Våra ledare är ju framröstade. Kungen har sen mycket länge ingen makt alls i Sverige. Han är en symbol och träffar representanter från andra länder, men styr? Nej. 

  • Tecum
    Ignoramus skrev 2020-12-23 15:43:32 följande:
    Jag vill verkligen inte ha en republik istället i dessa tider.
    #lextrump #lexåkesson

    Är verkligen inte stormförtjust i kungahuset på något sätt, men så länge de representerar en någorlunda vettig värdegrund så är det ljusår bättre än alternativet.
    Helt rätt! Kungahuset är som de är men visar åtminstone respekt och seriositet i sitt agerande, till skillnad från allt för många politiker.
  • Anonym (Kvinna2)

    Jag tycker inte skattepengar ska gå till folk som frivilligt sträcker ut sina barn till Påven som ska kladda där med sin slemmiga mun och tunga. Såg en bild på Madeleine, hennes barn och Silvia och där försvann den lilla respekt jag hade. De åker dit och ger honom en massa jävla presenter , drottning Elizabeth i England också. Det är någon slags kunglig tradition jag har noll förståelse för.

  • Anonym (Linda)
    Johan70 skrev 2020-12-23 15:58:15 följande:

    "Folk vill"? Nej, folket har röstat fram att vi har monarki i Sverige. Sverige har en god demokrati, vårt land kommer högt på olika internationella jämförelser av demokratiindex. Det gör för övrigt de flesta moderna monarkier och i genomsnitt är monarkierna i världen idag mer demokratiska än vad republikerna är.

    Dessutom är republik trist. Ingen glans, ingen prakt.


    När hade vi en omröstning om monarkins vara eller icke vara?
  • Anonym (Trötter)

    Tyvärr måste jag säga att girigheten har fått min respekt att avta markant. En familj god för miljarder gör sitt yttersta för att mjölka ut skattebetalarna så mycket som möjligt i varje tänkbara situation. Samtidigt som man bygger på sin "privata" förmögenhet in absurdum och samhällsfunktioner förfaller.

    Lite som att respektera Percy Barnevik som försökte krama ut en miljardpension ur ABB samtidigt som företaget nästan var på obestånd.

  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Anonym (Linda) skrev 2020-12-23 23:38:41 följande:
    När hade vi en omröstning om monarkins vara eller icke vara?
    Samtidigt som vi hade en omröstning om invandringens vara eller icke vara.
  • Anonym (123)
    Anonym (dumheterärdumheter) skrev 2020-12-24 09:24:11 följande:
    Samtidigt som vi hade en omröstning om invandringens vara eller icke vara.
    Den dagen som aldrig såg sitt ljus...
  • Anonym (Naughty40)

    Och på vilket sätt respekterar inte folk kungahuset längre? I mitt tycke är kungahuset lyxbidragstagare och det känns otroligt stenåldern att ärva titlar. Är man respektlös för att man inte bugar och bockar och duar dem, för i så fall är jag väl respektlös i dina ögon. Men på ett sätt är kungahuset lite roligt. Tyckte att Hey Baberiba var askul, de är ju tacksamma att göra lite narr och humor av. Men det är väl också den enda glädjen jag har av dem.

Svar på tråden Varför respekterar inte folk kungahuset längre?